• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

oppervlakte onder curve

Status
Niet open voor verdere reacties.

fbijltje

Gebruiker
Lid geworden
23 mei 2004
Hallo,
Ik heb via xy scatter met daardoor heen een lijn een chart gemaakt...de lijn vertoont verschillende pieken. Nu wil ik graag de oppervlakte onder de pieken berekenen.
Wie kan mij daarbij helpen?
Simpel optellen van de y-waarde binnen de piek lijkt me niet voldoende.

Alvast bedankt,
Frans

Je kunt pas iets zinnigs zeggen over de oppervlakte onder een grafiek als je weet hoe die grafiek te beschrijven is. En dat zal niet gaan lukken als je Excel zelf de lijngrafiek laat berekenen. Als je hem zelf berekent (lees: een functie ontwerpt die de lijn tekent) kun je nog de hele x-as in mootjes verdelen en dan hoogte maal breedte gaan 'schatten'.

Er zijn overigens vele technieken maar voor allemaal zul je in ieder geval een algoritme moeten hebben om de grafiek te tekenen. Of als het een makkelijke functie is dan bereken je gewoon op een kladpapiertje de integraal.

... hoe tekent excel dan de grafiek...daar excel het moet berekenen om de lijn te zetten moet toch ergens iets staan over een formule...misschien moet ik met trendline werken daar excel daar de formule van geeft...

Frans

Hoewel (uiteraard) slechts een benadering geeft de functie in de bijlage het oppervlakte onder een curve aan.

Hoe kleiner de intervallen in x-waarden zijn, hoe dichter de uitkomst van deze functie bij het werkelijk oppervlak zal liggen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Kan ik wat meer uitleg krijgen betreffende de werking van de macro .... dat het een benadering wordt begrijp ik...of is er een site met wat meer uitleg hierover...

:)

Frans

Op zich is het heel eenvoudig:

je neemt het eerste punt, met x-waarde X1 en Y-waarde Y1 en het tweede punt met x-waarde= X2 en Y-waarde= Y2.

Als Y1 > Y2 dan krijg je een rechthoek: X1,X2,Y2 en dan horizontaal terug naar de lijn tussen X1 en Y1 (zeg Y1').
Het oppervlak van deze rechthoek is (X2-X1)*Y2.

Boven deze rechthoek kan je een driekhoek denken:

Y1,Y2 en Y1' het oppervlak van deze driehoek is 0,5* basis *hoogte. de Basis is X2-X1 de hoogte is Y1-Y2. Het totale oppervlak is dan : (X2-X1)*(Y2+0,5*(Y1-Y2)).

Indien Y1 < Y1 is het net iets anders, teken het maar eens uit.

Door voor elk punt van je grafiek deze berekening uit te voeren krijg je een aardige benadering.

Op zich is deze methode algemeen bekend en wordt ook wel toegepast. Meestal wordt dan echter de oppervlak van een rechthoek berekend met een breedte van X2-X1 en een hoogte van (Y2+Y1)/2 = gemiddelde hoogte. Voor de uitkomst maakt dit precies niet uit. Ik denk dat je met google een eind moet kunnen komen

Op zich is het heel eenvoudig:

je neemt het eerste punt, met x-waarde X1 en Y-waarde Y1 en het tweede punt met x-waarde= X2 en Y-waarde= Y2.

Als Y1 > Y2 dan krijg je een rechthoek: X1,X2,Y2 en dan horizontaal terug naar de lijn tussen X1 en Y1 (zeg Y1').
Het oppervlak van deze rechthoek is (X2-X1)*Y2.

Boven deze rechthoek kan je een driekhoek denken:

Y1,Y2 en Y1' het oppervlak van deze driehoek is 0,5* basis *hoogte. de Basis is X2-X1 de hoogte is Y1-Y2. Het totale oppervlak is dan : (X2-X1)*(Y2+0,5*(Y1-Y2)).

Indien Y1 < Y1 is het net iets anders, teken het maar eens uit.

Door voor elk punt van je grafiek deze berekening uit te voeren krijg je een aardige benadering.

Op zich is deze methode algemeen bekend en wordt ook wel toegepast. Meestal wordt dan echter de oppervlak van een rechthoek berekend met een breedte van X2-X1 en een hoogte van (Y2+Y1)/2 = gemiddelde hoogte. Voor de uitkomst maakt dit precies niet uit. Ik denk dat je met google een eind moet kunnen komen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan