Opstart probleem Toshiba Satellite M40X-250

Status
Niet open voor verdere reacties.

jevin20

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2007
Hallo allemaal,

Ik heb nu al een lange tijd een probleem met een oude laptop, een Toshiba Satellite M40X-250 (Windows XP).

Als ik hem probeer op te starten, gaan alle lampjes normaal branden, hoor ik de hardeschijf en de ventilator aangaan en ik hoor de cd/dvd-speler (als er een cd inzit) draaien, maar daarna wordt het stil, en alle lampjes blijven aan, alsof de laptop normaal aanstaat, maar ik krijg geen beeld (vanaf het begin al zwart) en er gebeurd niets.

Ik weet behoorlijk wat van computers en laptops, dus heb ik de laptop volledig uit elkaar gehaald en alles goed schoongemaakt en hem daarna weer in elkaar gezet, maar nog steeds geen resultaat.

Iets anders vreemds is dat heel af en toe op willekeurige / toevallige momenten dat hij eventjes wel écht opstart maar dan krijg ik voordat ik iets kan doen altijd een BSOD (Blue Screen Of Death) foutmelding met ik geloof code: 0x000000EA. In elk geval duidde het op een driver probleem met de videokaart, hij gaf een ATIDVAG foutmelding.

Maar meestal komt hij niet eens zo ver.

Het is een oude laptop, en ik heb al heel veel geprobeerd:
Opstarten zonder batterij (losgekoppeld) met alleen stroomaansluiting, geen resultaat.
Opstarten met alleen batterij, geen stroom, geen resultaat.
Stroom loskoppelen, batterij eruit, en aan/uit-knop 60 seconden inhouden (reset) , geen resultaat.
Verschillende rescue/herstel cd's, linux installatie-cd, windows installatie cd, geen resultaten.
Aangesloten op een externe monitor via VGA kabel, geen resultaat.

Ik heb nu echt geen flauw idee meer waar ik verder moet, ik ben nog nooit tegen een dergelijk groot probleem aangelopen, iets wat ik uiteindelijk niet op heb kunnen lossen, dus ik hoop dat er iemand hier is die misschien nog een suggestie heeft wat ik zou kunnen doen.

Ik weet voldoende af van laptops/computers om eventueel lastige instructies uit te voeren ;)

Bij voorbaat dank,

Jevin Bosman

Mijn eerste indruk bij jouw beschrijving duidt op een videokaart die kaduuk is.

Als je externe beeldscherm niets doet lijkt dit de meest logische conclusie.
Vaak is de inverter de boosdoener, wat hier dus duidelijk niet aan de orde.
Probeer via e-bay aan een goedkoop moederbord te kopen als het je de moeite waard is.

Laatst bewerkt:
Hallo

Dit zijn volgens mij de symptomen van een oververhitte laptop...

Toen je :

"dus heb ik de laptop volledig uit elkaar gehaald en alles goed schoongemaakt en hem daarna weer in elkaar gezet, maar nog steeds geen resultaat."

Was er veel stof aanwezig in de heatpipe radiator ???

Zo goed al zeker ---> ja.

Een "reflow" van de g.p.u./chipset kan de oplossing zijn.

Indien dit deftig wordt uitgevoerd , is deze bijna zo goed als nieuw...

Veel minder werk , was uiteraard zo nu en dan deze laptop eens stofvrij/zuiver maken.

Peter

Dank jullie allemaal voor jullie reacties,

dat de videokaart kapot zou kunnen zijn zat ik ook aan te denken, enige probleem is dat ik dat dus niet kan checken op dit moment.

Er zat zeker veel stof in, en als hij van mij was geweest had ik hem zeker ook vaker schoongemaakt, maar helaas heb ik hem gekregen van iemand die hem al jaren had gebruikt en ik heb hem eigenlijk al die tijd niet gebruikt.
Hij zat stofvrij ingepakt bij alle andere laptops/computers in de kast, maar dat heeft vanzelfsprekend geen zin als er al stof in zit natuurlijk.

En dan zou ik wel eens wat meer willen weten over wat u bedoelt met "reflow"?
Want die term ken ik nog niet....

Jevin

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan