opstarten computer duurt lang

Status
Niet open voor verdere reacties.

drabbe

Gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2012
Mijn computer met windows 10 erop start, waarschijnlijk na een update, erg langzaam op.
Als ik mijn computer opstartte, duurde dat misschien 5 tot 10 seconden.
Ik heb een ssd-schijf erop.
Sinds een week of twee duurt het opstarten meer dan een minuut.
Ik heb de computer al twee keer terug gezet naar de fabrieksinstellingen.
Als ik dan alles er weer op heb staan, duurt het opstarten weer erg lang.
Heeft iemand een idee, wat ik hieraan kan doen?

als ik de computer start, komt snel het microsoft logo. Maar dan moet ik ruim een minuut wachten tot het aanmeldscherm komt.
Dat was tot enkele weken geleden niet het geval.

We kunnen het op deze manier niet weten maar als u Windows opnieuw installeert dan is die snel geladen? Misschien wordt er gezocht naar nog weer nieuwe updates. Op de achtergrond defragmenteert en indexeert Windows. Het updaten van software van derden kan bij Update worden uitgezet en dan blijven in ieder geval drivers en stuurprogramma's zoals die waren. Waar u zou moeten kijken dat is wat er in het systeemvak rechts op de taakbalk staat en of u daarvan wat kan missen, stuurprogramma voor gewoon stereo of voor WiFi adapters kunnen vaak worden weggelaten en cloud services hoeven niet iedere keer al actief te zijn. Programma pakketten gebruiken vaak het alvast in het geheugen laden van bepaalde delen ervan terwijl ook dat niet nodig is. Bij opstarten worden updaters actief en deze kunnen systeembronnen bezet houden. U kan een lijst laten opstellen van alles wat er opstart op de computer met AutoRuns van Sysinternals. Bij iedere volgende keer staan nieuwe ingangen op groene regels. Dat kan helpen om te vinden waar het fout gaat. Voor een beknopt overzicht kan u kijken bij Systeembeheer op de tabbladen Opstarten en Services en ook Programma's en onderdelen. Verder wil ik even afwachten. Een minuut is ook niet zo langzaam en een 5 tot 10 seconden geloof ik niet behalve als alleen het scherm uit staat in sluimerstand. Wat voor computer is het en ligt het dan niet aan de soort slaapstand die gebruikt wordt en dat er nu veel meer gegevens naar schijf worden geschreven of dat de computer nu helemaal uit gaat?

Maar tot twee weken geleden, liep alles gewoon. Heb verder niets gedaan, buiten de updates.

Ik heb deze computer nu 4 jaar. Als ik hem aanzette, kon ik zeer snel beginnen. Van de ene op andere dag, is hij zeker 1 minuut met iets bezig na het Windows logo. Daarna komt het inlogscherm pas. Ik heb hem al twee keer naar de fabrieksinstellingen terug gezet, zonder verbetering. Het wachten blijft.

Na een bepaalde update werd Snel opstarten niet meer actief. Dit is een soort slaapstand. Er kan dus iets veranderen door updates. Snel opstarten (Fast boot) vind je bij Energiebeheer > Extra energie-instellingen en Gedrag van de aan/uit knoppen > Instellingen die momenteel onbeschikbaar zijn.

Updates veroorzaken veel tijdelijke bestanden. Doe eens schijfopruiming bijvoorbeeld met de aanwijzingen hier: https://www.schoonepc.nl/optim/delete.html

Er is wel eens een probleem na een update, dat de computer pas weer snel opstart wanneer de taakbalk niet op Automatisch verbergen ingesteld staat of niet onderaan op het scherm is maar naar boven gesleept staat. Probeer het een keer.

Heeft u überhaupt de computer wel eens helemaal afgesloten? Slaapstand en ook Snel opstarten, schakel je hiervoor uit en aan met de volgende opdrachten;

powercfg -h off
powercfg -h on

Doe een virus en malware scan. Bestudeer ook hiervoor de lijst die AutoRuns geeft. De onbekende namen moet u zoeken met Google in de forums van de zoekresultaten.

Schakel in de BIOS processor versnelling functies uit om te kijken of dit verschil maakt, als u deze heeft. Ze heten bijvoorbeeld "speedstep" en "Turbo boost" en ze kunnen tijdelijk hogere snelheid leveren maar doe ook de processor langzamer werken als deze niet nodig is voor ingewikkelde taken. In de praktijk is dat misschien wanneer de computer vooral veel van schijf leest.

In de bios is nooit iets veranderd. Dat ga ik ook niet doen.
Snelstart staat aangevinkt.
Kom even niet verder. Toch bedankt

Maar veel computers kunnen niet overweg met Snel opstarten. Het heeft te maken met de grafische chipset. Snel opstarten zou trouwens niet mogelijk zijn wanneer u slaapstand met bovengenoemde opdracht heeft uitgeschakeld.

Windows veranderd ingrijpender met (half)jaarlijkse updates en daardoor komen er ook geen nieuwe Windows versies meer. Daardoor kan het bij UEFI systemen van belang zijn om te controleren of er een update van de BIOS is, op de site van de fabrikant. Een UEFI systeem hoort trouwens sowieso te werken met een BIOS versie die speciaal voor de gebruikte Windows versie bedoeld is.

Het is moeilijk om verder iets te vinden wat drastisch van invloed kan zijn, voordat de inlog optie komt. Meestal zit onverklaarde vertraging in het deel na het inloggen. Misschien heeft de computer een andere grafische driver gekregen. Bij Apparaatbeheer en in het contextmenu van de grafische adapter, bij Details en in de lijst genoemd als "first install date" staat dan een datum die overeenkomt met de dag waarop de problemen begonnen. Zelf schakel ik altijd het updaten van software van derden direct uit. Vaak wordt de werking van computers minder van driver updates. De grafische driver is wat het meest verschil maakt. Ik volg het verder met belangstelling en heb geen suggesties meer. Met vriendelijke groet. Alfred 2

Nogmaals bedankt. Ik denk ook niet, dat ik hier verder in kom. Ga maar door, zoals het nu gaat

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan