• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opslagberekening - formule of organisatie data

Status
Niet open voor verdere reacties.
VBA noob

fout 424 Object vereist.
Al zitten proberen met active sheet en waarschijnlijk andere domme dingen:o

@ Cow18

Begrijp je ongeduld, ik probeer asap voor water alle noodzakelijke csv's te bezorgen indien nog nodig
Met query van SNB heb ik waarschijnlijk straks al automatic refreshing excel

Ik probeer eerst zelf zoveel mogelijk uit voor ik jullie uitdaging geef ;)

Basis al beetje gelegd

- csv's opnieuw ingesteld, berekeningen nu op totaalteller
(vandaar nog niet alle waarden ok, gezien voordien dagteller)
- refresh 15 min
- via powerquery gewerkt (sorry snb & cow18 ! )

Weet nog niet wat ik moet met bestandsverbindingen : excel verwijst nu naar c:\Onedrive, zal nog eens moeten uitzoeken hoe juiste verbinding, gezien alle bestanden op Onedrive (Sharepoint) staan. (zal url moeten zijn)

- nu bedoeling PowerBI wegens nodige melding
1. meldingen bij laatste uur of laatste dag afwijkend verbruik
2. snel overzicht of grafiek (ben ik nog niet uit wat duidelijkst is)
en last but not least : refresh PowerBI werkend krijgen

Bijlagen

Maak je wel gebruik van PBI Desktop of zit je alleen op de Service?
Je loopt hard van stapel. Think big, act small. Er is nog wel wat te modelleren. Die Data MF moet nog ge-unpivot worden, bijvoorbeeld, wat Cow al in vb gedaan heeft.

Bedankt voor je reactie, iedere reactie is welkom, heb nog heel veel ruimte om bij te leren :o
Waarschijnlijk heb je wel gelijk, heb nog geen goed zicht op structuur opbouw door gebrek aan kennis.

Ik maak gebruik van beide (desktop en service)
Deze heb ik bewust via service gegevens opgehaald.
Heb met unpivot gewacht om resultaat ivm refresh te zien
Zolang refresh online niet lukt tast ik in het duister ...

zie bijlage, eerste poging (nog niet ok in verhoudingen)

Bijlagen

• PBI.jpg
    PBI.jpg
    140,2 KB · Weergaven: 27
Misschien toch eerst nog even bij Excel blijven tot je grip hebt op je model?
De queries kun je daarna copy/paste overzetten naar PBI Desktop.

Bijlagen

ik gooi de handdoek, dit is te hoog gegrepen voor mijn verouderde excel2013.
Ik zie nergens de data.

Toch denk ik dat die nog zwaar gemanipuleerd zullen moeten worden om de nodige alarmen aan te maken.
Kan dat datamodel patronen (dagelijks terugkerende verbruiken op uurbasis, zie je grafieken) en significante afwijkingen daarvan detecteren ?
Oei, wat voel ik me blond !

Laatst bewerkt:
@ cow18

Office365 niet onder kerstboom laten leggen ? 99 €:thumb:

In eerste instantie is het om gewoon in oogopslag voer-en wateropname te monitoren.
Zal seintje geven als ik aan AI toe ben, zal nog eindje duren ...

zag je csv's niet in zip ?
Verbinding in mijn Excel-bestand verwees natuurlijk naar Onedrive.

@peter,
nieuwe versies van excel zijn meestal niet beter dan de oude, maar ze worden hoe langer hoe onhandiger.
Als je met de macro-recorder zaken opneemt, dan komt daar nu zo'n hoop bagger bij, niet te overzien. Vroeger was de help (F1) ook gemakkelijker raadpleegbaar.
Dus eigenlijk blijf ik liever bij mijn 2013 en neem er dan bij dat die queries niet zo gestroomlijnd lopen.
Bovendien, Kerst moesten we dit jaar en-petit-comité vieren, dus zonder cadeau's.

Ik vraag me af waarom je die csv's per meetpunt nu aanmaakt en niet zoals vroeger allemaal in 1 CSV, dat lijkt me handiger.
Of ben je bang als er 1 hapert of kapot gaat ?

Verschillende csv's : grilletje van Fancom, afhankelijk van waar ingang watermeter mee verbonden is hebben recentste regelaars nu voor iedere afdeling aparte CSV.
idd niet handig.

Ook bestand dat ik je toonde, was gebaseerd op alle nodige csv's die ik dan in 1 excel samenvatte.
Nu probeer ik op jullie advies data beter te bewerken met VBA of PQ en unpivot om volgende stap te maken
Ik leer iedere dag bij ...:P

Ik zie nergens de data.
Die worden door Power Query doorgeladen naar het datamodel. Je kunt de data dus in PQ zien, om ze in het datamodel te zien heb je Power Pivot nodig.

Toch denk ik dat die nog zwaar gemanipuleerd zullen moeten worden om de nodige alarmen aan te maken.
Dat denk ik ook ja.

Kan dat datamodel patronen (dagelijks terugkerende verbruiken op uurbasis, zie je grafieken) en significante afwijkingen daarvan detecteren ?
Ja, daar is DAX voor. Maar... niks gaat vanzelf...

In eerste instantie is het om gewoon in oogopslag voer-en wateropname te monitoren.
Realtime of per dag? Zijn daar de grafieken uit #46 genoeg voor? Waar kijken we eigenlijk naar in die grafieken? Hoe bereken je dagverbruik? Heb je ook voer-data? Op dezelfde tijdbasis?

Dagbasis,

Voor iedere diercatg en afhankelijk van de fase hebben we een wenselijke voeropnamecurve.
Afhankelijk van nieuwe inzichten kunnen we die soms ook wijzigen.

Afhankelijk van de diercatg is het voor ad lib, gedoseerd per voerplaats of met dosator/zeug die we afhankelijk van conditie of curve, aanpassen. Bij zeugen betekent dit alle dosators samen van de afdeling/Voerplaats die 1 geheel maken
Dagelijkse voeropname (DVO) is dan : Dagverbruik / # dieren
Deze DVO opvolgen betekent dat je snel ziet hoe voeropname bvb is tijdens dracht.

Of vb welke invloed hittegolf heeft op voer- en wateropname dieren.
Grafisch maakt het allemaal iets gemakkelijker om te interpreteren.
Natuurlijk is ons zicht op het dier zelf minstens even belangrijk.

Ik kan geen enkele reden bedenken waarom je de file "G_Water 30min_WebLinkBox_F2MFD1_1_1.csv" niet zou kunnen aanpassen dat die bv. telkens om xx:29:00 en om xx:59:00 een meting doet en dan iedere dag om 23:00:00 een reset doet. Dat lijkt me een minimale aanpassing.
Of diezelfde file, maar dan zonder reset + de echte meterstand en dan maakt het niet uit wanneer je exact ieder half uur je meting maakt.
Dan hoef je maar naar 1 file om te kijken.
Die tijdstippen lijken met ook logischer te lezen, verbruik op 11:00:27 is in deze optiek eigenlijk het verbruik van 10:30:28 tot 11:00:27 en daar zou logischerwijs beter 10:59 staan, mijn bescheiden mening.
Bon tot daar, iets dat je al proberen uit te leggen hebt, maar die ik uit een vorm van onwil niet kan begrijpen.

In bijlage doe ik met een macro wat jij met zoveel queries ook doet, maar ik loop in een loopje ze allemaal af en lees ze in en kopieer zo door naar een tabel in tabblad "Nieuwe_data"
Probleempje daarbij is dat ik niet precies weet welke file er met welke meter overeenstemt.
In tabblad "inlezen" kolom A-D zie je die files staan en in de D-kolom een waarde 1 tot 10, waarbij 1 dan je 1e meter en in de vroegere situatie "Water MF[1]" zou zijn en de 10e "Water MF[10]".
Klopt dat ?
Inlezen van 10 csv's en wegzetten naar "Nieuwe_data" duurt net iets langer dan een seconde. (met OneDrive misschien langer)

Dan zou nog het slimme gedeelte moeten komen, maar dat zou maar een fractie langer zijn.

Veel meer moet dat niet zijn en die DAX ga je nooit zo slim kunnen maken.
Je wil een slimme monitoring maken, dus een tabel met per meter (nog niet gemaakt)
- verbruik van de laatste 24 uur en vergelijkbaar "normaal 24 uursverbruik" + bijbehorende makkelijk te raadplegen grafiekjes
- tijdstip van laatste halfuur met verbruik = 0 (opzoeken van lekkende nippels)
- aantal metingen met verbruik 0 per 24 uur
- hoogste verbruik en overeenstemmende tijdstip
Eigenlijk is het niet de bedoeling om het water te rantsoeneren, wel om het verbruik minitieus op te volgen.
Een hogere piek is in die optiek minder een probleem, die 0-verbruiken vind ik belangrijker.

Eigenlijk zou je dan in tabblad "Oude_data" al je gegevens (oude csv's) die je ooit verzameld hebt met de oude Fancom-instellingen daarin kwijt kunnen en in zijn geheel ook nog nuttig gebruik van kunnen maken.

Die grafieken, die zie ik als een hartslagmonitor in de kliniek, je hebt een x-as van 0 to 23:59:59 en daarop geprojecteerd het actuele verbruiken (per halfuur) van de laatste 24 uur en op het huidige tijdstip een vertikale rode lijn, dus nu op 22:30.
Links van die rode lijn staan de gegevens van vandaag, rechts van die lijn de gegevens van gisteren. Die rode lijn die schuift dus geleidelijk op naar rechts in de loop van de dag.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
macro "verzamelen"
je kan maar bij de metingen van 1, 2, 3 en 7 deftige onderbouw geven, voor de rest is er geen verbruik of een verbruik die ondermaats is om er iets ernstig over te kunnen zeggen is.
DE fout op de meter is groter dan het verbruik.

Dan moet er eventueel nog gecorrigeerd worden op leegstand+schoonmaken, want ik veronderstel dat dit er straks ook nog bij komt.

Bijlagen

Ik loop beetje achter op gewaardeerde reacties @cow18 !

Ben bezig om structuur en verwerking goed uit te denken.
Ondertussen al bestand gemaakt met parameters per voerplaats (VP)
Catg-Naam-Afd-dnr-leeftijd

Tweede bestand monitor om alle csv-bestanden tellers op 30 min te importeren
Overzichtelijke tabel met correctiemogelijkheid
Query of VBA voor unpivot

Dat gegevensmodel in excel is echt meerwaarde,
Misschien toch eens proberen proeven van Excel 365 : echt lekker :p

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan