opslaan

Status
Niet open voor verdere reacties.

xl3igplayer

Gebruiker
Lid geworden
22 jan 2011
Berichten
143
ik maak een internet browser met instellingen, zoals achtergrond kleur, hoe kan ik die opslaan

voorbeeld van wat ik op wil slaan:

in form2. : 1 button als je daar op klikt : form1.panel1.backolour = backcolour.black

maar als ik dat gedaan hebt, hoe kan ik het dan doen dat hij het opslaat ?
 
Gebruik een StreamWriter om die info in een tekst bestand op te slaan.
Wat je wilt opslaan is de naam van de control en de property, bijvoorbeeld op deze manier:

Vervolgens kun je een StreamReader gebruiken om het tekst bestand regel voor regel uit te lezen en de ingelezen data gebruiken om de achtergrond kleur weer te veranderen.
 
Ik had eigenlijk gedacht dat je dat wel zou Googelen, voorbeelden van hoe je StreamWriters en StreamReaders gebruikt zijn er in overvloed.
Maar vooruit:

StreamWriter:

Code:
        Dim writer As New StreamWriter(pad naar bestand hier, False)

        For Each control As Control In Me.Controls
            If TypeOf control Is CheckBox Then
                writer.WriteLine(control.Name & "|" & CType(control, CheckBox).Checked) 'Waarbij | de delimiter is om de de controlname te scheiden van de control property
            ElseIf TypeOf control Is TextBox Then
                writer.WriteLine(control.Name & "|" & control.Text)
            ElseIf TypeOf control Is Panel Then
                writer.WriteLine(control.Name & "|" & control.BackColor.ToArgb)
            End If
        Next

        writer.Close()
        writer.Dispose()

StreamReader:

Code:
        Dim reader As New StreamReader(Pad naar bestand hier)

        While reader.Peek > -1

            Dim tempstr() As String = reader.ReadLine.Split("|")

            For Each control As Control In Me.Controls
                If TypeOf control Is CheckBox Then
                    If control.Name = tempstr(0) Then CType(control, CheckBox).Checked = tempstr(1)
                ElseIf TypeOf control Is TextBox Then
                    If control.Name = tempstr(0) Then control.Text = tempstr(1)
                ElseIf TypeOf control Is Panel Then
                    If control.Name = tempstr(0) Then control.BackColor = Color.FromArgb(tempstr(1))
                End If
            Next

        End While

        reader.Close()
        reader.Dispose()

Zorg ervoor dat System.IO geimporteert is.
 
heel erg bedankt !!,

maar ik krijg allemaal errors, bij reader en writer, moet ik soms van die dingen in me form slepen ?? en zo ja welke , ( dit keer al wel gezocht op internet [ google ] en op youtube !! maar nog niet geslaagt :(
 
bij writer en die opener of zo, maar ik denk dat ik het al gevonden heb, ik instaleer nu ff visualbasic 2010, mooier beter ??

dus nou ja ik had al wat meer gezoch,
 
Je kan uiteraard ook gebruik maken van de 'Settings' van je applicatie. settings.JPG
 
Importen van System.IO, kijk hier:

80799680.gif


Succes :)
 
sorry ik was even weg,

ik ga nu ff proberen of het werkt met dat imporst systeem.io
 
ik heb nog steeds die error van "writer" en "opener " en ik ook die imports systeem.IO
 
Doh... *Facepalm*

Kijk eens goed naar die regel die begint met "Dim writer As New..."
Je ziet daar verderop in diezelfde regel staan: "Pad naar bestand hier"

Je moet daar het pad naar het bestand opgeven waar de gegevens in opgeslagen moeten worden. Ik nam aan dat dat wel logisch was, anders werkt het natuurlijk nooit.
 
sorry was net verkeerde afbeelding,

dit is een betere, ik heb net dat Dim reader as Steamreader of zo vervangen door gewoon steamreader
en daar heb ik geen errors meer maar als ik dit doe bij deze afbeelding dan heb ik gewoon nog erros ±)

29x6k5.jpg
 
Laatst bewerkt:
Lijkt erop dat de toolstripmenuitems met die namen niet (meer) bestaan. Misschien heb je ze anders genoemd maar werd de code niet geupdate naar de nieuwe naam.

Zoek de desbetreffende menuitems op in je designer en bekijk hun naam (name) en kijk of ze overeen komen met de onderstreepte tekst in je code venster. Het is een kwestie van de onderstreepte tekst aanpassen naar de juiste names van de menuitems.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan