Opstarten computer met Windows 7

Status
Niet open voor verdere reacties.

WimGoo

Gebruiker
Lid geworden
23 sep 2011
Ik heb een desktop computer met een processor: Intel Core(TM) i5-4440 CPU met een snelheid van 3.10 GHz. Het is een 64 bits besturingssysteem en er is een geheugen van 8GB in geinstalleerd.
Sinds kort duurt het erg lang voor dat mijn systeem opstart. Voor de bios gebruikt hij bij 4 minuten en dan nog 7 minuten om Windows zichtbaar te maken en mijn bureaublad op te bouwen.
Als dit allemaal klaar is loopt hij prima en geeft het geen probleem meer.
Hoe kan ik dit oplossen?.

Het feit dat het lang duurt voordat het bios geladen is, is geen goed nieuws. Datzelfde geldt ook een beetje voor Windows zelf, maar dat is vaak het gevolg van een niet 'lekkere' driver, niet juist geconfigureerde hardware, een(virus) malware en / of corrupte instellingen. Daar valt vaak na enig zoeken relatief eenvoudig vanaf te komen.

Bios dat traag start is andere koek. Helaas kunnen hieraan ook meerdere oorzaken ten grondslag liggen, ik noem een paar mogelijke oorzaken:
- voeding is niet jofel meer,
- geheugenreepje of reepjes zijn 'brak' / defect
- processor is niet goed meer
- videokaart (chip) is niet goed meer

Je zal helaas het e.e.a. moeten gaan uitproberen om de oorzaak te achterhalen:

- voor het geheugen kan dat memtest zijn (ook Windows zelf heeft een bescheiden geheugenchecktooltje aan boord)
- voor de processor kun je, afhankelijk van merk en type, bij de fabrikant een tooltje ophalen die de processor aan een test onderwerpt
- voor de voeding zal je een 'deskundige' (lokale pc winkel?) moeten raadplegen
- voor het checken van de videokaart zal je even een andere moeten plaatsen (een geleende of zo?)

Laatst bewerkt:
Hartelijk dank voor het antwoord. Ik ga het ea uitproberen.

Waarbij ik in mijn antwoord er vanuit ging dat het probleem 'spontaan' ontstond en dat het niet het gevolg is geweest van :

-nieuwe of vervangende recentelijk ingebouwde hardware,
-geklungel door deze of gene in het bios

Is één van deze twee dingen aan de orde geweest dan heb je al bijna de oorzaak gevonden.

Ik vergat in mijn vorige bericht nog één mogelijke andere oorzaak :

de harddisk kan ook niet helemaal 'jofel' meer zijn. Ook hiervoor kun je bij de fabrikant een diagnosetooltje downloaden.

Als ik zou moeten gokken op de meest voor de hand liggende oorzaak, dan zou de volgorde van waarschijnlijkheid als volgt zijn :

1. voeding
1. geheugen
2. harddisk
3. processor
4. harddisk
5. virus

Het moederbordbatterijtje 1x in de 2 a 3 jaar vervangen kan ook geen kwaad. Type CR 2032 (ook wel genoemd CMOS batterij) Kost afhankelijk van het merk, enkele dubbeltjes tot anderhalve euro.

.....en al nadenkende over je probleem schoot mij zojuist nog een mogelijke oorzaak te binnen. Ik hoop dat deze het is, want dan is het heel erg snel opgelost:

heb jij permanent een externe hdd en / of een usb stick aan / op de machine aangesloten zitten en start jij de machine met een externe hdd of USB device eraan op? Zo ja, trek de usb plug er eens uit en start zonder dit apparaat aangesloten op.

Laatst bewerkt:
Erg bedankt voor het meedenken. Ik ga 'schoon' opstarten zonder de extra HD en andere aangesloten apparaten.
Je hoort van me of het wel of niet werkt.
Wim Goossens

Beste gast0225

Ik heb het volgende gedaan:
In de bijlage staan de stappen die ik heb genomen.
Ik hoor het graag van je.
Grt. Wim Goossens

Bijlagen

DE bijlage laat verder geen schokkende dingen zien, maar waar ik wel benieuwd naar ben is hoe volgende opstarts zijn verlopen na de batterijwissel.

Als ik de bijlage bekijk zie ik dat bij HD tune de benchmark minimum van 3.0mb/s en een max van 174.9mb/s geeft.
Die min. van 3.0mb doet mij toch vermoeden dat het een HD-probleem is.
Dat zou ook de trage start verklaren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan