• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

opstarten op eerste scherm met bericht

Status
Niet open voor verdere reacties.

smoas

Gebruiker
Lid geworden
29 dec 2007
Hallo
Ik heb een excel bestand met verschillende tabbladen.
Ik wil graag dat altijd het eerste tabblad "startscherm" opstart met een bericht.
Nu lukt het wel nadat ik iets gwijzigd hebt in één van de tabbladen, en dan sluit met het kruisje en dan opslaan dan start hij goed op bij het tabblad startscherm en met de mededeling, als ik gelijk als er iets gewijzigd is in het blad opsla (zonder het hele bestand te sluiten) gaat het verkeerd, ik heb de volgende code gebruikt, ik doe vast iets verkeerd maar wat.

Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)
Sheets("startscherm").Select
End Sub

Private Sub Workbook_Open()
Dim t As String
t = "Welkom bij het invoerbestand TNV" & vbNewLine & vbNewLine
t = t & "Dit programma is gemaakt door de Afdeling Planning & Control (ACTA)"
t = t & vbNewLine & "De kwaliteit van informatie wordt bepaald door de kwaliteit van invoer"
t = t & vbNewLine & vbNewLine & "Veel plezier bij het gebruik"
t = t & vbNewLine & vbNewLine

MsgBox t, vbInformation, "Afdeling Planning & Control ACTA"
End Sub

alvast dank
smoas

Ik heb een - andere - tekst op het blad welkom staan en die wordt twee seconden getoond door:
Code:
Option Explicit

Private Sub Workbook_open()
    Sheets("Welkom").Visible = True
    Sheets("Welkom").Select
        Application.Wait (Now + TimeValue("0:00:02"))
    ActiveWindow.SelectedSheets.Visible = False
        Sheets("Overzicht").Select

End Sub
en daarna weer verborgen.

Ik zag deze post staan en kon hem wel gebruiken, maar als ik hem gebruik werkt het niet (ik gebruik excel 2007)

Moet ik nog iets bijzonders doen om hem tijdens het starten werkend te krijgen ? (ik ben een beginneling en dus niet erg slim :))

En geef dan eens info over de fout...

Tot waar lukt het nog?

Doet de code überhaupt wel iets?

Enz.

Bestaan de bladen Welkom en Overzicht bij jou wel?

de bladen welkom en overzicht heten bij mij anders, ik heb dat ook aangepast in de macro en ook heb ik de wachttijd van 2 seconden veranderd in 10 seconden, tot zover is er geen verschil, de rest heb ik gelaten voor wat het is.

Het lijkt alsof de macro helemaal niets doet, als ik afsluit en weer start word het laatst geopende scherm getoond.

macro's uitvoeren is toegestaan dmv beveiligingscentrum.

enige verschil dat ik kan bedenken is dat bij mij het werkblad welkom niet verborgen is (maar dat zou toch niets mogen uitmaken ?)

Ik heb nog wel een andere macro in dat werkblad maar dat is voor het afdrukken en op nul stellen van de ingevoerde data, mag ook niets uitmaken neem ik aan maar vermeld het toch even.

ik heb gekozen voor het maken van een nieuwe macro en heb de code in een leeg venster geplakt (bestaande 2 regels met start sub en end sub moesten weg worden gehaald) en toen de macro gesaved.

Als ik dan weer kijk bij macro's zie ik hem niet staan maar als ik de macro printen open staat de net geplakte macro keurig in een nieuw venster (lijkt me goed voorzover?)

Het is net alsof excel 2007 de functie workbook_open niet herkend ?

Je moet de macro plakken bij ThisWorkbook en niet in een Module.

A propos, als je de zoekfunctie gebruikt op

Workbook_open

in de Excel subsectie, krijg je 252 resultaten...

Zelfs een topic met de titel: "Bij openen "Sheet" activeren" :eek:

Wigi

Laatst bewerkt:
quote: Je moet de macro plakken bij ThisWorkbook en niet in een Module. end quote:

WiGi, zoekfunctie heb ik gebruikt maar er zijn zoveel topics dat ik de juiste maar niet kon vinden tot ik op deze stuitte.

Waar vind ik ThisWorkbook ? macro's kan ik vinden maar deze ??? is nieuw voor me.

Open VBA editor met Alt-F11.

Daar kan je in de project explorer jouw project terugvinden. Klap dit open en je ziet ThisWorkbook staan bij "Microsoft Excel Objects".

Wigi

Gevonden, bedankt voor je geduld, opgelost en werkt.

Je bent echt goed :)

Breek dan niet in in anderman's topic aub. En ik die dacht je de regels van het forum had gelezen sinds je fameuze eerste topic hier :(

Laatst bewerkt:
Maar WiGi ?

Ik zag deze post staan en kon hem wel gebruiken, maar als ik hem gebruik werkt het niet (ik gebruik excel 2007)

Moet ik nog iets bijzonders doen om hem tijdens het starten werkend te krijgen ? (ik ben een beginneling en dus niet erg slim :))

Ik wist niet dat ik een nieuwe topic moest starten als er reeds een topic bestond over dezelfde vraag ? excuus voor de confusie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan