Opstarten duurt 9 minuten

Status
Niet open voor verdere reacties.

rosmap

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2014
Mijn pc, Dell inspiration 620 Intel Core i5 3. ghz, windows 7, 8 gb intern geheugen, heeft een opstarttijd nodig van meer dan 9 minuten voordat ik er normaak op kan werken. Na die 9 minuten blijft de HD nog een hele tijd ratelen.
Heb "schijfruimte vrijmaken" gedraaid en heb System Mechanic aangeschaft. Heb ook Eset interne security en nog een malware programma.
Ik er wel vrij veel programma's op staan, maar 9 minuten is wel heel lang.
Weet iemand wellicht wat hier aan is te doen?

- Er hangen geen externe hdd's aan de machine als je opstart?
- heb je één van je beveilingstooltjes mogelijk ooit zodanig geconfigureerd dat bij iedere Windowsstart éérst het hele systeem gescand moete worden?
- doet de machine het na de opstart wel allemaal vlotjes? Zo ja, dan oké, zo nee, test het geheugen eens met een tooltje als Memtest.

Dat er veel programma's op staan maakt niet uit maar wat er zo mee opstart wel.

Je kunt met Ccleaner die opstartitems bekijken en verwijderen, alleen die voor de drivers en de opstartregels voor de virusscanner laten staan.
https://www.piriform.com/ccleaner/download
De free versie werkt prima.

Kijk ook eens in de logboeken of je er wat over kunt vinden.
https://www.piriform.com/ccleaner/download

Zou ook de harde schijf eens controleren, voer een chkdsk /r uit als admin in de cmd.

Op te testen.
http://www.hdtune.com/download.html

1. Als de stuurprogramma's niet compatibel of verouderd zijn en in het bijzonder de chipset & video stuurprogramma's kunnen vertraging, bevriezing & blauwe schermen voorkomen.
De meest populaire stuurprogramma sites zijn:
CPU & Chipset drivers: AMD, Intel &; Via
Video stuurprogramma's: ATI, Intel &; Nvidia
Hier vind je een overzicht van computer en software leveranciers & hier van alle computermerken

2. Voer foutcontrole uit:
  1. Open "Deze computer",
  2. Rechtsklikken op de ''schijf'' waar ''Windows'' is geïnstalleerd. Meestal is dat de C-schijf. Dit is namelijk standaard ingesteld.
  3. Kies "Eigenschappen",
  4. Ga naar tabblad "Extra",
  5. Klik op de knop "Nu controleren" (bij Foutcontrole),
  6. Vink "Fouten in het bestandssysteem automatisch corrigeren" aan,
  7. Vink "Beschadigde sectoren zoeken en repareren" aan,
  8. Druk op "Starten",
  9. Er komt een mededeling. Wilt u de schijf controleren de volgende keer dat de computer wordt opgestart?,
  10. Klik op "Ja",
  11. Herstart je pc,
  12. Na het Windows laadscherm komt ''Foutcontrole'' in actie,
  13. Als hij klaar is word je pc weer automatisch opnieuw opgestart.

3. Ga naar: Start >> Uitvoeren
Typ: msconfig + [Enter]
Ga naar tabblad Computer opstarten ’ waarna je 1-voor-1 alle processen inschakelt, opnieuw opstart en op die manier kan constateren wat de vertragende factor is....

4. Open de computer en blaas het stof dat in je computer zit weg.

9 minuten is erg lang, als je wilt kijken wat er allemaal opstart kun je dit programma downloaden. Het is geen wondermiddel maar het helpt wel.

msconfig in de post #4 van @dorado heeft hetzelfde effect. Daar heb je geen extra softwareprogramma voor nodig.

Beste mensen,
jullie hebben me wel aan het werk gezet☺ , maar het levert ook wat op.Dank voor alle ondersteuning.
gast0225: Na de opstart werkt de pc goed. Er start inderdaad een programma wat een scan uitvoert.
Dorado: bedankt voor de tip Heb de stuurprogramma's allemaal nagelopen. Bij Intel loop ik er tegenaan dat ik wel een upgrade kan binnen halen, maar na het installeren geeft hij de melding "failed"
Hoogteijling: Via jouw tip heb ik nogal wat malware van mijn machine gehaald waardoor hij wat sneller is geworden.
Allen dank voor de tips.

Hallo Dorado,

Zoals ik al schreef na dat ik de upgrade voor mijn intel processor via het Intel driver update programma wilde upgraden gaf hij de melding na installatie "Failed" Zou ik kiets fout doen?

1. Als de stuurprogramma's niet compatibel of verouderd zijn en in het bijzonder de chipset & video stuurprogramma's kunnen vertraging, bevriezing & blauwe schermen voorkomen.
De meest populaire stuurprogramma sites zijn:
CPU & Chipset drivers: AMD, Intel &; Via
Video stuurprogramma's: ATI, Intel &; Nvidia
Hier vind je een overzicht van computer en software leveranciers & hier van alle computermerken

2. Voer foutcontrole uit:
  1. Open "Deze computer",
  2. Rechtsklikken op de ''schijf'' waar ''Windows'' is geïnstalleerd. Meestal is dat de C-schijf. Dit is namelijk standaard ingesteld.
  3. Kies "Eigenschappen",
  4. Ga naar tabblad "Extra",
  5. Klik op de knop "Nu controleren" (bij Foutcontrole),
  6. Vink "Fouten in het bestandssysteem automatisch corrigeren" aan,
  7. Vink "Beschadigde sectoren zoeken en repareren" aan,
  8. Druk op "Starten",
  9. Er komt een mededeling. Wilt u de schijf controleren de volgende keer dat de computer wordt opgestart?,
  10. Klik op "Ja",
  11. Herstart je pc,
  12. Na het Windows laadscherm komt ''Foutcontrole'' in actie,
  13. Als hij klaar is word je pc weer automatisch opnieuw opgestart.

3. Ga naar: Start >> Uitvoeren
Typ: msconfig + [Enter]
Ga naar tabblad Computer opstarten ’ waarna je 1-voor-1 alle processen inschakelt, opnieuw opstart en op die manier kan constateren wat de vertragende factor is....

4. Open de computer en blaas het stof dat in je computer zit weg.

Dat is moeilijk om dat vanaf hier te beoordelen. Als er geen problemen meer zijn, is er in my humble opinion geen reden meer toe...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan