Opstart Probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

R-core

Gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2003
Goedenavond,

Oke zal het proberen zo goed mogelijk uit te leggen en niet al te lang :) ....oke ik heb AMD 2000+ cpu maar gare kast dus ik nieuwe kast gekocht ik ga rustig me com. uit elkaar halen maar het moederbord zat met vage schroefjes vast aan de achterplaat van de kast :S niet eraf te krigjen maar ja we laten het even zitten en in de nieuwe kast zit ook een Temp. Sensor en die moest op de CPU dus wij kijken naja er zit een grote groene klem op de cpu kooler (A-Open AK73(A)-V) naja die druk ik beetje in en met een kleine knal komt hij los maar aan de onderkant van de kooler zit nog een half stuk geel plakband ofzo lijkt het de rest zit nog een beetje op het koperen plaatje in midde van de CPU :S naja wij volgens de gebruiksaanwijzing de temp sensor erop geplakt alles weer dicht gedaan.... naja omdat het moederbord nog steeds niet los wilde gingen we hem nog maar is testen in de oude kast dus alles weer (volgens mij) goed aangesloten... en naja toen proberen maar alles heeft stroom (HD,CD-rom, Brander, Moederbord, CPU kooler) maar toch laat hij geen beeld zien of geeft hij de PEEP en je hoort alleen eigenlijk de fans draaien :S weet iemand wat er nu mis kan zijn ......

of heb ik nou iets vernielt?

Alvast bedankt R-core

ik hoop voor je dat je niet een stukje van je core hebt afgebroken (dat kleine vierkantje in het midden van je CPU)

wat ik zou doen is even die koeler loshalen die sensor er tussen uit kijken of dat vierkantje nog netjes gaaf is en je koeler ZONDER die sensor er weer op dan nog eens proberen..

btw ik geloof dat dat gele spul waar je het over hebt koelpasta is :D dat hoort hoor alleen zoals jij het vertelt zit er wel HEEL erg veel op er moet maar een HEEL klein beetje op

succes ermee

ey ja ik heb idd de sensor alweer verwijderd was ik vergeten te melden maar koelpasta kan idd best zijn (gelukkig) maar ja vierkantje in midde tja ziet er opzich nog wel geod uit op wat geel spul na.....maar als ik plaatjes zien van zo een AMD processor ziet de core er beter uit :S

en denk je dat het eventueel ook kan liggen aan het moederbord want daar ben ik wel een tijdje mee bezig geweest misschien dat er toen iets iets is mis gegaan zo ja hoe kan ik testen of me mobo nog goed werkt :S

Even een stukje uit een artikel over koelpasta in de PC-Active van deze maand:

Door: Jose Pauty

De thermische pleister treffen we alleen onder koelelementen aan. Los in de winkel zijn we ze tot dusver niet tegengekomen. Bij een goede koeler is de pleister afgedekt met een beschermend laagje plastic, tenzij de pleister van het harde type is dat niet gemakkelijk beschadigd raakt. Zo'n beschermingslaag moet voor gebruik natuurlijk wel worden verwijderd.
Een ding is zeker: een warmtepleister kunt u eigenlijk maar een keer gebruiken. Zodra u de koeler van de chip haalt, is het oppervlak zo beschadigd of de was rondom de chip versmolten zo dat het onmogelijk is om koelblok en chip op dezelfde manier op elkaar te laten aansluiten. Hierna moeten zowel chip als koelelement goed worden schoongemaakt voordat u koelpasta gebruikt.

kortom ik moet hem schoonmaken....hmmz met wat me tandeborstel? :P wat is de beste manier? en dan er weer nieuwe koelpasta op smeren en dan zou dat eventueel het probleem verhelpen?

P.S. kan het beschadigde koolpasta inderdaad de oorzaak zijn dat mijn hele pc nix doet :S

Laatst bewerkt:
Even een stukje uit een artikel over processoronderhoud in de PC-Active van vorige :) maand

Door: Jose Pauty

Schoonmaken
Pulk de grove resten van een thermische pleister van de koeler. Gebruik geen metalen delen (bijvoorbeeld een mes) om de pleister weg te schrapen, hooguit iets van plastic (bijvoorbeeld een oud pasje). Neem nooit iets hards om iets van de processor te schrapen. Gebruik schoonmaakalcohol om de laatste restjes te verwijderen. Hardnekkige resten kunnen met terpentine of wasbenzine worden opgelost. Een enkele fabrikant schrijft zelfs aceton of andere oplosmiddelen voor, maar dat lijkt ons erg aggresief. Gebruik een zacht doekje en/of wattenstaafjes voor het schoonmaken en bij voorkeur een pluisvrij doekje om het oppervlak na te wrijven.
Je moet er daarna dus wel koelpasta op doen.

Je kan de nummers hier nabestellen. Ik ga ze niet inscannen of nog meer overtikken want dan verdienen de aardige mensen van PC-Active natuurlijk niks meer :)

AMD heeft ook aardige documentatie:
http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/white_papers_and_tech_docs/23986.pdf
http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/white_papers_and_tech_docs/quick_ref_faq.pdf

Ik hoop dat je processor niet al beschadigd is maar misschien is het verstandig er in ieder geval iemand bij te halen die al eerder een processor geinstalleerd heeft. Ik heb er zelf ook geen ervaring mee maar zoals je waarschijnlijk al gemerkt hebt is het geen simpel karweitje... Misschien dat Steve nog tips heeft, hij heeft hier neem ik aan meer ervaring mee.

hmme ken niet echt van die mensen :S en die koelpasta lijkt me sterk dat hij daardoor helemaal nix meer doet of niet ?

Geplaatst door R-core
hmme ken niet echt van die mensen :S en die koelpasta lijkt me sterk dat hij daardoor helemaal nix meer doet of niet ?

Durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik zal Steve wel even vragen of hij naar deze thread wil kijken, misschien weet hij er meer van.

oke thnx man..... maar ik ga wel zo slapen.... morgen heb ik niet echt al teveel tijd maar zla proberen ff te checken.....

Als ik het goed begrijp heb je de cooler er afgehaald?

nou oke het probleem is weg nieuwe kooler erop mobo vervangen en voila hij doet het weer meteen in me nieuwe kast ingebouwt...... maaaaaaaaaar volgende probleem er zit een Thermaltake 9 cooler in die 5200 toeren haald (POKKE HERRIE) maar oke en in de kast zitten ook nog is 6 Fans maar toch lijkt de processor te warm te worden en vast te lopen hij is niet overklokt hij draait gewoon op 1669mhz

Ideeen of ik iets fout heb staan ofzo :S

owja als dat er wat mee te maken heeft met fan op vol en cpu 0% doet hij 53 graden en bij 60 loopt hij vast

Voel eens aan het koelblok, voelt dat ook aan alsof de CPU 55° is?

je bedoeld dat zilveren blok tussen cpu en fan .... enne als die 55 graden is heb ik dan niet me poten verbrand?

Dan zou ik even kijken of er niet te veel / te weinig koelpasta tussen core en koeler is..

hmmm hij spact hem nu helemaal dik zodra ik een zwaar programma start loopth ij boven 60 graden en boem.. en allemaal bestanden beschadigd volgens scandisk enzo ..... en er zit geen koelpasta op ... man van de com. winkel zei dat dat niet nodig was :S

Dan zou ik er zeker koelpasta tussen doen!

Wat voor zaak was dat trouwens? :8-0:

een com. zaak hier heel aardige mensne hoor maar dus je dnekt met koelpasta dat het wel koeler word....

Ja, heel zeker weten.. Zowel de core als het koelblok bevatten enorm veel kleine krasjes en putjes.. Nu worden die opgevuld met lucht, en zoals je wel weet is lucht een erg slechte warmtegeleider.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan