opstartprobleem, ntldr

Status
Niet open voor verdere reacties.

henryy

Gebruiker
Lid geworden
23 jul 2003
Berichten
514
ik heb een aantal bestandjes weggegooid, waaronder het win 98 bestandje ntldr. Het was erg stom. Nu start hij niet meer op: zwart scherm geeft "ntldr ontbreekt". Ik kan bij de bios, maar niet bij dos. De cd-lade gaat open. Maar in de bios kan ik niet van cdrom opstarten: als ik verander van hd naar cd, blijkt het niet te pakken: blijft op hd staan.
Ik kan heel weinig meer, kunnen jullie helpen?
(Als cd heb ik alleen nog een win xp versie, nu staat er win98 op, maakt het dat nog erger?)
 
Beste Jozo, bedankt voor je snelle reactie. Je bericht, is erg to the point, maar ik zie de oplossing niet! In the thread is geen oplossing te vinden. Bij microsoft geven ze op dat je van de cdrom moet starten. maar hij wil alleen de harde schijf nemen (is het een idee de harde schijf uit de laptop te halen?? is niet eenvoudig voor me)
 
Windows xp start wel op van cd. Waarom zet je er geen XP op? Is toch beter dan Windows 98. Ik wil niet meer terug naar versie 98.
 
Als je verder wilt met Windows 98, dan kun je een opstartdiskette maken (evt downloaden vanaf www.bootdisk.com), opstarten vanaf diskette en vanaf A:\> het commando SYS C: ingeven. Het bestand NTLDR is geen Windows 98 bestand, maar van WinXP (dualboot?). Door dat commando wijzig je de opstart weer naar alleen Windows 98.
 
nee, hij start juist niet op van cd. Zoals ik beschreef kan je hem in de bios niet van de cd laten starten: bij controle blijkt dat hij weer terugschakelt naar hard disc.
 
beste binary
je hebt gelijk, ik had ooit een onvolledige xp versie geinstalleerd die ervoor zorgde dat ik altijd moest kiezen: win 98 of xp. Nu heb ik de XP bestanden weggegooid, dat moet de verklaring van ntldr ontbreekt zijn. Dus win 98 is ongedeerd denk ik.
Nu is je tipom win 98 weer te installeren met een bootfloppy. Die heb ik wel, maar hetzelfde als van cd: ik kan hem niet op -starten van floppy -geschakeld houden in bios.
 
Sluit je de bios na veranderingen wel af met F10 (close and safe settings)?
 
Hoe staat je BIOS dan nu ingesteld? En wat doe je precies om dat te veranderen? Als dat echt niet wil, dan heb je een probleem wat moeilijk is op te lossen. De enige mogelijkheid die ik zie, is om de schijf even in een andere PC te hangen en dat NTLDR bestand te kopiëeren, of om daar van floppy op te starten en je schijf (die dan wel Master moet zijn) met SYS C: weer Win98 bootable te maken.
 
beste binary,

ik en nu een stuk verder! de bios kon ik ewerst niet bevestigen om van cd te starten, maar nu merk ik dat ik wel ergens in bios - yes -kan invoeren.(Eerst hoorde ik een protesterende biep).
Nu wil hij wel Win xp installeren; maar ik wil dat niet omdat hij dan eerst alles gaat wissen, want er is te weinig ruimte voor xp. Mijn bootfloppy voor win 98 werkt niet; kan dat via boot.com, en hoe, herkent die alles? "Stop de diskette met - automatisch systeemherstel - in de gleuf. " Maar mijn floppy is niet de juiste(nog 4 computers hier, dus verschillende personalities?).
In ieder geval: ik kan al kiezen voor alles formatteren en alles kwijt, maar wel xp. Maar 4,5 gb is te klein voor 1,8 stuurprogramma; ik hou de bestanden en vooral programma's ook liever. Het beste is opstarten van de nog gave win 98. Kan ik nog de universeel reinstall floppy maken bij boot.com? Wat zouden jullie doen? groeten en vast erg bedankt; er zit nu beweging in!
henri van rooy
 
Wat je nu in elk geval kunt doen is naar het Recovery Console gaan en daar het bestand NTLDR vanuit de map I386 kopiëeren naar de C: schijf.
Zie: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q314058

Of je kunt een bootdisk downloaden vanaf www.bootdisk.com en die gebruiken. Je download dan een image, dus dubbelklikken en hij vraagt wel om een diskette om aan te maken. Daarmee zou je moeten kunnen opstarten.
 
beste binary, ik heb nu je link naar microsoft gevolgd en het ntldr bestandje gedownload. Leek eerst te moeilijk maar is de enioge weg. Mijn vraag is nu, als ik nu volgens voorschrift een boot.ini bestand aanmaak, hoe ik dan een type .ini bestand creeer.
 
Het bestand boot.ini is gewoon een tekst-bestand dat je met kladblok kunt aanmaken. Daarna noem je het gewoon boot.ini en klaar is kees. Ik neem even aan dat je weet wat er in zo'n bestand moet komen te staan?
Toch begrijp ik het nog niet helemaal. Waarom niet met een opstartdiskette in DOS en daar een sys commando ingeven? Dat is toch volgens mij veruit de gemakkelijkste manier. Of wil je PC nog steeds niet vanaf floppy starten?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan