Opstarten vanuit Samsung EVO 850 SSD

Status
Niet open voor verdere reacties.

Draust

Gebruiker
Lid geworden
9 sep 2013
Berichten
25
Dag,

Ik heb een Asus N76 laptop. Op de laptop zijn 2 aansluitingen te vinden voor een HDD of een SSD. Ik heb nu een SSD gekocht, namelijk die Evo 850 250GB ssd van Samsung. Ik heb deze ingebouwt en met samsung migration een clone gemaakt.

Nu blijft mijn laptop opstarten vanaf de HDD. Althans dit gevoel heb ik want ik ben er niks mee vooruit geschoten qwa snelheid. Weet iemand hoe ik dit verander in de laptop? Ik heb gegoogeld, maar ik word daar niet echt wijzer van.

Even ter info: De laptop draait op windows 8.1 64Bit.

Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Je zal de opstart volgorde moeten aanpassen in de bios /UEFI, zodat je SSD eerst boot ;)
 
Je moet alleen de HDD vervangen waar de OS op staat en dan de SSD in de laptop plaatsen.
Dan gaat de laptop gelijk opstarten van je SSD.
 
Zo een paar dingen (gedeeltelijk al genoemd door voorgaande personen):
a. Zorg ervoor dat in de BIOS de juiste harddisk/sata connector als eerste staat om vanaf op te starten. Mogelijk staat nu de tweede (=de oude) als de harddisk van waar wordt opgestart.
b. Inderdaad eerst testen met alleen de SSD actief in het apparaat. Mocht Windows dan niet opstarten (had ik ook, voor reden ervan zie verderop) dan kun je opstartherstel proberen. Zie Google etc. voor hoe opstartherstel te kunnen starten (zul je hoogstwaarschijnlijk een W8 installatie-DVD of W8 opstart-USBstick voor nodig hebben (niet een "naar fabriekswaarden-versie"), die hoeft niet van je eigen pc te zijn, want je gaat er niet mee installeren, alleen repareren).

Bij mij was het probleem (Windows 7) dat ik wel de partities gekloond had, maar dat niet de System Reserved partitie als "Actief" was aangegeven en dus niet bekend was vanaf welke partitie de laptop moest opstarten. Opstartherstel heeft dat gerepareerd, toen.
Meeste winst behaal ik met uit sluimerstand halen van de computer (helemaal opstarten duurt nog steeds 'lang') en bij schijfintensieve operaties.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Dag,

Ik heb me een beetje rot gezocht op google hoe ik in me bios kom van de asus n76 met windows 8.1.

Daarnaast vraag ik me af welke aanpassingen er nodig zijn in de bios?
 
In de BIOS hoef je enkel de bootpriority/boot order te veranderen (ligt er een beetje aan hoe het in jouw BIOS/UEFI genoemd wordt). Daar zal je je SSD boven je oude HDD moeten plaatsen, zodat de SSD eerst gepakt wordt.

Hoe je met een Windows 8.1 systeem de UEFI kan benaderen, is uitgelegd in dit filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=XZcYbxOcPV0
 
Dankjewel voor jullie hulp.

Ik ben in mijn BIOS terecht gekomen met het bovenstaande filmpje. Ik heb bij de optie in de Bootmenu de SSD aangewezen en dit opgeslagen. Helaas start Windows gewoon "enorm traag op". Dit is nog op het oude HDD niveau.

Wat kan ik fout hebben gedaan?
 
Heb je de andere (=oude, niet-SSD) harde schijf al losgekoppeld? Want zo weten we nog niet (zeker) of je wel vanaf de SSD opstart.

Tijs.
 
Je hebt waarschijnlijk de SSD schijf in de 'HDD slot 2' geplaatst.
De laptop start besturing software (OS) altijd op van 'HDD Slot 1'.
Als je nu de SSD in 'HDD Slot 1' plaats.
Werkt het nu wel?
 
Ik heb onlangs zo'n zelfde SSD in mijn Asus X52J gezet. Snelheidswinst bij opstarten zo'n factor 10.
(En die zit nog op SATA 300)
 
Ik heb ze ook omgewisseld. Zelfde resultaat; ik ben een beetje radeloos
 
Je moet toch echt even die HDD verwijderen en alleen met de SSD werken
 
@ Draust,

Ben even zo vrij geweest om je vraag van aankoop of upgrade sectie naar de laptop sectie te verplaatsen hier komt hij beter tot zijn recht. Succes met je vraag.
 
@ Modag. Thanks voor je hulp!

Voor de overige mensen: Het is in principe gelukt, mijn tekenprogramma's starten veel sneller op. Windows zelf start op met minimum verschil tussen de oude HDD. Het opstarten ging trouwens probleemloos.

Weet iemand of dit gewoon normaal is, of dat ik toch nog iets fout heb gedaan? Kan me haast niet voorstellen aangezien er nu geen HDD in zit.
 
In principe zou het opstarten van Windows toch ook vele malen sneller moeten zijn, dus ik zou dat niet normaal vinden.

Zelf ben ik niet zo'n fan van klonen, daar kan je rare problemen mee krijgen en misschien is dat ook wel de oorzaak in deze. Je kunt alsnog overwegen om een schone Windows-installatie te doen.
 
Weet je dan nu wel zeker dat Windows vanaf de ssd opstart? Van die ssd moet Windows echt wel (veel) sneller opstarten hoor. Tenzij je je op de opstarttijd verkijkt omdat hij nog updates aan het afhandelen is.
 
Ik heb eerder gemeld:
Meeste winst behaal ik met uit sluimerstand halen van de computer (helemaal opstarten duurt nog steeds 'lang') en bij schijfintensieve operaties.

Lijkt dus consistent met jouw eigen bevindingen.

Tijs.
 
Dag,

Ik had dit zojuist ook begrepen. Na wat speurwerk heb ik een video gevonden op YouTube waar de zelfde laptop met een SSD wordt opgestart. Dit verschil, vergeleken met mijn laptop, is vele male groter. Dit betreft naar mijn inzien geen schone installatie.
 
Wel of geen schone installatie, als je de hdd gekloned hebt, moet hij met de ssd nog altijd diezelfde snelheidswinst behalen. Zeker een factor 5 tot 10 tov de hdd. Je hebt op beiden dan immers dezelfde situatie.
Met een schone installatie op je ssd moet het verschil nog groter zijn.
Hoe je het doet weet ik niet, maar voor mij lijkt je nog steeds van je hdd te booten!
Tenzij er iets heel raars gebeurd is en je ssd installatie niet in orde is. Je kunt immers ook niets uitsluiten. Zekerheid hierover heb je alleen als je een keer geboot hebt zonder aangesloten hdd en dan toch geen snelheidswinst ziet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan