opstarten duurt lang hoe kan dat sneller?

Status
Niet open voor verdere reacties.

kvbmaster

Gebruiker
Lid geworden
20 dec 2007
Berichten
370
Ik kon niet vinden waar dit eigelijk bijmoest dus doe het hier maar maar als ik mijn pc aanzet dan krijg ik 30 á 40 seconden het merk van het moederbord en daarna ongeveer 1 minuut lang een knipperend streepje links bovenin xp opstarten is binnen 5 seconden na het laden klaar dus dat is niet zoon probleem maar hoe kan ik knipperende streepje wat sneller er over laten doen en kan het ook sneller dat het merk van het moederbord er staat?
want ik vind het wel lastig want mijn pc met windows 98 start nog sneller op:shocked:

alvast bedankt

greetz,
kvbmaster
 
Laatst bewerkt:
Als je het logo van je moederbord niet meer wilt zien kun je even in de bios kijken. Ik weet natuurlijk niet welke bios je hebt maar daar kan je dat wel ergens terug vinden en uitzetten.

Het lijkt erop dat je computer ergens op wacht voordat hij verder gaat met het opstarten van je systeem. Controleer in de bios even hoe je opstartvolgorde ingesteld is.


Succes
 
ik heb de boot volgorde veranderd maar dat heeft niet geholpen ik probeer wel even de bios te updaten misschien helpt dat (moet ik eerst ff weer kijken hoe dat ging) als dat niet helpt zeg ik het nog wel even
 
Laatst bewerkt:
ik heb de bios geupdate na wat uit te proberen maar ik weet bijna 100 % zeker dat het ligt aan de hardeschijf want die had ik even van het stroom gehaald omdat de cd waar ik de bios update op had gezet niet werkte en toen liep die wel in 1 keer door en dat ging vrij snel dus toch maar ff een sata hardeschijf kopen

greetz,
kvbmaster
 
kijk eens wat er allemaal mee opstart en haal daar indien mogelijk wat onnodige vinkjes weg en scan eens goed op malware.

Misschien helpt dit
 
jammer heeft ook niet geholpen:( het maakt ook niet uit welke IDE hardeschijf ik erin doe of het 20 gb is of 80 gb of van western digital of matox en ik heb ook al xp en vista op mijn pc gehad maar dat maakte ook geen verschil:confused: maar dat mag toch eigelijk niet uitmaken of het IDE of sata is?

greetz,
kvbmaster
 
Dat zou je denken maar ik heb het idee dat hij met de POST check [POST checkt alle hardware en irq etc...] moeite heeft en dat zou netzogoed met een ata of ide bus verbinding naar je mobo te maken kunnen hebben.
dat is moeilijk vast te stellen tenzij je een whizkid in de buurt hebt die een postcardje heeft om te testen.

is het een oude computer/mobo? type?
na de biosupdate met die nieuwe HDD bleef het probleem dus onveranderd?
hoor je ook piepjes tijdens het opstarten? zo ja hoeveel en hoe lang en kort?
heb je onlangs geheugen uitgebreid?

lastig probleem
 
Dat zou je denken maar ik heb het idee dat hij met de POST check [POST checkt alle hardware en irq etc...] moeite heeft en dat zou netzogoed met een ata of ide bus verbinding naar je mobo te maken kunnen hebben.
dat is moeilijk vast te stellen tenzij je een whizkid in de buurt hebt die een postcardje heeft om te testen.

is het een oude computer/mobo? type?
na de biosupdate met die nieuwe HDD bleef het probleem dus onveranderd?
hoor je ook piepjes tijdens het opstarten? zo ja hoeveel en hoe lang en kort?
heb je onlangs geheugen uitgebreid?

lastig probleem

wat een zoon postcard eigelijk? een programma?

het is een nieuw moederbord bijna mijn hele systeem is nieuw op hardeschijf en cd speler
dit is mijn systeem:
moederbord: asus p5e-vm HDMI
processor: intel core 2 dual E8400 (3 ghz)
geheugen: 2 x ddr2 2 gb 800 mhz
cd speler: plextor px-130a
voeding: antec neoHE 550 watt
hardeschijf: western digital 80 gb IDE meer info kan ik ook niet van de hardschijf halen wel type het precies is maar het is niet zoon hele nieuwe uit 2003 of 2005 komt die als goed is

ik heb laatst wel het geheugen uitgebreid want ik had 1 keer 2gb erin zitten en heb ik nog dezelfde erin gedaan en loopt nu in dual channel

na de bios update is het niets veranderd ik heb hem geupdate van 0405 als goed is naar 0505

en met opstarten hoor ik 1 piepje die kort is en niet zacht en ook niet hard beetje er tussenin

hopelijk is dit genoeg info als je nog meer wilt weten moet je het maar zeggen;)

greetz,
kvbmaster
 
Een post card is een card die je in een pci slot aansluit en deze registreert het opstarten en herkennen van alle hardware en verwijzingen. P.O.S.T. procedure die de pc uitvoert.
Aan het eind geeft deze aan errorcode weer en aan de hand van die code kan je zien waar het probleem zit.

Ik krijg het idee dat het probleem te maken heeft met de geheugen uitbreiding.
Haal die nieuwe er eens uit en breng hem eens terug in de oude staat.

Het piepje is denk ik de standaard die je moet horen dus dat klinkt ok.

Je weet zeker dat beide memorymodules ddr2 zijn 800Mhz????
zo ja dan in welke van de 4 banks heb je ze gestoken?? 1 en 2 of 1 en 3??
wat zegt je manual over de colorcodes voor dual channel?

Het is nl de gewoont dat je bij asus bij dual channel een in de eerste zwarte steekt en de tweede steek je in de tweed zwarte...dus de derde slot en niet de 2e slot...zit dit goed??

Wat geeft windows system aan over de geheugen die herkend wordt?
 
ze zijn beide 800 mhz
de stickjes zitten in 1 en 3 als goed is ik heb 4 bankjes van links naar rechts is het geel zwart - geel zwart en ze zitten in die gele en het geheugen word wel herkent bij opstarten geeft die aan 4088 mb OK en daarna dat streepje en het helpt ook niet als ik er 1 uithaal
 
heb je een 32 of 64 bits systeem?
 
Vermoedelijk heb je wel een gewoon 32 bits...en alle opties die ik ook kon bedenken heb je zelf al gedaan..bios update...mem goed geplaatst etc..
mogelijk dat hij langerduurt omdat de memcheck aanstaat...druk eens op escape als ie weer op t streepje hangt en kijk of ie dan doorstart...
plus dat xp natuurlijk meer extra's heeft dan 98 dus veel meer dll'tje ...
hoopvol is dit de oorzaak.

Nah ja...als je verder kijkt op t forum...dan mogen we blij zijn dat dit je ergste probleem is...XD

ben wel benieuwd of de escape werkt...volgens mij moet je het bootproces ook zichtbaar kunnen maken maar weet ff niet precies waar in het bios.
 
ik heb inderdaad 32 bit versie ik zal straks ook even kijken of de 64 bit versie helpt ik heb iets uitgeschakeld in de bios van het geheugen er stond 4088 MB OK en nu 3356 MB OK
en op escape drukken werkte niet en kreeg ik van die zachte piepjes als ik erop druk zachter dan het opstart piepje misschien kan je er wat mee;)
 
Die zachte piepjes zijn waarschijnlijk omdat je de esc toets indrukt en die optie niet beschikbaar is...helaas dus ook geen oplossing.
Ik ben een beetje uitgeblust qua idee vrees ik...
je hebt bios ge update
opstartprogs geschoond
memory correct geplaatst

dan zal er een andere oorzaak zijn of niet maar moet je gaan tweaken.
misschien dat je hier http://www.pcwereld.be/blog/eclipx/handige-register-tweaks-tips-voor-je-computer-sneller-te-maken
of
http://pc-en-internet.infonu.nl/software/16312-bootvis-laat-uw-computer-sneller-starten.html met bootvis....

mocht je wat uitvinden ben ik erg benieuwd en vice versa hou ik je op de hoogte.
ik hoop dat er iemand nog een goed idee krijgt....
Kom luitjes met die oplossing!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan