opstartdiskette 98 hoe verder?

Status
Niet open voor verdere reacties.

henryy

Gebruiker
Lid geworden
23 jul 2003
ik heb de originele start-up disk van mijn versie van win 98 en ik wil nu win 98 van c opstarten. welk commando moet ik invullen? setup.exe wil niet, win98 ook niet en nog veel meer niet.
ik kan wel scandisk doen, dus dos is gewoon bereikbaar

Het is mij niet helemaal duidelijk wat je nu wilt. Wil je Win98 installeren op de C-schijf? Zo ja, dan is het een kwestie van kiezen voor "opstarten met cd-rom ondersteuning" nadast je hebt opgestart van floppy. Om de installatie te beginnen typ je trouwens D:\setup. (waar D de drivenaam is van je cd-rom speler)

wat ik wil is opstarten van win 98, dat op de schijf staat, dat is het beste ik wil ook wel win 98 opnieuw installeren van cd, maar ik ben bang dat hij dan alles wist, omda tik geen aparte partitie heb. ik heb alle fouten op C kunnen laten repareren.
hoe moet ik nu opstarten: van floppy lukt me niet, die laadt wel op maar eindigt met A: en dan kom ik niet verder (met C: win.exe of zo, lukt niet) en de cd kan ik alleen volledige setup uit laten voeren.
(Ik had wel een dual boot, met een onvolledige XP. Die stond als eerste keuze op de hd en moest ik altijd verschuiven naar win 98.) ik wil alleen win 98 erop. Het is moeilijk voor een amateur! DAnk voor je reactie vast

Weet je hoe de boot-volgorde van je BIOS is ingesteld? Normaal gesproken start je computer op vanaf de harde schijf, maar dan moet je geen floppy in de floppy (A)-drive doen. Als de computer wil opstarten van cd-rom moet je dat eerst in je BIOS veranderen zodat de opstart (boot) volgorde zo is dat eerst wordt gekeken naar de floppy-drive, dan naar de harde schijf. Je komt meesteal in de BIOS door tijdens het opstarten van de pc op DEL te drukken of soms F2 (staat ook vaak linksonder op je scherm). Dan zoeken naar BOOT-SEQUENCE en daar de opstartvolgorde aanpassen. vervolgens deze aanpassing opslaan door SAVE AND EXIT te kiezen en YES te kiezen. Ik hoop dat dit is wat je wilt.

beste erbicom, dat wisselen in de bios doe ik wel de hele tijd. als ik van floppy start en dan de cd aanstuur, kom ik in setup van windows. dat heb ik al eens doorlopen, maar starten doet hij na voltooiing dan nog niet.
aas ik van floppy start en kies voor -win starten met steun cd - danvolgt ook geen start. Als ik vaste schijf instel als eerste, kom ik- door het vroegere dual boot- meteen op= ntldr ontbreekt=: dit wijst erop dat hij van vaste schijf nog steeds keuze 1, xp, probeert. hoe kan ik op vaste schijf keuze 2 activeren, dat is win 98? Misschien is dat de juiste vraagstelling.
ik kom dus niet verder met startup disk of met starten cd, want die wil alleen setup doen volgens mij.

Maar zit je probleem niet ergens anders?? Blijkbaar werkt een normale opstart niet meer omdat je van een bootflop wil opstarten, klopt? Dus ik neem aan dat je in windows terecht wil komen om je bestanden veilig te stellen. Maar ook met een bootflop zal je dat niet lukken, aangezien je daarmee alleen in dos terecht zult komen. Wel kun je vanuit dos proberen bestanden over te zetten, bijvoorbeeld naar floppy's of met een kabel naar een andere pc (met FastLynx of zo). Maar zoals gezegd zul je niet in windows terecht komen als het probleem niet eerst wordt gerepareerd, bijvoorbeeld door een herinstallatie. Heb je al geprobeerd in de veilige modus op te starten???

dat hij niet opstart ligt m.i. aan de genoemde dual-boot: de eerste keuze, xp, is onbruikbaar, de tweede, win 98 is ok maar die kan ik niet bereiken-
bij starten van vaste schijf kan veilige modus toch ook alleen van vaste schijf, dat werkt niet.

ik kan wel \de windows cd opstarten, maar die wil alleen setup doen en daarma doet hij nog geen start, wsch door de dualboot (ik kan wel boot auto ipv boot both aanklikken in bios,, maar dan is het de verkeerde eerste keuze denk ik)
kan de cd de vaste schijf niet doen opstarten of is dat heel stom?

Ik begrijp het niet: je kunt wel opstarten van diskette en eindigt dan in A:\>. Maar dat is ook de bedoeling! Type gewoon SYS C: en je bootsector wordt weer overschreven met de Win98 gegevens. Hierna zou je toch gewoon Win98 moeten kunnen opstarten!?
Als dat ook niet lukt, dan kun je altijd nog Win98 "er overheen" zetten. Dat moet toch ook kunnen door te booten vanaf Win98 CDROM en kiezen voor installeren? Ook dan wordt de bootsector herschreven, is alleen meer werk.

Waarom ben je trouwens niet in je vorige thread doorgegaan?

beste binary, de moeilijkheid zit niet in mijn win98 bootsectie, maar komt door het beschreven dual boot beginscherm, de keuze tussen xp en 98. Ik heb xp weggegooid en nu geeft hij ook het keuzescherm xp of 98 niet meer. hij start dus van het kruimeltje xp op. het overschrijven van de bootsector 98 gebeurt dus wel, maar hij neemt meteen keuze 1, xp. bij config.sys voor c staat alleen keyboard!
ik heb een andere thread gekozen omdat ik het idee had dat ik een ander probleem had gecreeerd dan ntldr, namelijk gewoon installeren van win98. ik geloof dat je in een lange thread met een verloop naar een ander probleem weinig aandacht vindt.was dat niet de bedoeling? sys C geeft bad parameter, hoe is de correcte schrijfwijze?

Correcte schrijfwijze:

Code:
SYS C:

Volgens mij is het nog steeds hetzelfde probleem, en de threads lopen door elkaar heen. Maar met bovenstaande moet je Win98 weer opstartbaar kunnen maken.

Laatst bewerkt:
je bent een kei en een geweldenaar! hij start op! ik schrijf je nog als ik weer terug ben

beste binary
tegen domheid vechten ook de goden vergeefs, zei goethe ergens. je hebt met mij in ieder geval wel succes gehad; het kostte me moeite mijn eigenwijsheid te laten varen en je simpele raad te volgen. het had ook moeilijk gekund nartuurlijk, ik had de drie nldr-bestandjes gecopieerd en een op jouw manier op kladbok gezet, maar dat gaf geen goed resultaat: no systemdisk (ik had wel gelet op volledig formatteren).
Nou ja, dit is meer academisch, waar ik nu wel meer geinteresseerd in ben geraakt. Mijn brok identiteit wat zo,n computer en zitplek is, is weer vanouds vertrouwd. Mag ik je hartelijk danken voor je deskundigheid en vasthoudendheid! groeten henryy:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan