Opslaan verloopt traag

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dankes

Gebruiker
Lid geworden
25 jul 2004
Berichten
71
Weet niet goed of het hier thuis hoort maar zit met volgend probleem.

Op het werk hebben we een netwerkje waar allemaal dezelfde pc's instaan met WinXP.
Er zijn vele officedocumenten zoals Word en Excel die gedeeld zijn.
Als er iemand iets verandert aan zo'n document duurt het opslaan bij de ene pc veel langer dan bij de andere. Bij de ene gebeurt het direct, bij de andere doet hij er wel een 50seconden (en die zijn geteld) over. Vele van die documenten hebben macro's. Ligt dit aan het netwerk zelf of aan het officepakket?
We hebben ook pc's die niet in het netwerk zitten en die hebben het probleem niet.

Wat zouo dat kunnen zijn?
 
Staan de documenten op het netwerk? Of lokaal? Dat kan natuurlijk heel veel schelen.
Als ze op het netwerk staan, dan kan je ook eens proberen om hetzelfde bestand lokaal op te slaan, kijken of dat sneller gaat. Dan weet je in ieder geval meteen wat de invloed van het netwerk is.

Als het het netwerk is, dan kan het natuurlijk zijn dat de een op dezelfde switch/hub zit als de server, en de andere bijvoorbeeld niet direct.
Maar dat kan ik natuurlijk niet vanaf hier zien ;) Het kan ook zijn dat de drukte op het netwerk erg fluctueert.
 
Documenten staan op de server.
Als ik de documenten lokaal zet heeft hij het probleem niet.

In bijlage kan je zien hoe het ongeveer is.
Het zijn PC1 en PC2 die problemen geven. Is het een toeval dat ze ook nog in hetzelfde lokaal staan?
 

Bijlagen

  • overzicht.jpg
    overzicht.jpg
    30,2 KB · Weergaven: 24
Na veel testen en onderzoeken heb ik het probleem gevonden.
In ons netwerk waren in een andere bureau pc's aangesloten op een hub. Die hun kon maar max 10 Mbit doorsturen. Dat zou de boosdoener zijn.
Ik heb dan de hub vervangen door één van 100 Mbit. Probleem half opgelost. Bleek ook dat de verbindingssnelheid op alle pc's niet hetzelfde was. De ene stond op 100, de andere op 10. Na veel testen ben ik tot de volgende conclusie gekomen. Alle pc's in het netwerk hun verbindingssnelheid op 10/half duplex Mbit gezet en de server op 100 Full. Nu draait alles terug normaal.

Voila, ik heb weer iets bijgeleerd en nu hoop ik jullie ook.
:) :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan