Opstart probleem

• Onderwerp starter Onderwerp starter mr32
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

mr32

Gebruiker
Lid geworden
30 okt 2009
Hallo Helpmij'ers,

Ik heb op dit moment 3 systemen op mijn pc staan (in installatie volgorde):
- Windows XP (pro)
- Ubuntu 11.04 (uitgerust met BURG als bootloader)
- Windows 7

Het probleem nu is, is dat Windows 7 zijn bootloader over die van linux heeft geplaatst, met als resultaat dat het voor mij onmogelijk is gemaakt om Ubuntu nog op te starten. Ik heb het nog geprobeerd met de Grub Live CD (wat systemen kan detecteren en daarvan kan op starten), maar die gaf als error dat hij geen systemen kon vinden (heeft altijd gewerkt!!!).

Is er een manier om een bootloader (maakt niet uit welke, als ik Ubuntu maar opgestart krijg, dan kan ik de bootloader weer simpel vervangen) te installeren vanuit Windows (Xp of 7)?

Alvast bedankt,

mr32 :cool:

P.s. Ik weet niet of dit in de goede categorie staat :rolleyes:

Werkt XP en 7 nog wel ?
Zo ja, opstarten met je Linux cd/dvd en simpelweg een nieuwe install doen.

Heb hetzelfde wel eens meegemaakt en dezelfde volgorde gevolgd.
Ik ga natuurlijk ervan uit dat je xp en 7 op een aparte partitie hebt staan.
Linux wordt in een apart geformatteerde partitie geïnstalleerd maar dat weet je natuurlijk zelf ook wel.

Ze werken idd nog beide (en staan dus ook op een andere partitie).

Is er echt geen andere manier om die bootloader terug te zetten. Ik heb nogal wat moeite gedaan om Gnome3 incl. extensions fatsoenlijk aan de praat te krijgen...

Daar het alweer een tijdje geleden is, moet ik even in mijn geheugen graven.
Bij mijn weten staat er als je opstart vanaf de cd/dvd e.o.a. regel waarmee je de boel weer kunt repareren.

Anders kan ik je aanraden om je probleem voor te leggen op een Ubuntuforum.

http://forum.ubuntu-nl.org/

Met de live cd opstarten, en een grub herinstallatie doen.
Hier staat dat heel goed uitgelegd: http://wiki.ubuntu-nl.org/GrubHerstel

Dat heeft me alleen maar verder weg gebracht. Nu kan ik helemaal niks meer opstarten... Grub kan bij het opstarten de bestanden niet vinden.

Nu zal ik alles via een livecd moeten gaan doen :confused:

Ik ben op dit moment de Rescatux cd van supergrub aan het proberen. Als dat niet werkt, vervang ik Ubuntu door Fedora 15, in de hoop dat die alles weer netjes installeerd zoals ik dat wil.

Rescatux bood de juiste tools om Grub geautomatiseerd weer terug te zetten. Allen dank voor jullie hulp!

mr32 :cool:

Fijn dat het opgelost is.
Mijn excuses dat mijn oplossing wat problemen heeft gegeven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan