Opstartpartitie

Status
Niet open voor verdere reacties.

melaniem

Gebruiker
Lid geworden
19 apr 2001
Hallo allemaal ik moet een opstartpartitie maken voor een windows-installatie maar ik heb dat nog nooit gedaan kan iemand me helpen anders kan ik niet verder
het moet n.l uit ms-dos

Hoi.......

Wat ben je van plan? Win98 op een pc installeren?
Wat staat er nu op die pc?

Als je op helpmij gaat rond neuzen vind hier echt taloze onderwerpen over....

Laatst bewerkt:
Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ik zou het volgende doen.

Als je W98 SE hebt moet deze kunnen booten vanaf cd-rom (als je systeem/bios dat toelaat). Met de setup die dan start kun je partities verwijderen/aanmaken/formatteren enz.

Een andere mogelijkheid is om een bootdiskette te maken. Ga naar www.bootdisk.com en zoek de disk voor de betreffende W98 versie (met universele cd-rom drivers)
In dat geval start je met diskette op en draai je vanaf daar FDISK om een primaire DOSpartitie aan te maken (indien nog niet aanwezig).
Daarna ga je via DOS naar d: of e: (cd rom) en dan start je setup.

Des rest wijst zich dan weer vanzelf.

Succes,
Patrick

Uhm 98se boot niet voor zover ik weet.......hier voor zal je echt een opstartdiskette nodig hebben. En partities aanmaken met 98se gaat ook echt niet!!

En een bootdisk kan je het makkelijkst verkrijgen op een pc met win98

configuratiescherm----software----opstartdiskette

Laatst bewerkt:
Uhm 98se boot ook van de cd.

En mocht je geen 98 pc in de buurt hebben is downloaden dus het makkelijkst

Conclusie: Als je mazzel hebt boot de 98 cd wel als je pech hebt niet.(voor de duidelijkheid, booten van pc is dus ZONDER de opstartdiskette)

Want het is duidelijk dat er mensen zijn die ervaren dat een 98cd wel boot en ik heb (helaas) de 98cd die niet boot. zelf 1 met licensie boot niet !!

Dan is het makkelijk om hem te downloaden ja, maar ik heb toch geregeld gehad dat een bootdisk van bootdisk.com niet! werkte. Wat daar dan de reden van is is me ook een raadsel.

ps: ligt het aan mij of is helpmij beetje heel erg sloom

Laatst bewerkt:
Nou wat ik ook probeer het gaat dus niet ik heb al 4 bootdiskette's geprobeert ik krijg gewoon iedere keer die melding van geen geldige FAT of FAT32 partitie gevonden, ik krijg hiet niet voor elkaar helaas.......
Ik zal nu proberen de orginele software te pakken te krijgen dan moet het wel lukken, aangezien dit een oude pc is ( 486 )

Je hebt wel de juiste genomen?

Ik denk dat je niet geformateerrd hebt!

Nadat je een partitie hebt gemaakt met fdisk moet je ook in fdisk optie 2 kiezen. De partitie activeren daarna moet je de pc herstarten en met format c: de hd formateren. Dan weer herstarten met cd ondersteuning en dan setup geven

Harmen ik heb wel geformatteerd, ik heb het zelf gezien tot 100% was hij gegaan dus dat zit wel goed, maar net wat je al aangaf, heb ik de juiste software wel waar je dus een partitie mee aangemaakt kan worden?
En stel dat het formatteren goed verlopen is kan je dan nog een keer hetzelfde doen of niet? er valt dan toch niets meer te formatteren?
Ik denk dat ik het maar even laat liggen tot ik weer een beetje de bomen door het bos ziet, want dit is ook niets.
Fred

Je hebt een opstartdiskette gebruikte van win98 neem ik aan?

Ik gekke gevallen moet je fdisk soms herhalen....

start op met die disk zonder cd rom ondersteuning......

typ dan in fdisk /mbr(dit hersteld je master boot record)

typ dan fdisk in en kies voor grote schijven ondersteuning.

dan kies je optie 4 en als daar 1 partitie staat die 100% ingebruik is.

Dan doe je optie 3 en dan optie 1.

dan optie 1 een dos partitie aanmaken.

dan optie 2 de partitie activeren.

dan herstarten Met die disk zonder cd ondersteuning en formateren.

dan weer herstarten maar nu met cd ondersteuning en dan setup.

mischien een beetje dubbel op maar wie weet ben je een stap vergeten......

Formateren heeft inderdaad niet zoveel zin als je dat net gedaan hebt.

wat voor melding krijg je? nog steeds geen geldige fat32 partitie?

succes

Hallo harmen hier ben ik weer, ik ben nog geen meter verder helaas, nadat ik fdisk/mbr hebt getypt komt er een melding van dat er geen vaste schijven aanwezig zijn??
Dus ik kan niet meer verder!!!
Fred

Het is fdisk[spatie]/mbr ! maar dat heb je vast wel gedaan. Als je het niet zo gedaan hebt krijg je volgens mij ook opdracht onjuist of iets dergelijks.........

Ik kan je niet verder helpen......

Je weet wel zeker dat alles goed is geinstalleerd? kabels zitten goed en master/slave verhaal enzo!
Misschien moet je het is proberen met alleen nog de videokaart er in. Alle andere dingen eruit behalve cd rom hdd en flop...

succes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan