Opstarten in Veilige modus/Safe mode

Status
Niet open voor verdere reacties.

ddtm

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
28 aug 2005
Berichten
3
Hoi,

Ik wilde gisteren een spywareprobleem oplossen (SpySherif, dat waarschuwde voor een veiligheidsprobleem, maar zelf spyware (b)lijkt te zijn) en heb daarvoor eerst de windows restore functie uitgezet. Daarna heb ik de pc opnieuw gestart, maar vervolgens kwam ik bij het opstarten niet verder dan het kiezen van het gebruikersaccount van Windows XP Home. De pc blijft hier steeds hangen.

Opstarten in veilige modus lukt wel, maar ik krijg dan een zwart scherm. Via Ctrl-Alt-Delete kom ik ook niet verder. Zodra ik een taak start (zoals bijv de Explorer opstart), zit de CPU-belasting op 100% en gebeurt er niks meer.

Probleem is dat de pc een Dell Dimension 3000 is, die ik pre-installed heb gekregen. De Windows XP home cd heb ik dus niet...

Iemand advies?

Alvast bedankt!
Dennis
 
Opstarten in de veilige modus dus via F8
en dan kiezen voor laatst bekende werkende configuratie.
 
Dat zwarte scherm in de F8 modus, wanneer komt dat? Laat ik het anders vragen / zeggen :
heb je het scherm waarin de opties worden aangeboden hoe je wil gaan starten al gehad ? Als het antwoord op deze vraag "nee" luidt, dan heb je denk ik idd. een probleem en als het antwoord "ja" luidt, dan zou je kunnen overwegen om NIET de optie: "Windowws starten in veilige modus" te kiezen, maar "opstarten met de laatst bekende (werkende) Windows instellingen") (Zelfde optie als hierboven wordt aangeraden)

Als dit allemaal niet kan, dan kun je nog proberen om met een bootdisk van '98SE te starten en dan met DOS commando's proberen Spysherif e.d. software(mappen) te verwijderen in de hoop dat daarna in ieder geval de veilige modus weer wil gaan draaien. (Of een uninstall bestand te zoeken (???.EXE) middels good old DOS)

Suc6!
 
Laatst bewerkt:
Geplaatst door puppie
Opstarten in de veilige modus dus via F8
en dan kiezen voor laatst bekende werkende configuratie.

Hoi,

Dat heb ik gedaan, maar het levert helaas niet het gewenste resultaat op.

Dennis
 
Uit de Helpfunctie van Windows: (type in het zoekvak van de Windows Helpfunctie 'herstelconsole' en je krijgt onderstaande tekst met aanverwante linken.

Herstelconsole - overzichtAls de veilige modus en de andere opstartopties niet werken, kunt u overwegen de herstelconsole te gebruiken. Deze methode wordt alleen aanbevolen voor ervaren gebruikers die overweg kunnen met de basisopdrachten voor de identificatie en het opsporen van stuurprogramma's en bestanden die problemen veroorzaken. Bovendien moet u een beheerder zijn om de herstelconsole te kunnen gebruiken.

Met de herstelconsole kunt u services inschakelen en uitschakelen, stations formatteren, gegevens lezen en schrijven op een lokaal station (ook op stations met een NTFS-bestandssysteemindeling) en vele andere beheertaken uitvoeren. De herstelconsole is vooral handig als u het systeem wilt repareren door een bestand van een diskette of een cd-rom naar de vaste schijf te kopiëren of als u een service opnieuw wilt configureren wanneer uw computer niet correct kan opstarten vanwege deze service.

U kunt de herstelconsole op twee manieren starten:

Als uw computer niet start, kunt u de herstelconsole uitvoeren vanaf de Setup-cd-rom.
U kunt de herstelconsole ook op uw computer installeren zodat deze beschikbaar is wanneer u Windows niet opnieuw kunt starten. U kunt vervolgens de herstelconsole selecteren in de lijst met beschikbare besturingssystemen bij het opstarten.
Nadat u de herstelconsole hebt gestart, moet u opgeven op welke installatie u zich wilt aanmelden (als u over een dual-boot- of multiboot-systeem beschikt) en moet u zich aanmelden met behulp van uw beheerderswachtwoord.

De console bevat opdrachten voor eenvoudige bewerkingen, zoals het kiezen van een andere map of het bekijken van een map, en krachtiger bewerkingen, zoals het herstellen van de opstartsector op de vaste schijf. U krijgt toegang tot de Help voor de opdrachten in de herstelconsole door achter de opdrachtprompt van de herstelconsole help te typen.

Zie 'Verwante onderwerpen' voor meer informatie over het starten en gebruiken van de herstelconsole.

Zodra de herstelconsole is gestart, kunt u Help weergeven over de beschikbare opdrachten door help te typen bij de opdrachtprompt.
 
Ik heb inmiddels de Windows XP Home installatie-cd gevonden. Na het booten gekozen voor de reparatie van de installatie, waarbij het systeem vraagt om een wachtwoord bij het Administrator-account. Dit wachtwoord heb ikzelf nooit ingesteld, maar dat schijnt een bekend probleem te zijn bij OEM-computers die pre-installed worden geleverd. Bootdiskettes kan ik niet maken, omdat ik geen diskdrive heb...

Wat nu?

Dennis
 
wachtwoord leeg laten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan