Opstart problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jumpstra

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
27 jul 2010
Berichten
2
Sorry als ik hier verkeerd zit, maar een eerste snelle zoekactie leverde geen resultaat op. Ik ben er vrij zeker van dat mijn probleem een hardware probleem is, maar daar blijft het ook bij. Tot nu toe heb ik nog niemand kunnen vinden die er iets zinnigs over wist te zeggen.

Kortweg komt het hier op neer. Met een stekkerdoos met schakelaar haal ik altijd aan het eind van de dag alle stroom van de PC. De volgende dag schakelde ik de stroom weer in, drukte op het knopje van de PC en hij startte op. Dat is dus nu verleden tijd. Als ik nu op het knopje druk hoor ik gerammel van de schijf, het sissende geluid van de DVD stations, maar de computer start niet op, Ik dacht dat het probleem aan de harde schijf lag en heb deze vervangen, maar het resultaat is hetzelfde. Hij start niet op.
Wil niet zeggen dat ik de PC niet meer kan gebruiken. Ik moet nu alleen eerst de stroom aandoen, vervolgens zo'n 15 minuten wachten en dan op het knopje drukken om hem te starten. Dan start hij prima. Het is alsof het een diesel is die eerst even voor moet gloeien. Is best wel te doen, maar begint nu toch wel een beetje te irriteren.
Iemand een idee? Iedere suggestie is welkom.
 
Klinkt als een defecte condensator ergens op je moederbord
 
Zoiets had ik zelf ook eens keer en als ik de pc dan uitzet en hem weer wilde aanzetten ging dat niet, hij moest eerst weer van de stroom af en dan er weer op een tijd wachten en hij deed het weer.
Voor mij is dat geen doen en heb dan geen rust voordat ik het weet en het was bij mij de voeding.
 
Die condensatoren heb ik, ja.

Had zelf ook al aan de voeding gedacht, maar ik zie niet echt waarom eeen voeding zou moeten "opwarmen"
 
En toch geeft juist een brakke voeding koude strat problemen, om het zomaar even te noemen!!!
 
Die condensatoren heb ik, ja.
Bedoel je dat je van die bolstaande condensatoren hebt ?
Dat wordt dan een nieuw moederbord of de condensatoren vervangen.

Groeten Marcel
 
Jumpstra

Ik zie wel een waarom ,bij een voeding gaat de spanning door een hele lange dunne kopperdraad die op een spoel hebben gewikkeld waardoor een voeding warm word ,als het koperdraad van een slechte kwaliteit of de soldeerpunten niet goed zijn gemaakt dan heb je kans dat er in het draad haarscheurtjes zitten of bij de soldeerpunten net als bij de haarscheurtjes minder contakt is ,door warmte gaat het materiaal zich uitzetten en worden de scheurtjes ook groter en komt er weer minder contakt.
Dat gaat steeds maar door zodat het contakt niet meer voldoende word om de spanning op juiste door te geven en zal meer tijd nodig hebben om de spanning van de eerste naar de tweede spoel te brengen.

Een condensator daar tegen verzamelt de spanning om het daarna in één keer weer te ontladen wat een leuk effect geeft als je ze oplaad en voordat hij zich zelf ontlaad bij iemand in de nek zet waardoor hij zich zal ontladen.

Je merkt meschien daardoor dat een condensator niet in staat is de spanning lang vast te kunnen houden wat een voeding doordat de spanning in een hele lange koperdraad zit wel kan.
Wat een effect kan hebben wat jij opwarmen noemt.

Ik heb meer moeite met het verklaren waarom je pc na 15min het goed doet terwijl je kapotte condensators heb of ze nou wel of niet voor het afvakken van de spanning worden gebruikt of hoe het zit met de schijf en dvd.

Maar goed wat hier boven allemaal staat maakt helemaal uit en mag allemaal verkeerd zijn.
En heb de vraag wat is voor jou makelijker een nieuw moederbord of even een andere voeding er in te doen om zeker te zijn voordat het je geld gaat kosten.
 
Nou die condensatoren houden dus gedurende langere tijd (tot wel dagen) de spanning vast. Deze kan nodig zijn om het systeem op te starten. Ik heb dus werkelijk een systeem gezien wat dit fenomeen had. Hang je de pc op een gegeven moment aan de spanning dan laden ze op en kun je op een gegeven moment opstarten.

De condensatoren hoeven overigens niet perse bol te staan om defect te zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan