• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Oprimale verdeling berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Logistiek272

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 okt 2019
Berichten
2
Goedemiddag,

Ik ben op mijn werk bezig met de planning voor het lossen van goederen.
Nu maken wij gebruik van 2 loodsen en worden de goederen gezamenlijk besteld.
Graag zou ik willen berekenen welk vrachtcontainer in welke loods gelost dient te worden, zodat ik achteraf zo min mogelijk goederen zelf nog moet vervoeren naar de andere loods.

Stel ik krijg 5 containers, met een totaal aantal van 2800 goederen. Hiervan dien ik er 2050 in loods 1 te lossen, en 750 in loods 2.
Hoe laat ik excel dan optimaal berekenen dat loods 1 gevuld wordt en dat de overige goederen naar loods 2 gaan.

Cont. nr.Container 1Container 2Container 3Container 4Container 5
Aant. prod.800520360710410
Loods 1 of 2

Uitendelijk wil ik dus Excel het volgende ongeveer aangeeft:

Cont. nr.Container 1Container 2Container 3Container 4Container 5
Aant. prod.800520360710410
Loods 1 of 211121

Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen!
 
Normaal vragen we eerst om een voorbeeldje te uploaden, maar ik heb voor deze keer iets voor je gemaakt :)
Eerst heb ik het met de Solver opgelost.
Maar kwam er toen achter dat er maar 32 verschillende combinaties mogelijk zijn.
En daar heb ik wat SOMPRODUCT formules op los gelaten en kwam op hetzelfde resultaat.
 

Bijlagen

  • Container Optimum.xlsx
    84,1 KB · Weergaven: 37
Goedemorgen,

Heel erg bedankt voor uw snelle reactie.
Ik was me er niet van bewust dat het makkelijker zou zijn als ik inderdaad gewoon een voorbeeldje had geupload.
De berekening zit heel erg in de buurt van waar ik naar op zoek ben, echter ben ik zelf een criterium vergeten te vermelden.
De eerste hal dient eerst 100% gevuld te zijn, voordat loods 2 voorraad kan ontvangen.

Bij uw berekening is te zien dat er 770 artikelen naar loods 2 gaan, echter kan loods 2 geen overvoorraad aan.
Vandaar dat ik bij mijn voorbeeld rekening had gehouden dat de 710 stuks van container 4 in loods 2 gelost zouden worden, aangezien loods 1 dan 100% gevuld is.

Eigenlijk is het extra criterium dus:

Hal 1 >= 2050
Hal 2<= 750

Ik zal dan maar meteen even een klein tabelletje uploaden met een daadwerkelijk voorbeeld, zodat ik straks gemakkelijker de formule kan kopieren naar andere artikelen en aantallen.
Dus indien u mij zou willen helpen om de formule nog 1 maal op te stellen in het bijgevoegde bestand, met de toevoeging van het hierboven genoemde criterium, dan ben ik helemaal naar tevredenheid geholpen.
 

Bijlagen

  • voorbeeldtabel.xlsx
    12,9 KB · Weergaven: 17
Hoe meer containers hoe meer verschillende combinaties....
Hierbij een oplossing met formules
Let op: sommige zijn matrix-formules
 

Bijlagen

  • voorbeeldtabel(PcB).xlsx
    34,5 KB · Weergaven: 20
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan