Opstart problemen Windows XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

Playing games

Gebruiker
Lid geworden
19 jul 2005
Berichten
11
Hallo,

Onderlaatst nieuwe PC onderdelen gekocht en mijn oude pc met de nieuwe onderdelen samengevoegd.

Nu heb ik het volgende probleem:

Als ik de pc aanzet krijg ik de melding:
No Proper Boot device, insert boot device and press any key.
Als ik hem nu een x-aantal keer reset dan start hji wel keurig mijn windows XP op.
Windows Xp professional is compleet nieuw geinstalleerd dus moet ook de instellingen van mijn nieuwe pc hebben.

Heb al een prog gedownload om mijn harde schijf te testen (Maxtor 40GB) en deze kan geen fouten vinden.

Waar kan dit door komen ??

PC-Config:

Moederboard: Asus P4P800 (Nieuw)
Ram: 1G (2x 512Mb) (Nieuw)
Processor: Pentium 4 3.0 GHz (Nieuw)
Videokaart: Asus Geforce 6800 256MB (Nieuw)
HD1: Maxtor 40GB (Windows XP) (Oud systeem)
HD2: Samsung 80GB (Oud systeem)
DVD-Rom
DVD-rw
 
Stomme vraag misschien... zit er toevallig een cd/dvd in een van je drives?

Als dat zo is, haal die er dan eens uit en probeer nog eens te starten. 75% kans dat het nu wel goed gaat.

Als dit het probleem inderdaad oplost, zet dan in het BIOS even de boot-from-cd optie uit, of let gewoon goed op dat je geen schijven in de drives laat zitten.
 
Of ook anders gezegd:

De bootvolgorde in je bios zit verkeerd. Laat in ieder geval je HD als eerste bootdevice zijn, en de rest mag je zelf weten hoe je dat indeelt.

Dus bijvoorbeeld de bootvolgorde: First boot device = HDD0, Second bootdevice = CD-ROM drive en Third bootdevice = Floppy.

Dan maakt het op deze manier niet uit of er een medium in je cd-rom drive zit en/of in je floppy-drive.

Dennis.
 
Dat had ik ook al geprobeerd.
Maar mijn dvd-drives leeg gemaakt en opnieuw hetzelfde probleem.
Toen in mijn Bios alleen maar opstarten via mijn HDD en de rest gedisabled en nog steeds hetzelfde probleem.

Via de Windows Xp cd een nieuwe Bootsector gemaakt.

Maar ik blijf het probleem houden :(
 
De exacte foutmelding is trouwens:

Reboot and select proper bootdevice or insert bootmedia in selected bootdevice and press a key.

Misschien zegt dit wat meer :(
 
Laatst bewerkt:
Dat heb ik ook gehad toen ik een nieuw moederbord had gekocht. Ik heb toen:

De jumper settings gecontroleerd. (master, slave.)

De bios standaard ingesteld. (Load bios setup defaults)
(Laat de BIOS zelf naar apparaten zoeken, zet die dus allemaal op "auto")

De boot volgorde veranderd, de HD waar XP op stond (Moest komen te staan) op 1 en de CD-RW op 2, DVD-rom op 3 etc.

Ik heb gekeken naar de connectoren van mijn moederbord: IDE of ATA? Mijn moederbord ondersteunde ATA, (mijn HD en alle ander apparaten waren IDE) en dus heb ik de onboard ATA-BIOS uitgeschakeld, en de optie: Boot ATA-Device first op disabled gezet. (Als je ander ATA-apparaten hebt, zou ik de ATA-BIOS aan laten staan maar de optie Boot ATA-Device first uitzetten.)

En toen een nieuwe installatie van Windows XP.
(Dit moet altijd als je een onbekend moederbord aan een al geinstalleerde HD koppelt!!!) En ik denk dat daar jouw probleem ligt, maar voor de zekerheid zou ik de rest zeker controleren!

En toen liep mijn pc weer als een zonnetje :thumb:
 
Laatst bewerkt:
gebruiker71,

In ieder geval bedankt voor het meedenken....:thumb:

Nu heb ik alleen nog een hele domme vraag :rolleyes: hoe zie ik of iets IDE of ATA is ?

IDE is met zo'n flatcable toch ??


(Pfff misschien toch maar een cursus over de pc gaan volgen :p )
 
IDE of ATA benaming wordt voor dezelfde kabel gebruikt en is inderdaad die platte brede kabel(flatcable).

Geplaatst door Playing games
(Pfff misschien toch maar een cursus over de pc gaan volgen :p )
Veel op Helpmij langs komen.:p
 
Hoe bedoel je?
IDE=ATA
ATA=IDE
Het zijn twee verschillende benamingen, voor dezelfde kabel. De kabel is 40-aderig of 80-aderig, de funktie blijft hetzelfde en de type hardeschijf/cd-rom/dvd ook.

Je hebt ook nog SATA(Serial-ATA), dit is een heel dun kabeltje(7-aderig).
 
Geplaatst door gebruiker71

Ik heb gekeken naar de connectoren van mijn moederbord: IDE of ATA? Mijn moederbord ondersteunde ATA, (mijn HD en alle ander apparaten waren IDE) en dus heb ik de onboard ATA-BIOS uitgeschakeld, en de optie: Boot ATA-Device first op disabled gezet. (Als je ander ATA-apparaten hebt, zou ik de ATA-BIOS aan laten staan maar de optie Boot ATA-Device first uitzetten.)


Maar hier wordt er duidelijk gesproken over ATA-apparaten en IDE-apparaten. Staat dat bijvoorbeeld op de HDD aangegeven wat voor soort apparaat (IDE of ATA) is ?

---------------------------------------------
- Ben een beetje BlonT geloof ik :( -
---------------------------------------------
 
Laatst bewerkt:
De benamingen worden gewoon door elkaar gebruikt:
ATA
(Advanced Technology Attachment.)
(IDE.)
Standaard voor de verbinding tussen moederbord en harddisk, een norm die aangeeft hoe schijfaansturingen in hardware geïmplementeerd moeten worden.
Bron:
http://www.computerwoorden.nl/woorden/php/index.php3

Het verhaaltje dat jij "Quote" van gebruiker71, lijkt mij een probleem op te leveren. De ATA-controller uitschakelen in het Bios, dan werkt er niets meer wat met hardeschijven en cd/dvd-roms te maken heeft.:confused: Tenzij je alleen Serial-ATA(SATA) gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Waarom doet mijn pc het dan wel :confused: ???

Als ik de de ATA-BIOS aanzet gaat het systeem zoeken naar S-ATA schijven. Daarom heb ik dat uitgezet. En de optie Boot ATA-device first heb ik toen ook uitgezet, doordat de ATA-BIOS uitstond had dat geen zin meer. Het systeem zoekt nu dus helemaal niet meer naar S-ATA apparaten. En dat hoeft ook niet want ik heb alles IDE.

excuseer voor de verwarring :eek: Ik weet dus niet 100% zeker of het ook zo is, maar zo werkt het bij mij wel :p

Playing Games, heb je windows xp opnieuw geinstalleerd nadat je alle onderdelen had samangevoegd en zeker wist dat alle bios instellingen en jumper settings goed waren?
 
Geplaatst door gebruiker71
Als ik de de ATA-BIOS aanzet gaat het systeem zoeken naar S-ATA schijven. Daarom heb ik dat uitgezet. En de optie Boot ATA-device first heb ik toen ook uitgezet, doordat de ATA-BIOS uitstond had dat geen zin meer. Het systeem zoekt nu dus helemaal niet meer naar S-ATA apparaten. En dat hoeft ook niet want ik heb alles IDE.

ATA is toch heel wat anders dan SATA. Wat je er nu bij verteld klopt het verhaal wel, maar ik vind het vreemd dat een Bios ATA aangeeft terwijl het om Serial-ATA gaat.:confused:
 
klopt :confused: maar zo staat het erg echt :confused:

Ik hoop dat playing games er iets aan heeft. En anders weet ik het ook niet :(
 
Geplaatst door gebruiker71


Playing Games, heb je windows xp opnieuw geinstalleerd nadat je alle onderdelen had samangevoegd en zeker wist dat alle bios instellingen en jumper settings goed waren?

Ja ik heb windows opnieuw geinstalleerd en nog steeds het zefde probleem. Ik start nu op door steeds mijn windows cd te laden. Repair uit te voeren en steeds opnieuw een fixboot aan te maken.....



Bij mijn bios heb ik de keuze tussen: S-ATA, P-ATA en S-ATA + P-ATA.
Wat zou de beste optie zijn voor mijn schijven want misschien is dit het probleem wel.

En er wordt in mijn bios gesproken over OS-2 ondersteuning. Wat betekend dit en moet ik dit dan aanzetten ?
 
Geplaatst door Playing games
Bij mijn bios heb ik de keuze tussen: S-ATA, P-ATA en S-ATA + P-ATA.
Wat zou de beste optie zijn voor mijn schijven want misschien is dit het probleem wel.

En er wordt in mijn bios gesproken over OS-2 ondersteuning. Wat betekend dit en moet ik dit dan aanzetten ?
Je moet vanaf P-ATA opstarten.

OS/2 (niet te verwarren met Apple's MacOS) is een besturingssysteem voor PC's dat ontwikkeld en ondersteund wordt door IBM, het grootste computerbedrijf ter wereld. OS/2 kan je dus best vergelijken met andere besturingssystemen voor de PC, zoals bijvoorbeeld Windows of GNU Linux
Bron:
http://www.os2world.com/os2ecs/index.html

Die instelling hoef je niet aan te zetten.
 
Crash :thumb:
Dank je wel voor je reactie.... (Weet nu een beetje wat OS/2 is ;) )

Ik zal mijn Bios instelling veranderen naar P-ATA en OS/2 uitzetten. Hopelijk kom ik hier verder mee.
 
:p :thumb: :D

Volgens mij is het probleem opgelost...
Gisteren mijn Bios geupdate en een paar keer daarna mijn pc aan en uit gezet.

Elke keer starte mijn pc gewoon op...:8-0: :rolleyes: :eek:
Eindelijk loopt het weer allemaal.

Iedereen bedankt voor jullie reacties:thumb: en ik hoop dat mijn oplossing hulp biedt aan andere gebruikers;)
 
Helaas,

was iets te voorbarig... PC heeft nog steeds de zelfde problemen...

Weet het nu ook niet meer....:(

Iemand de oplossing voor mij ??????
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan