• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

opsomming van alle tabbladnamen in een sheet

Status
Niet open voor verdere reacties.

trebstra

Gebruiker
Lid geworden
11 jul 2007
Berichten
11
Hallo,

Ik ben momenteel aan het knutselen met een excelbestandje, maar kom er nog niet uit. Heb het forum rondgeneust, maar nog niet het gewenste resultaat bereikt.

Wat is de bedoeling? Ik heb een excelbestand met 6 tabbladen. De eerste 5 zijn weekoverzichten (tabnaam: week 1, week 2, week 3 etc) en de laatste is een totaal overzicht.

Ik heb inmiddels al voor elkaar gekregen dat cel A1 van elk tabblad ook de naam van het tabblad overneemt. Dus als ik de naam van het tabblad wijzig, wijzigt ook cel A1.:thumb:

Nu wil ik alleen nog in het totaaloverzicht in de cellen E1 t/m I1 de namen van de eerste 5 tabbladen hebben. Ik heb elders op dit forum (weet niet meer waar :confused: )al een dergelijke code gevonden, maar daarmee kreeg ik het niet voor elkaar. De tabbladen werden daar onder elkaar geplaatst en niet naast elkaar. Ook wijzigden deze niet automatisch bij het veranderen van de eerste 5 tabbladen.

Is het uberhaupt mogelijk om de namen van deze tabbladen in een sheet te krijgen en ze automatisch te laten wijzigen, bij het veranderen van de tabbladen zelf?

Hoop dat het zo duidelijk is. Alvast bedankt voor de reacties!
 
Zet in Cel E1 van het overzicht: =Week1!A1
En in F1 =Week2!A1
enz

Ron
 
Wat wil je eigenlijk doen?

De tabbladnamen laten aanpassen op basis van wat in een aantal cellen staat?
 
Je kunt de volgende code gebruiken:
Code:
Sub Sheetnaam

    Range("A1") = ActiveSheet.Name

End Sub

en deze (bv) laten uitvoeren als je het werkblad opent of sluit
 
Ik interpreteer de vraag eerder als dat de tabbladnamen moeten kunnen gewijzigd worden op basis van de cellen.

Als dat het geval is, zal je ook moeten testen of er geen "ongewenste karakters" in de cellen voorkomen, zoals [, ], /, enz. Ook een lege cel zal je moeten ondervangen, want een tabblad zonder naam ziet Excel niet zitten :(
 
Haaren101. wat jij zegt werkt niet (zoals ik wil). Want als de tabbladnaam wijzigt, dan klopt de formule in de cel ook niet meer.

Wigi, wat ik wil doen is als volgt. De tabbladnamen moeten op een aantal plekken in de sheets terugkomen.
In cel A1 van ieder tabblad moet de naam van het huidige tabblad terugkomen *is inmiddels gelukt*
In de laatste sheet moeten de namen van de overige tabbladen terugkomen; in cel E1(tabnaam1), F1(tabnaam2), G1(tabnaam3), H1(tabnaam4) en I1(tabnaam5).

Het is dus NIET de bedoeling dat de tabbladnaam wordt gewijzigd als ik iets in de cel plaats, maar andersom! Als ik de tabbladnamen wijzig, dat moeten de cellen zich aanpassen.
Zo een beetje duidelijk?
 
Als Ron's suggestie niet werkt, welke formule heb je dan staan in het laatste tabblad, cellen E1(tabnaam1), F1(tabnaam2), G1(tabnaam3), H1(tabnaam4) en I1(tabnaam5)?
 
Als de tabbladnaam wijzigt dan zal de verwijzing in de formule op blad 6 automatisch meewijzigen. Probeer het eens uit!

Ron
 
Verrek Ron, je hebt gelijk! Hoe simpel kan het zijn!? :shocked:

Het werkt nu. Het is nog wel een beetje omslachtig, met het veranderen van tabblad. Wanneer de naam van het tabblad wordt gewijzigd, moet je eerst naar een ander tabblad en dan weer terug en dan is het gewijzigd. wanneer je dan naar de laatste tab gaat staat het goed.

Maar het werkt! Nu ff kijken of ik dat kan beveiligen oid. Tips?
 
Het is nog wel een beetje omslachtig, met het veranderen van tabblad. Wanneer de naam van het tabblad wordt gewijzigd, moet je eerst naar een ander tabblad en dan weer terug en dan is het gewijzigd. wanneer je dan naar de laatste tab gaat staat het goed.

Ik vermoed dat je dan nu een

Private Sub Worksheet_Activate()

en

Private Sub Worksheet_Deactivate()

code gebruikt?


Ja. Probeer maar het een en ander uit. Dat werkt gewoonlijk wel. ;)
 
gebruik deze code
Code:
Private Sub Workbook_SheetActivate(ByVal Sh As Object)
[a1] = ActiveSheet.Name
End Sub
Private Sub Workbook_SheetChange(ByVal Sh As Object, ByVal Target As Range)
ActiveSheet.Name = [a1]
End Sub

en over dat beveiligen neus ik wel ff ond op het forum.
Thnx
 
Er zijn nog andere gebeurtenissen die je kan "vangen" in VBA, naast Activate-Deactivate. Het jammer daarvan is dat het veranderen van een tabbladnaam daar niet bij is :confused:

Probeer eens andere events uit, misschien zit er een beter bij.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan