Opstart probleem met HDD EROR

Status
Niet open voor verdere reacties.

H6nsvV

Gebruiker
Lid geworden
4 dec 2002
Berichten
979
Hoi Allemaal,

Voor de echte Experts ???:D

Ik heb op een oude pentium 3 een grotere schijf gezet van 20 Gig. en daarop Windows XP, het draai verder wel redelijk voor een 2e PC maar het opstarten gaat met de volgende problemen.

1 Starten
2 Op opstart scherm staat : Pentium III - 800 EB
Checking NVRam
26144 KB OK


WAIT..

3 Na een tijdje geeft ie aan :

Pri master HDD Error
RUN SETUP
Press F1 to Resume

4 Dan druk ik F1 in :

Groot overzichtscherm met daar onder :

S DRAMM at Dimm # : 1 ( dat klopt 1 reep 256 mb)

Searching For bootrecord From SCSC.. NOT FOUND
Searching For bootrecord From Floppy .. NOT FOUND

BOOT FAILURE
Reboot and select proper Boot device
or insert Bootmedia in selected Boot device
Press any key when Ready

5 Dan reboot ik gewoon zonder iets bijzonders te doen
en loopt ie alles weer door zoals bij de eerste start en na een tijdje wachten met een iets grijs scherm start ie gewoon op.

Wat een verhaal he, maar ik hoop dat iemand mij zou kunnen zeggen wat het kan zijn en beter nog wat kan ik er aan doen.

Mijn Dank Is Groot :thumb: :thumb:
 
Waarschijnlijk is er een kabeltje dat niet altijd even goed contact maakt. Druk even de IDE en de voeding goed aan. (NIET terwijl de pc aan staat).
 
Sarvo wat een snelle reactie, ga het gelijk doen :D

HELAAS, er zat idd een stekker van de HDD iets los op de mobo maar het opstarten ging nog niet vloeiend
 
Laatst bewerkt:
Toch is het contact het enige waar ik aan denk, omdat de schijf soms wel en soms niet aanwezig is.
 
Ik zat nog te denken aan de stekkers die aan het mobo zitten....
Maar verder als dat kom ik ook niet...:rolleyes:
 
Hallo

Volgens mij dien je het te zoeken in het te traag initialiseren v/d betrokken harddisk (kun je meestal een delay op zetten in de b.i.o.s.)

Of.... een voeding die de inschakelpiek niet kan leveren.

Peter
 
Hoi VDK_P,

dank je wel voor je reactie, ik begrijp niet gelijk wat je bedoeld met "kun je meestal een delay op zetten in de b.i.o.s.)"

Ik heb ff in de bios gekeken bij :


STANDAARD CMOS SETUP


-------------TYPE- SIZE- CYCLS- HEAD - PRICOM

PRI MASTER USER - 10246- 19852 - 16 - 0-


LANDZ- SECTOR - MODE -

19852- 63 - ON

Rest op ,diskettestation na , staat alles op Disabled

Heb ook geprobeerd MODE ON en OFF

Kan je wat met deze info? of heb je nog suggesties :D
 
Hallo

De benamingen verschillen nogal van b.i.o.s. tot b.i.o.s. , maar je dient het te zoeken in de trant van.... "delay at bootup" .

Enkele seconden is meestal genoeg , de tijd voor de harddisk om naar track nul te komen en zichzelf te initialiseren.

Of .... indien onvindbaar/niet aanwezig in de betrokken b.i.o.s. ... , laat de p.c. het r.a.m. geheugen volledig testen tijdens het opstarten v/d p.c. , meestal "quickboot disabled" .....

Of ... uiteraard de voeding zoals reeds eerder vermeld.

Peter
 
Nou Mannen, het is opgelost.

Terwijl ik mijn laatste bericht nog eens doorlas zag ik dat ik schreef "Rest op ,diskettestation na , staat alles op Disabled "

Nou daar stond dus mijn antwoord :D

Heb gelijk alles weer eens nagekeken , de kabels en de master/slave pins .

Bij opstarten in bios alles goed gezet en klaar was Hans .

Hij start nu in een keer op wel traaaaaaaaaaag maar dat zal wel komen door dat het een pentium 3 met 256 mb geheugen is.

Ik denk als ik er nog een reep bijzet dat ik best te vreden zal zijn. ( voor een 2de pctje )

In Iedergeval dank voor het meedenken:thumb: :thumb:

Gr. hans
 
Hallo

Met meer geheugen zal de betrokken p.c. niet sneller opstarten .

Het "swappen" tussen r.a.m. en de harddisk zal wel verminderen , het zal dus enkel iets vlotter werken.

Peter
 
Dank je wel voor je advies, ach en een extra reepje extra kost niet zo veel meer.

Heb je evt. nog wat andere suggesties, om de wachttijd tussen het schakelen van de bios naar de hd te verminderen?

Natuurlijk houd ik er rekening mee dat het een "zwakke PC " is maar het is wel leuk er alles uit te persen......:cool:

gr Hans
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan