opstart verhindert setup te beginnen

Status
Niet open voor verdere reacties.

sgrav000

Verenigingslid
Lid geworden
8 sep 2000
Een kennis van mij heeft een PIII met W98SE er op, 256mb geheugen, 1000 Mhz, 40 GB HD. Hij wil nu Windows XP installeren. Middels de BIOS heb ik de bootvolgorde gewijzigd zodat de opstart nu de cd-rom aandoet. Nu verschijnt bij het opstarten de melding: cd-rom station: waarachter een knipperende cursor. In W 98 zag ik dat er twee stations worden aangegeven terwijl we maar 1 fysiek station zien: E en F. Nu heeft hij een geïntegreerd station (dvd en rewrite) waardoor ik denk dat twee in de software aangegeven stations de dvd driver én de rewrite driver vertegenwoordigen. Dus dacht ik eerst (na ENTER geprobeerd te hebben): de vermelding verwijst natuurlijk naar E of F maar dat snap ik echter niet omdat het om hetzelfde fysieke station zou gaan. De computer reageert daar echter niet op en gaat bijna onmiddellijk door met het opstarten van W 98SE (de tijd tussen het invoeren van F en het doorgaan van W 98SE opstart is minimaal. Heeft iemand een idee wat ik hieraan kan doen?

Bij voorbaat dank voor suggesties.

sgrav000

Laatst bewerkt:
Probeer het eens met een opstart-diskette

opstartdiskette

Dank SJJ voor jouw reactie.

Als je met die opstartdiskette die van W 98 of W ME bedoelt: dan heb ik dat geprobeerd; ik krijg een bericht dat Windows XP niet geïnstalleerd kan worden onder DOS.

Ik heb ook nog geprobeerd Windows XP te installeren vanuit Windows 98SE. Dus - met het bureaublad van W 98SE zichtbaar - de cd-rom in de cd-romdrive gestopt. De betreffende kennis wil echter niet dat W 98SE wordt geupgrade noch dat W XP W 98SE verwijdert. De bedoeling is dus een hd met twee besturingssystemen, een multiboot op twee primaire partities: C en D.
Als setup nu start dan krijg ik twee opties: upgrade of nieuw. Ik durf nu niet verder te gaan op nieuw omdat ik niet weet wat volgt: begint hij C te formatteren, hetgeen niet de bedoeling is?

sgrav000

Laatst bewerkt:
Probeer eens via F12 in een bootmenu te komen tijdens het opstarten.

Melding dat WinXP niet kan worden geïnstalleerd onder DOS zal komen doordat je het commando SETUP intypt. Wat je moet doen is eerst SMARTDRV starten en vervolgens op de CDROM in de map I386 het commando WINNT starten. Dat zou wel moeten lukken. Geeft tijdens installatie aan dat je op D: wilt installeren, dan wordt er automatisch een dualboot gemaakt.

opgelost

Het bleek aan de cd-rom te liggen. Andere bootable cd-roms starten wel op.

Overigens veel geleerd van jullie reacties. Kan ik gebruiken in voorkomende gevallen. Dank.

sgrav000

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan