Opstarten duurt extreem lang

Status
Niet open voor verdere reacties.
Neej hij valt niet uit manG , niet te moeilijk denken. Ze pc start traag op, dat is het enigste probleem.

En als je pc uitvalt door blue screen is meestal het geval dat je geheugen modules niet meer helemaal in orde zijn , ken gebeuren . Maar dat is niet het geval , lijkt mij dan :p

Even een kort vraagje, als je de laptop hebt opgestart, doet ie het dan normaal? Of is hij dan ook traag?

Heb inmiddels BootVis gedraaid en naast alle andere zaken krijg ik van dat programma ook de melding:

Warning! Disk write caching is disabled!

Google levert veel tegenstrijdige berichten op, wat hiermee te doen (of niet...)

EDIT

Na het draaien van BootVis gaat het iets sneller, maar nog steesd tergend langzaam. Met name het laadscherm van Windows, dus met het bekende laadbalkje, blijft wel heel erg lang in beeld...

Laatst bewerkt:
De grafiek met alle info zonder verdere waarschuwingen

Wil nu chkdsk /r gaan proberen.

Op de PC staat XP home, ik heb alleen een CD van XP Pro. Gaat dat ook lukken?

Heb daarnaast wel de recovery cd van de PC maar heb daar geen ervaring mee.

Heb inmiddels BootVis gedraaid en naast alle andere zaken krijg ik van dat programma ook de melding:

Warning! Disk write caching is disabled!

Google levert veel tegenstrijdige berichten op, wat hiermee te doen (of niet...)

EDIT

Na het draaien van BootVis gaat het iets sneller, maar nog steesd tergend langzaam. Met name het laadscherm van Windows, dus met het bekende laadbalkje, blijft wel heel erg lang in beeld...

Die melding krijg je altijd, logisch, die werkt pas als windows is geladen en dat is nog niet volledig gebeurd als het progje in werking is.
Heb je trace uitgevoerd met de driver delay's? en gezien welke driver het langst duurt om op te starten?

XP pro voor home maakt niet uit, wel SP2.
Ook met X-Setup de netwerk search uitgeschakeld?

Die melding krijg je altijd, logisch, die werkt pas als windows is geladen en dat is nog niet volledig gebeurd als het progje in werking is.
Heb je trace uitgevoerd met de driver delay's? en gezien welke driver het langst duurt om op te starten?

XP pro voor home maakt niet uit, wel SP2.
Ook met X-Setup de netwerk search uitgeschakeld?

Heb trace inderdaad uitgevoerd, ik heb echter geen uitschieters bij de drivers gezien.
Ga nu chkdsk /r doen en even zien aan X-Setup te komen....

Test het geheugen nu eens metmemtest86+.
Klink als een defect geheugen bank. Heb dit probleems zelf ook gehad met een pc.
Na 5 min memstest was duidelijk dat het geheugen niet oke was.

Dan is het nog zaak ff uitzoeken welk bankje.

Je ziet bij die trace welke driver er lang over doet, daar niets gezien?

X-Setup staat gewoon bij Handige Software op deze site.

Is er overigens ook de acceleration sofware van Intel op gezet?

Ben nog even bezig eerst met chkdsk /r en x-setup, post straks de resultaten om eventueel andere acties te ondernemen!

Hoi !

@mrmusic: je mailtje ontvangen.

Ik zou even opstarten in de veilige modus, om zeker te weten of het een hard- c.q. software probleem is.

Is het een software-probleem , download je even een trial van StartUpFaster 2004: http://www.pcfaster.com/

Niet omdat het een oplossing biedt, maar omdat je kunt zien welk programma zo lang nodig heeft.

Is het een hardware-probleem, voer je de jou bekende testjes uit.

Greetz,

Harry.

Gòh, zelfde advies per mail verstuurd over veilige modus, niets van gehoord.:cool:

Sorry LP, heb il uiteraard in dank ontvangen en probeer uiteraard alle aangedragen tips, alleen die chkdsk hier duurt een beetje lang, zit mog te wachten

Sorry LP, heb il uiteraard in dank ontvangen en probeer uiteraard alle aangedragen tips, alleen die chkdsk hier duurt een beetje lang, zit mog te wachten

Kopje koffie? koekje bij?

Misschien dien je het moederbord een visuele inspectie te geven, kan de controller zijn die niet best werkt, alleen zie dat niet, wel de elco's en spanningregelaars.

Even kleine update:

Chkdsk /r was bij ca. 67%, is teruggegaan naar 50% en vanaf daar opnieuw begonnen, maar het gaat heel langzaam.
Daar lijken dus problemen te zitten.

Op het oog zie ik geen rare dingen aan het mobo, voor zover mijn kennis strekt, systeem is ca. 1 1/2 jaar oud.

Zou ook eens een andere IDE kabel proberen, lijkt echt op de data verwerking tussen schijf en proc/controller waar het fout gaat.

Lang geleden ook zoiets aan de hand gehad, om algehele uitspaken van veel gebruikers te gebruiken:), was de controller overleden, en dat was alleen te ontdekken door zo'n diagnostisch PCI apparaatje bij de PC winkel te gebruiken, voor de rest werkte alles maar zo traag als dikke jeweetwel.

Ok,

Zal eerst proberen of het systeem door de chkdsk /r heen komt (nu 73%), kijken wat het eventuele resultaat is en dan eerst een andere kabel proberen.

En eh... voor voor apparaatje precies moet ik hebben dan?

Ok, chkdsk /r voltooid, resultaat : een of meerdere fouten gevonden.

Na opnieuw opstarten het Windows laadscherm nu. ca. 45 sec. in beeld, totale opstarttijd, incl. kiezen van gebruiker en instellingen laden ca. 3 1/2 minuut

(off topic) moet nu even weg, over ca. 1 1/2 uur terug)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan