opstart probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

janny1970

Gebruiker
Lid geworden
27 jan 2003
ik krijg regelmatig de volgende melding: SEARCHING FOR bOOT rECORD FROM FLOPPY, CDROM, SCSI, NOT FOUND

Boot Failure
Insert Boot diskette in A Press any key when ready.

Als ik bovenstaande zie kan ik dus echt niks meer beginnen en ratteld de pc erg hard dan ga ik maar weer naar de pc winkel, zetten ze het een en ander in de bios weer anders en dan doet hij bovenstaande ongeveer 10 dagen niet meer, om dan alsnog weer opnieuw te beginnen.

Graag jullie hulp/advies.

B.V.D Janny

Laatst bewerkt:
herrie makende pc's zijn nooit goed daarom schat ik dat je hardeschiijf aan het begin van de crash staat!!!!

dito, maar 't klinkt alsof hij simpelweg niet wil booten vanaf harddisk. Hetzij door een verkeerde bootvolgorde (al is dat a)slechte service b)gezien de willekeur niet logisch).
Heeft ie 't altijd gedaan, of is ie net nieuw?
De oplossing zoek ik zelf in een kapotte/verkeerde kabel, de kabel zit niet goed vast. Een floppykabel die verkeerd om zit (er zit toch geen floppy in als je opstart, he!?) of een drive die terminaal is.
Aan de andere kant klinkt het niet stabiel (oorzaak niet-geslaagde installatie windows)(gammel moederbord/ defectje, SCSI controller??).
Maar 't kan ook een virusje zijn...kortom van alles.

Kun je evt. aangeven of er overeenkomsten zijn van de diverse vastlopers m.b.t. de schijnbare willekeur.

Ik heb deze pc nu 4 weken en dit is me nu 2 x gebeurt en beide keren zeggen ze dat ik uit de bios moet blijven terwijl ik niet eens weet hoe ik er moet komen, dan veranderen ze weer iets en dan is het weer klaar.

Hij geeft verder geen foutmeldingen aan voor dat hij zo moeilijk gaat doen, kan dan gewoon surfen zet hem uit en als ik hem dan na bv 2 uur weer wil aanzetten is het mis.
Oja de enigste foutmelding die ik wel eens krijg is dat er een runtime fout is, dan klik ik op niet beginnen met de fout opsporing, en dan is het weer goed.

Geplaatst door janny1970

Oja de enigste foutmelding die ik wel eens krijg is dat er een runtime fout is, dan klik ik op niet beginnen met de fout opsporing, en dan is het weer goed.
Runtime errors kunnen nogal divers zijn...
Geeft ie aan welk programma (Dit kan bepalend zijn); plaats anders de gehele foutmelding 'ns hier als je wil.
Oja, in bovenste opsooming ben ik natuurlijk het driver-verhaal vergeten.
Heb je een firewall en virusscanner draaien?

ja zowel een firewall(nu 1 week), als virus scan(sinds 4 weken). komt verder bij de foutmelding niks te staan.

Dat ratelen is niet goed. Heb je al een smart-test gedaan voor je harde schijf??

Ik heb deze pc nu 4 weken en dit is me nu 2 x gebeurt en beide keren zeggen ze dat ik uit de bios moet blijven terwijl ik niet eens weet hoe ik er moet komen

meestal kom je met de DELETE-toets in bios. Kijk daar eens wat de 'boot sequence' is. (volgorde waarin hij naar aparaten zoekt bij opstarten.
Plaats die volgorde ff hier, samen met de foutmelding die je krijgt.

als smart-test is dat ze dan kijken of de harde schijf nog in orde is dan is dat gebeurt vanmiddag door middel van een floppy hebben ze de harde schijf bekeken er zou uitgekomen zijn dat de harde schijf niet stuk is/was.

probeer het zlef nog eens zou ik zeggen, dan weet je het zeker. Ik weet niet welk merk harddisk je hebt, maar volgens mij werkt dit progje van seagate bij alle merken.

en hier is nog een tooltje van maxtor

welk merk harde schijf heb je?

heb je al naar de boot sequence gekeken?

ow, die seagate link is een beetje brak zie ik. Deze is beter. De online scan is ook prima

ik heb een Maxtor DiamondMax Plus 40GB HD
En gekeken naar de Boot sequence???? zou niet weten wat het is(sorry).

Laatst bewerkt:
Geplaatst door meelman
meestal kom je met de DELETE-toets in bios. Kijk daar eens wat de 'boot sequence' is. (volgorde waarin hij naar aparaten zoekt bij opstarten.

Hoe dat staat weet ik niet dat hebben ze gisteren weer veranderd en mij duidelijk gemaakt dat ik uit de bios moet blijven omdat ik geen verstand van de pc heb.

subtiel is anders :confused::confused:

Ik zou zeggen, probeer het toch maar, maar verander niets. Het kan niet zo veel kwaad waar je aan gaat zitten, als je BIOS maar verlaat met de EXIT WITHOUT SAVE- toets.

wil je ook de gehele foutmelding hier nog eens plaatsen???

Bios verlaten met de Exit without save-toets?? met de pijltjes toets en dan enter of niet

De foutmelding die ik kreeg was de volgende en dan in een zwart scherm:

Searching for Boot Record from Floppy, CDRom en SCSI not found.

Boot Failure
Insert Boot diskette in A Press any key when ready.

Laatst bewerkt:
yep

normaal gesproken is ESC zonder saven en f10 met. Er staat trouwens een toetsenuitleg onderaan in bios...

die foutmelding kan door veel dingen komen maar meestal niet door wat een gebruiker met de pc doet.

een slechte installatie en/of defecte hardware zijn de oorzaak.

laat je niet overbluffen in die winkel.

dit is een slecht afgeleverde pc met een ernstige fout.

om die fout er uit te halen moeten ze de hele pc herbouwen , hardware testen en opnieuw installeren.

dit probleem afschuiven op een onwetende gebruiker is op zijn minst gezegd een zeer slechte service.

pe.

Ja vond het ook raar wat ze zeiden maar goed, ze hebben de HD gecontroleerd en het geheugen waren beiden goed kon niet aan het moederbord liggen want was ook goed, ze blijven volhouden dat ik in de bios heb gezeten daar kom je toch niet toevallig lijkt me.

Vind het zo gek dat hij het nu niet meer doet geen herrie uit de pc en geen foutmeldingen.

Kan het te maken hebben dat de verleng kabel niet geaard is(zeiden ze me vanmiddag in een andere winkel namelijk). Ja ik weet het ook niet vraag ook maar raak.

Maar bedankt voor de reacties.

Ik vind het sowieso al vreemd dat ze tot twee keer toe hetzelfde veranderen terwijl het probleem daarna terugkomt.

Je kunt nog een ding proberen, maar das wel in bios:

De boot sequence alleen op de hdd zetten (dan zoekt hij dus niet naar FFD, SCSI of CD-ROM, dus geen fouten) en daarna nog HOLD ON: NO ERROR aanzetten.

Als hij dan nog niet fatsoenlijk opstart is er echt iets heel zwaar mis met je hardware en dan moet de winkelier het gewoon oplossen.

Geplaatst door janny1970
... ze blijven volhouden dat ik in de bios heb gezeten daar kom je toch niet toevallig lijkt me.

...

Kan het te maken hebben dat de verleng kabel niet geaard is(zeiden ze me vanmiddag in een andere winkel namelijk) ...

Een boot-fout door een ongeaarde kabel heb ik nog nooit meegemaakt. (maar ja, eens moet de eerste keer zijn, dus probeer het eens met een geaarde kabel...)

Over bios, er zit in vrijwel elke bios een optie om terug te gaan naar de fabrieksinstellingen. Als je die niet kunt vinden kun ook het batterijtje van het moederbord afalen en dan worden de BIOS instellingen automatisch verwijderd (al is dat meer iets voor de gevorderde gebruiker) Een winkelier mag gekloot in bios nooit opvoeren als excuus voor slecht werkende hardware...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan