Opstarten XP veranderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

thaGenius32

Gebruiker
Lid geworden
24 dec 2004
Berichten
182
Hallo allemaal,

Onlangs heb ik mijn pc laten upgraden door mijn vader.
Er zit een nieuw moederbord in, processor, videokaart, voeding.
Maar als ik de pc nu opstart duurt het wel erg lang voordat ik in windows ben.

1. Ik start de pc op.
2. Krijg dan eerst een soort foto te zien van Intel Pentium 4 die ongeveer 2 minuten blijft staan.
3. Dan komt er een plat knipperend streepje boven in het beeld.. Ook deze blijft 2 minuten knipperen.
4. Dan krijg ik dat lopende balkje van Windows XP te zien. Duurt ook weer een tijdje.
5. Dan kan ik eindelijk inloggen (welkomstscherm)
6. Dan krijg ik eindelijk mijn bureaublad ervoor.

Dit allemaal duurt ontzettend lang.
Mijn vader zegt dat windows dan de schijf inspecteert op fouten ofzo.
Ik heb dit liever weg...

Wie heeft hier de oplossing voor??

Alvast bedankt.

gr. Patrick.
 
Er vanuit gaande dat 2 minuten ook echt 2 minuten zijn en dat je niet overdrijft:

XP zou op een normaal systeem binnen 60 seconden volledig moeten zijn opgestart -> nuance : nagenoeg geen programma's geïnstalleerd 30 sec. , veel programma's geïnstalleerd, zo'n 60 seconden.

Vader heeft wel gelijk, maar daarnaast is er nog iets niet goed anders duurt het geen minuten voordat XP is gestart. Als vader zou volhouden dat XP minuten lang nodig heeft om te starten en dat dat normaal is, dan eh, .... vader uit zijn nek.

Vader moet er nog maar even naar kijken want het kan aan veel dingen liggen.

[edit] wat dat Intel screen betreft, dat kun je in het bios uitschakelen. [end edit]
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vanavond een schone installatie van XP gedaan. C: geformateerd en nieuwe xp erop
. Met hetzelfde resultaat....
Zou het kunnen zijn dat het aan mijn windows installatie disk ligt?
Misschien een stomme vraag :rolleyes:
 
Nee, ik denk eerder aan dingen zoals:

- schijf / schijven niet "logisch" op de controllers aangesloten,
- bios niet volledig getweakt naar de in de pc zittende hardware (niet 100% correcte biosinstellingen)
- niet alle hardware werkt goed (Staan er in apparaatbeheer apparaten met uitroeptekens en / of cirkels met kruizen erin?
 
Kan ik dit dan ook ergens controleren?

Ik heb geen uitroeptekens ergens staan.
 
1 en 2 ? Nee, dat staat / vind je allemaal in de handleiding van het moederbord.
 
Een optie kan ook nog zijn de instellingen van mijn boot.ini heb ik ergens gelezen..
Ik zal eens kijken naar die instellingen als ik vanmiddag thuis ben.
 
Onlangs heb ik mijn pc laten upgraden door mijn vader.
Er zit een nieuw moederbord in, processor, videokaart, voeding
Heeft je pa er ook geheugen bijgestopt / past het oude geheugen bij de nieuwe hardware?

Ron
 
Het oude Ram geheugen is vervangen. Was SDRAM.512 mb
Gezien het nieuwere moederbord moest er ook ander geheugen in. Volgens mij is er 1024 MB DDRAM geheugen ingeplaatst die past bij de huidige hardware.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan