Opstarten vanaf lan

Status
Niet open voor verdere reacties.

sentmen

Gebruiker
Lid geworden
2 sep 2009
Berichten
187
Hallo allemaal,

Ik ben op dit moment bezig met een terminal server in linux. Ik wil nu opstarten vanaf de lan. Het is bij verschillende pc's al gelukt, maar nu wil ik op een pc met het moederbord Asus A7V400-MX aanmelden.:( Hij heeft wel de mogelijkheid in de bios, maar als ik hem zo instel dat hij vanaf het lan moet booten, dan slaat hij op de een of andere manier het over. Ik heb het aan mijn collega gevraagd. Maar hij wist het ook niet.

Als jullie hier een oplossing voor hebben dat het wel zou moeten lukken zou dat heel fijn zijn.:thumb:

Groeten Sentmen.;)
 
Ik begrijp je vraag niet helemaal: Je hebt een terminalserver, maar je praat over opstarten van LAN.

Nu is de vraag:
a. Wil je de pc kunnen opstarten vanaf het lan (dus de Wake-on-Lan functionaliteit gebruiken) en/of
b. Dat er een operating system wordt geladen vanaf het netwerk bij aanzetten van de pc (netwerk-boot)

Als het om b. gaat, dan moet
1. Een DHCP server actief zijn op het netwerk die netwerkinstellingen doorgeeft, waaronder welke image-server er wordt gebruikt en evt. direct ook welke image er geladen moet worden. Natuurlijk moet de pc ook echt deze gegevens kunnen krijgen van de DHCP server, dus o.a. moet de netwerkkaart op het moederbord aangesloten zijn aan een actief LAN
2. In de boot-volgorde moet de netwerk-boot optie geactiveerd én bovenaan staan.

Als je denkt dat je aan alle eisen voldoet die hierboven zijn gesteld, meld ons dan eens precies wat je hebt ingesteld op de DHCP server en wat je in de BIOS hebt ingesteld. Evt. foto's bijvoegen.

Tijs.
 
Ik heb succesvol een terminal server geïnstalleerd. Ik werk op een school, en daar willen we m.b.v. ubuntu en ltsp een terminal server op gaan zetten. Dit heb ik opgezet en geconfigureerd. Nu heb ik een aantal pc's gepakt. Op allemaal op 1 na werkt het, en ik kan ook op de terminal server inloggen. Maar wij hebben ook een aantal pc's met het moederbord ASUS A7V400-MX. Als ik hiermee in de bios instel dat hij moet booten vanaf lan dan doet hij dat niet. Normaal als hij de server niet pakt moet hij wel zeg maar 30 seconden zoeken naar de server. Maar ik zie helemaal niet dat hij wil booten vanaf lan. Het lijkt erop dat hij dat overslaat. Terwijl ik wel heb aangegeven in de bios dat hij dat moet doen.

Ik hoop dat het nu een stukje duidelijker is.:D

Groeten Sentmen.;)
 
Laatst bewerkt:
Wat je zou kunnen proberen is om het opstarten vanaf harde schijf etc. helemaal uit te schakelen in de Boot-volgorde in de BIOS, dus dat daar alleen netwerk-boot nog staat, en op nr. 1.

Mocht dat niet helpen, dan heb ik geen tips meer voor je. Hopelijk komen dan anderen nog met tips.

Tijs.
 
Ik heb het geprobeert maar het heeft niet geholpen. Hopelijk komen er nog anderen met tips.

Wel heel erg bedankt dat je het geprobeert hebt.

Groeten Sentmen.
 
Er zijn nog wel andere alternatieven:
a. Kijken of er een BIOS-update is die het probleem verhelpt.
b. Niet 100% zeker of dat samenwerkt met jouw setup, maar je kunt een PXE boot-floppy maken. O.a. Windows server 2003 heeft een hulpprogramma voor dat doel beschikbaar. Kijk hier en/of hier m.b.t. rbcfg.exe. Het kán zijn dat je daarvoor nog low-level drivers moet downloaden ergens om het voor de chipset van die Asus werkend te krijgen.
Natuurlijk moet de gecreëerde floppy dan wel in de Asus computer zitten en opstarten van floppy moet als eerste staan in de boot-volgorde.
c. [Riskant]: Er zijn tools die in de BIOS firmware PXE opstart spullen schrijven. Of dat beschikbaar is voor de chipset die in die Asus moederborden wordt gebruikt weet ik niet. Ik heb ooit hierover iets gebookmarkt, maar kan het niet vinden momenteel. Het was in ieder geval aan de zoektermen Etherboot en Netboot gerelateerd. Wordt ook hier genoemd (is wel relatief oude informatie; het maken van een netwerk-boot floppy wordt er ook genoemd, die ook niet-PXE omgevingen ondersteunt).

Verder kunnen anderen nog met tips komen. Hopelijk gebeurt dat ook! :)

Tijs.
 
Ik heb het net opgelost. Heel stom was dat van mij. In de oude biosen is het nog zo dat je in de boot priority kan kiezen zonder dat boot from lan disk ofzo aanstaat. Daarom deed hij het niet. Bij alle andere pc's was alles wel voor die tijd al goed ingesteld. Dus daar hoeft ik alleen de boot priority te veranderen. Maar toch heel erg bedankt voor je hulp.:thumb:

Groeten Sentmen.
 
Ahum ;)

Graag nog even klikken op "Zet status opgelost" in de donkerblauwe balk bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties", "Zoek in onderwerp" en "Stem op deze vraag"].

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan