• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

opschonen

Status
Niet open voor verdere reacties.

CvEck

Gebruiker
Lid geworden
3 feb 2016
Hoi,

Wie kan mij helpen. Ik heb een kolom (verschild per keer, dus ook het aantal regels) met tussenvoegsels, maar hier staan ook andere waarden in. Nu wil ik alleen de tussenvoegsels behouden (zoals de, van, van der, ter) en de rest opschonen. Weet iemand hier een mooie oplossing voor?

Zie de bijlage.

Graag hoor ik van jullie .

Groet ChrisBekijk bijlage tussenvoegsels.xlsx

Best Edmoor,

Dat was nou net het probleem. Het lukt mij niet om daar iets moois voor te maken. Ben beginner (zelf lerend) met VBA, maar dit lukt mij (nog) niet. Daarom zoek ik hulp.

Beste jkpieterse,

Dit is een mooie oplossing maar niet werkbaar voor mij. Het is namelijk maar een kolom van een veel groter bestand met veel meer kolommen. Ik maak ook al gebruik van een stuk VBA code om veel op te schonen, dus als iemand hier een stukje VBA code voor weet dan kan ik deze toevoegen.

Graag hoor ik van jullie.

Groet Chris

Plaats dan ook een relevant voorbeeld want voor meerdere kolommen zal de VBA code anders zijn dan voor je voorbeeldje met maar 1 kolom.

Tsja. Ik denk dat je de opzet van JKP prima kunt gebruiken. Alleen zet je de formule dan in kolom DM.

Sterker. Ik denk dat het verstandig is om het met een formule te doen zodat je nog visueel kunt controleren dat je niet teveel gaat verwijderen ...

Laatst bewerkt:
Hoi Edmoor,

Je hebt helemaal gelijk, Hierbij het volledige bestand en het betreft kolom R.

Groet ChrisBekijk bijlage 300469

Dan gaat het dus wel om 1 kolom en niet om meerdere ;)
De methode van jpkpieterse is dan prima.
Als je er toch een VBA routine voor wil hebben dan kan dat uiteraard.

Ja klopt het gaat inderdaad maar om 1 kolom. Excuses dat ik niet helemaal duidelijk was.
Het liefst heb ik inderdaad graag een VBA routine hiervoor, dus als je mij op weg zou kunnen helpen......

Groet Chris

Nog maar een keer. Waarom wil je per sé een VBA routine? Moet je heel vaak een dergelijk bestand schonen? Zo ja, moet je dan iedere keer een bestand door VBA heen halen?

Volgens mij onderschat je het risico dat iets fout kan gaan waarbij je misschien wel alle tussenvoegsels automatisch verwijderd (bv. door een verkeerde verwijzing) of misschien wel een hele andere kolom door een iets gewijzigde opmaak.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan