Opstarten blijft meteen hangen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

pimpernel

Verenigingslid
Lid geworden
19 jan 2002
Berichten
235
Een jaar geleden heb ik de 3 HD's van mijn al redelijk oude, maar voor mijn doelen nog steeds goed bruikbare computer waarvan de opstartbare schijf gecrasht bleek, vervangen door 2 grotere van 500 Gb en het geheugen opgekrikt naar de maximale grootte van 2 Gb. Na het terugzetten van een goede image heeft het systeem daarna redelijk goed gedraaid tot op heden.
Bij het opstarten worden altijd eerst de 4 schijfstations getest, vervolgens diverse controles uitgevoerd, het geheugen getest en het eindigt altijd bij het scannen van de nu 2 HD's waarna het startmenu van Windows XP-HE getoond wordt.
Sinds vorige week blijft het opstarten direct al hangen bij het CD/DVD-station, de andere 3 komen niet eens aan de beurt.
Reset werkt in deze fase nog niet, openen van schijfstations evenmin. De computer uit en aan zetten werkt ook niet tenzij je het geduld hebt enige tot vele minuten te wachten. Soms lukt het doorstarten dan wel en ook altijd zonder verdere problemen. Het probleem schuilt in het allereerste begin.
Pogingen om evt. dan op te starten vanaf een CD of diskette lukken niet.
Ik kan mij niet voorstellen dat de opstart-HD na amper een jaar weer startproblemen zou geven maar wat is het dan wel, waar te zoeken?
Merkwaardig ook dat het na lang wachten meestal toch nog lukt.
Wie heeft hier het ei van Columbus voor?
Bedankt alvast voor het meedenken,

Pimpernel.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk in de eerste plaats aan een mankement met de voeding... Bekijk eens in het BIOS of alle schijfen er getoond worden. Verder is 500Mb niet echt heel groot. Bedoel je misschien 500GB?
 
Rechtzetting

Beste Lutz,

Inderdaad, 500 Gb i.p.v. Mb, dom foutje!
Het verhaal heb ik al enigszins gecorrigeerd omdat ook de stelling omtrent de slaapstand, waarna het wel zou gaan, toch onjuist bleek te zijn. Na langere tijd in deze stand startte de zaak ook niet door.
Je suggestie omtrent mogelijke voedingsproblemen bevestigt mijn idee dat er electrisch en/of electronisch iets mis is. Ik dacht ook aan een mogelijke storing van het moederbord, iets wat met temperatuur te maken zou kunnen hebben?
Dit zou ook voor de voeding kunnen gelden.
Mijn kennis hiervan is helaas onvoldoende.
Je suggestie, om nogmaals in de BIOS te gaan neuzen en te kijken of alles getoond wordt, ga ik uitvoeren. Ik dacht dat dit wel in orde was.

BIOS gecontroleerd: alle stations worden gezien!
Ook nog geprobeerd de startvolgorde te wijzigen met HD-0 als eerste: geen effect.
Spanningen gecontroleerd: 12 V gaf 9,865 V, 5 V gaf 4,166 V en 3,3 V gaf 3,104 V.

Pimpernel.
 
Laatst bewerkt:
Dus je weet al dat je voeding op is. Ik zal een ander voeding erin hangen en kijken of het probleem opgelost is. Je kan dit zien aan de gemeten voltages...
 
Zo te zien lijkt mij dit geen onlogische gedachte. De gemeten voltages leken me ook al verdacht laag maar ik weet niet hoe groot afwijkingen mogen zijn voordat er storingen optreden zoals deze.
Maar makkelijk gezegd, is het ook niet al te moeilijk uit te voeren?
Ik zou ook eerst nog eens alle niet strikt noodzakelijke voedingbelastende apparaten kunnen afkoppelen om te kijken of hiermede de spanningen verbeteren.

Ik ga tevens voor een second opinion maar eens met de plaatselijke computerexperts/-winkel hierover in conclaaf. Daar moet ik dan toch zijn voor de verkoop van een vervangende voeding.
Intussen bedankt weer voor het meedenken!

Pimpernel.
 
Ga ervaan uit dat de toleranties minder dan plus of min 0,1Volt zijn. Een computervoeding is met een paar stekkers aangesloten en makkelijk zelf te vervangen. Een voeding kost geschat vanaf €50.-. Vraag een locale computerwinkel om advies en koop daar de voeding. Hij wil ook leven.
 
Bij diverse winkels/personen advies gevraagd en evenveel verschillende antwoorden gekregen van foute geheugenchips tot een lege memorybatterij maar geen voeding, die aflopend zou zijn. Volgens hun staken defecte voedingen abrupt hun levering of niet.
Nogmaals spanningen gemeten maar nu met een AVO-meter aan een losse plug: iets hogere waarden dan in de BIOS: 5 V gaf nu 4,45 V tegen 4,166 en 12 V gaf 10,51 tegen 9,865 V in de BIOS. Volgens een andere expert toch nog steeds op het randje...
Een nadere blik op het moederbord toonde een veel verontrustender beeld: een elco met overduidelijke lekkagesymptomen (bruine korstvorming), anderen zagen er ook niet al te fris meer uit (bruine vlekken).
Zou dit misschien de oorzaak kunnen zijn van te lage spanningen? Dan helpt ook een nieuwe voeding niet meer...
Het schrijnende is nu dat, na de opwaardering van vorig jaar, de computer, hoewel oud, het nog steeds uitstekend doet!

Pimpernel.
 
Laatst bewerkt:
Elko's kunnen kapotgaan, maar ook vervangen worden. Stel je repareert nu de elko, en wij veronderstellen dat voor de rest het moederbord in orde is. Dan heb je nog steeds een netvoeding die haar beste tijd heeft gehad, ondat de spanning zo laag is.

Hetgeen betekend in de huidige staat: vervangen van moederbord en netvoeding om alles weer betrouwbaar werkend te krijgen. Of je valt voor een nieuw systeem.
 
Computer start al weer dagenlang probleemloos op zonder dat er iets aan veranderd is. Ra,ra...?

Pimpernel.
 
Condensatoren kunnen zelf-heelend zijn: dat betekend, dat ze zich zelf kunnen repareren en dan wat minder capaciteit hebben. Maar die effect is van tijdelijke aard.

Misschien zitten nu de stekkers weer goed, terwijl ze voorheen niet zo goed vast zaten?:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan