Opstartprobleem PCI device listing

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gaaltje

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2003
Berichten
6
Tijdens het opstarten blijft mijn computer hangen in de PCI device listing en er verschijnt een schermpje met de de aanvangstekst
"Trend ChipAwayVirus has detected a boot virus on your hard disk. The operation system is not supported by ChipAwayVirus."
In het vervolgscherm staat:
"To prevent the data lost from your computer, Trend ChipAwayVirus will restart your system.
Insert a bootable clean floppy disk into your floppy driver.."
Hierop het verzoek het systeem opnieuw op te starten.

Het plaatsen van een lege flopyy geeft echter dezelfde melding. Het ondanks de melding doorgaan met booten levert de volgende melding op:
"Geef de naam van de MS-DOS-promt op (bijv. C:\WINDOWS\COMMAND.COM)
C>
Wat ik achter de C> ook type, de melding blijft zich herhalen....

Als leek hoop ik op suggesties.
 
Waarschijnlijk heb je in de bios de virus protectie aanstaan.
Door het installeren van b.v. Microsoftprogramma's wordt de bootsector veranderd, dit kan je alleen maar oplossen door de virusscanner in de bios uit te schakelen, dit natuurlijk alleen doen als je iets dergelijks geïnstalleerd hebt.
 
Hoe kom ik in de bios, nu de foutmelding al komt voordat F8 de mogelijkheid biedt naar de BIOS te gaan? De foutmelding komt al bij "PCI device listing.

Geplaatst door maestro12
Waarschijnlijk heb je in de bios de virus protectie aanstaan.
Door het installeren van b.v. Microsoftprogramma's wordt de bootsector veranderd, dit kan je alleen maar oplossen door de virusscanner in de bios uit te schakelen, dit natuurlijk alleen doen als je iets dergelijks geïnstalleerd hebt.
 
Om in de bios te komen varieert meestal een beetje, meestal is het 'del' of 'f1' drukken direct nadat je de pc aanzet.
Vaak zie je een melding voorbij komen in de trand van 'hit ..... to (enter) setup' , als je een A-merk (compaq o.i.d.) hebt kan het iets anders worden, maar dat moet je dan maar even laten weten.
 
Het lukte inderdaad met de del.
Na de PCI device listing was in een korte flits het Windows scherm te zien met daarop volgend de melding:
"Geef de naam van de MS-DOS-promt op (bijv. C:\WINDOWS\COMMAND.COM)"
"C>"
Wat ik achter de C> ook type, de melding blijft zich herhalen....

Geplaatst door maestro12
Om in de bios te komen varieert meestal een beetje, meestal is het 'del' of 'f1' drukken direct nadat je de pc aanzet.
Vaak zie je een melding voorbij komen in de trand van 'hit ..... to (enter) setup' , als je een A-merk (compaq o.i.d.) hebt kan het iets anders worden, maar dat moet je dan maar even laten weten.
 
Als ik het nu goed begrijp heb je dus de virusscanner in de bios uigezet? Je weet dus zeker dat de melding kwam door het installeren van een vertrouwd programma?
 
Wat er aan vooraf ging was het volgende:
Ik installeerde de software van de Packart Bell radiokaart. De radio deed het prima. Echter is de computer toen uitgezet met de floppy er nog in. Uiteraard kwam bij de volgende opstart de melding dat er geen systeemfloppy in de driver zat. Hierop de floppy verwijderd en de computer opgestart met het resultaat:
"Geef de naam van de MS-DOS-promt op (bijv. C:\WINDOWS\COMMAND.COM)"
"C>"
Ik draai overigens onder W 98SE, maar heb geen opstartdiskette hiervan. De opstartdiskette van W98 heb ik wel en daarmee kan ik opstarten.
Bij het gebruik van een diskette met daarop een gedownloade versie van opstartdiskette W 98SE komt de melding: Geen systeem disk

Ik sta op het punt te gaan formatteren.... of heb je een andere suggestie?
Geplaatst door maestro12
Als ik het nu goed begrijp heb je dus de virusscanner in de bios uigezet? Je weet dus zeker dat de melding kwam door het installeren van een vertrouwd programma?
 
Start eens op van de diskette die het doet en ga dan op zoek naar 'command.com'. Als het goed is staat er één in de root van je c: schijf (dus c:\command.com) en één in de map windows.
Waarschijnlijk ben je die op je c: schijf kwijt, die zal er dus weer moeten komen.
 
Ik koos voor opstarten met CD-romondersteuning.

De functie "dir"werkt onder A: en ook onder D:, echter niet onder C:. Hier verschijnt de melding:
"Het mediumtype is ongeldig. Bezig met lezen station C"
Ik heb de harde schijf opgedeeld in C: en D:, waarbij windows 98 SE op de C: staat.....
Ook kan ik niet van directory wijzigen onder |C:

Het zelfde deed zich voor toen ik in de Bios koos voor opstarten van CD-rom (uiteraard met de Win 98 SE cd-rom in de drive).

Geplaatst door maestro12
Start eens op van de diskette die het doet en ga dan op zoek naar 'command.com'. Als het goed is staat er één in de root van je c: schijf (dus c:\command.com) en één in de map windows.
Waarschijnlijk ben je die op je c: schijf kwijt, die zal er dus weer moeten komen.
 
het lijkt wel of je bootsector van je C schijf beschadigt is: je kunt wel deze repareren door met een opstartfloppy van 98 het commando fdisk /mbr in te geven maar volgens mij houd dat wel in dat je niet meer met 98 op kunt starten zonder deze te installeren, als iemand dit beter weet dan graag.
 
Je kan na het gebruik van Fdisl/mbr nog normaal opstarten, mits natuurlijk command.com weer op z'n plek staat.
 
Het is uiteindelijk toch het formatteren van C: geworden en alles draait weer naar wens. Oorzaak is onbekend gebleven, ik ben weer veel wijzer geworden.
Bedankt voor de hulp.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan