Opstarten WinXP totaal onmogelijk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Monatoetje_77

Gebruiker
Lid geworden
29 mei 2004
Berichten
6
Beste mensen...

Zucht, ik weet het niet meer, de wamhoop nadert! Ik hoop dat hier een reddende engel rondfladdert!

Gisteren was ik wat aan het werken op mijn oude, maar trouwe laptoppie, die draait onder WinXP Home Edition, SP2. Misschien even van belang dat ik erbij zeg dat deze XP een OEM-versie is, bijgeleverd bij aankoop.

Omdat ik deze laptop al een paar weken niet meer had gebruikt, popten er natuurlijk weer een aantal Updates van onze Microsoft-Vrienden mijn beeldscherm in. Dit leken gewoon de zoveelste beveiligingsupdates, dus die besloot ik gewoon te installeren.
Laptop opnieuw opgestart, en weer aan het werk. Nu, na berichten over deze specifieke updates gelezen te hebben, denk ik dat de problemen die ik daarna kreeg, wel te maken moeten hebben met deze updates...

Dat verder werken lukte niet echt: met name toen ik enkele bestanden van een andere website wilde downloaden, kreeg ik een weigering, keer op keer. Dat vond ik eigenaardig. Even later schakelde het systeem zichzelf zonder voorafgaande aankoniding uit. Hier moet ik weer bijvertellen, dat dat ook gedeeltelijk aan mijn koeling kan liggen; dan gebeurt het heel af en toe. Na deze shutdown kon ik XP wel gewoon opstarten. Tot hij 5 minuten later weer out ging. En 10 minuten later weer.
Bij het herstarten kreeg ik - een fractie van een seconde - een blauw scherm te zien met een foutmelding: ik zag hierdoor alleen flitsen staan van de woorden "DLL" en "HEADER"..

Hierna was het opstarten Verleden Tijd. Veilige Modus leek hij tot mijn opluchting wel te pakken... ik kon door het DOS menu bladeren zoals altijd. Maar WAT ik ook koos, Veilige Modus, Laatst Werkende Instellingen.... als ik het setup scherm weer in beeld kreeg, bleken deze keuzes gewoon niet geladen te worden. Het setup scherm ging over in een XP-aanmeldscherm... om vervolgens weer van voren af aan terug te vallen naar het boot-scherm. Dit deed 'ie elke keer weer hetzelfde. Zo kwam ik dus geen stap verder.

Plan B.
De originele reboot-cdrom WinXP - dus wel een OEM - uit z'n jarenlange huisje van plastic gehaald ;) :confused: . Bij het setup-scherm gewoon meteen gekozen voor "boot from cd". Resultaat was dat ik de hele setup van WinXP op me afgebombardeerd kreeg, zonder keuzemogelijkheden voor INSTALL of REPAIR. Hij ging steeds maar weer WinXP opieuw installeren, ik kon m niet tegenhouden, en ik geloof dat ik in m'n onbenul nu wel drie extra Windows-installaties heb staan, in dezelfde partitie als de Enige Echte.

Plan C.
Ik ging hier rondneuzen, en vond het verhaal van Dynamix ( thread.php?t=290342 ) wel een beetje op mijn situatie lijken. Ik ben dus, dankzij de hulp en tips van Wanderer :thumb: , ook gaan kijken in de Herstelmodule. Helaas... dit gebied van de computer is voor mij toch nog een twilightzone, waar ik liever niet teveel mee ga klungelen zonder te weten wat ik aanricht!

CONCLUSIE:
Ik weet het niet meer! En ik heb nogal haast om weer in die laptop te komen! Ik geloof dat dit ook een tamelijk warrelig verhaal is geworden... dus vraag maar raak naar alle dingen die ik ongetwijfeld hier niet heb verteld!
By the way, ik heb hier thuis ook nog een -legale- installatie-cdrom voor WinXP Professional. Is het een idee om die te installeren, en dan later de Home-Edition te verwijderen ofzo? Of raak ik dan heel veel bestanden en programma's kwijt?

HELLUUUP!!!
 
Laatst bewerkt:
En wat was plan A?:eek:

Zo te zien, heb je geen oem cd, maar een recover cd erin gehad.

Probeer het eens met die PRO cd, en ga daarmee naar de repair en herstelconsole, en voer daar eerst een chkdsk /r uit, eventueel ook een fixboot en een fixmbr voor de zekerheid.

En zet het resultaat hier neer.
Overigens kun je met F8, waarmee je naar het bootmenu gaat, ook kiezen voor "automatich opnieuw opstarten bij een systeemcrash uitschakelen", en dan krig je een Bleu Screen Of Dead, de BSOD met een foutmelding, die ook handig is om te weten voor de helpers.

de hele setup van WinXP op me afgebombardeerd kreeg
Pijnlijk?
 
En wat was plan A?

Ha, nou, Plan A was dus dat ik dus allereerst - zeer intelligent - probeerde in Safe Mode te starten!

Ik ben net nog eens even die door mij gebruikte "OEM" cd gaan inspecteren. En ik val prompt van m'n stoel, want het blijkt dus inderdaad een recovery-cd te zijn...
Verkleed als OEM, in mijn ogen dan.

Maargoed. Ik ga nu doen wat je schreef, maar dan met de PRO cd, en daarna de resultaten hier weer neerzetten. Het gaat effe allemaal niet zo vlug, want de computer waar ik nu op zit, staat in ons thuiskantoor, en m'n laptoppie in de kamer; ik moet dus steeds op en neer rennen haha!

Daar gaan we dan... op hoop van zegen!
 
Een laptoppie is draagbaar hoor.:rolleyes:

Maar je die recover cd hebt gebruikt, valt er weinig te redden, meestal wordt er tegelijk geformateerd, en is alles weg, helaas.

Nog opgestart met die aangegeven optie en een foutcode gegenereerd?
 
Een laptoppie is draagbaar hoor.

Je meeeeeeent het... Ik leer elke dag weer bij :rolleyes: !!!
Nee bijdehandje; ons kantoor is het Territorium van m'n geliefde partner; zoals de naamgeving "kantoor" reeds impliceert, moet daar af en toe ook nog noeste arbeid verricht worden. Dus ik en m'n laptoppie zijn daar niet gewenst; op het moment wordt ik gedoogd op katoorcomputer nr. 3.


Maar nou ff serieus... ik trok wel ff wit weg van wat je net schreef:

Maar je die recover cd hebt gebruikt, valt er weinig te redden, meestal wordt er tegelijk geformateerd, en is alles weg, helaas.

Je bedoelt hopelijk dat ik die recover-cd gewoon heb laten draaien en de XP-setup heb doorlopen om zo dus de boel opnieuw te installeren, over de bestaande versie heen? Dat dan alles "weg" is..? En wat is "weg" ...? Toch niet al mijn geliefde bestanden, programma's...alles..?

Maargoed, ik heb die op-me-af-gebombardeerde setups steeds zsm afgebroken. Nu staat er in een van die DOS-schermen wel steeds een heel rijtje met besturingssystemen waaruit ik moet kiezen. Mijn "ouwe" heet dan gewoon WinXP; de andere hebben een nummer achter zich. Als ik dan toch gewoon mijn versie kan kiezen, dan bestaat 'ie toch nog? En dan zijn m'n "dingen" toch hopelijk ook niet "weg"...??? :shocked:


Oke, nu wat ik net gedaan heb met die PRO-cd.

In de repair/herstelconsole de opdracht CHKDSK /r gegeven. Is het normaal dat het vrij lang duurt voordat hij klaar is met het "voorbereiden van een extra console of herstel"?
Toen dit klaar was, kreeg ik dit:

CHKDSK heeft 1 of meer fouten op volume gevonden
en daaronder de aanwezige vrije schijfruimte, hoeveel clusters op schijf en dat soort dingen. Ik denk niet dat dat de informatie is die je van me nodig hebt..?

Daarna heb ik FIXBOOT gedaan; en het resultaat was dat hij zo'n ding heeft gemaakt.
De laatste opdracht, FIXMBR, snapte ik eigenlijjk niet zo geweldig goed en heb ik niet uitgevoerd.

Als ik met EXIT de herstelmodule verlaat, gaat setup weer lopen (uiteraard): wat er dan ELKE keer gebeurt, is dat ik een blauw scherm krijg met de mededeling dat FAT32 op consistentie gecontroleerd moet worden. Maar of ik dit nu laat gebeuren, of voortijdig afkap... ik weet niet wat dit betekent.

Ik zit nu m'n nagels af te bijten, in de stress dat je dalijk antwoordt "JAAA jammer meissie, je hebt zojuist al je bestanden en alles weggeformatteerd ofzo.." :confused:
 
Dus je mag niet in de avonduren een extra laptopje meenemen naar kantoor?:confused:

Die controle is dezelfde die je al hebt uitgevoerd met chkdsk /r, die kun je gewoon door laten lopen.

Maar aangezien je de setup hebt onderbroken, heb je nu steeds dat hij terugkomt in de setup.

Er staat op de laptop een XP key, en als je dan met die xp pro cd opstart, daargaat tot installeren, en daar voor een herstelinstallatie kunt kiezen, kun je die nog proberen, en dan bij het opgeven van de key, die van de laptop gebruiken, en hopen dat dat werkt.

Al die windows versies, mochten die erop staan, kun je later altijd verwijderen, zo ook kun je later de boot.ini aanpassen.

Ook kun je morgen een verloop van en laptop hdd naar een normale ide kopen, hdd uit de laptop halen, en die schijf in een PC erbij hangen, en daar de nodige handelingen verichten.
 
Okiedokie... dan ga ik nu dus de PRO-cd zijn setup laten doen.
Ben benieuwd... Ik laat nog ff weten hoe dat gelukt is.

Voor nu jij alvast heeeel erg bedankt voor je hulp en tijd! :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan