opstartprobleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wybe Reitsma

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2003
Berichten
7
Als ik mijn computer opstart dan verschijnt de tekst

ongeldige diskette
vervang de diskette en druk op een toets


dit terwijl er geen diskette inzit
ik heb van alles geprobeert maar ik kom er niet langs
 
Opstarten

Hoi Wybe,

Probeer eens via de BIOS de opstart vanaf A: UIT te zetten, lukt het DAN misschien ?

Zo niet, moet je eventjes opstarten met een A-schijfje en wanneer je dan opgestart bent (in zijn geheel) het schijfje er weer uit halen en opnieuw opstarten.
Dan is het probleem waarschijnlijk wel over ...

Succes!

Gr.,
R. Bol
 
R. Bol: hoe start ik in Bios op. Kan je even precies beschrijven wat ik moet doen.


Als ik een schijfje in het diskette station doe dan krijg ik weer een fout melding: Dan moet de diskette verwijderen en op een knop drukken. Dan krijg ik weer de eerder genoemde melding.
 
Je kan in je BIOS komen door tijdens het opstarten op F8 te drukken een aantal maal. Daar moet je op zoek gaan naar BOOT SEQUENCE en daar de volgorde veranderen van A,C,CDROM naar C,A,CDROM
Het kan ook gewoon zo zijn dat je harde schijf naar de kl*te is:(
 
Bedankt Raimond voor je snelle reacties.
Ik zit inmiddels in dos programma A:/
Kan je me ook vertellen hoe ik van hieruit in het windows programma kom. Je ziet ik ben een leek op de computer.
 
Hoe je in de BIOS komt wordt meestal aangegeven tijdens het opstarten. Het is afhankelijk van welke BIOS er op je mobo zit. Het kan F8 zijn, maar ook DEL of F2. Ook de manier waarop je dit aanpast verchilt soms, van de manier die Raymond gaf, maar ook soms boot first device, second, enz...

Als je je pc direct van de HD laat opstarten zou ie normaal NIET op de A driver terechtkomen, maar automatisch windows starten...

Om van A naar de windows te gaan, probeer eens de volgende commando's, want ik weet niet meer dewelke exact...

win

windows

exit

werkt het?
 
Enkele van deze commando's had ik zelf al geprobeert zoals, windows en exit. Maar geen van deze commando's zorgen voor een doorschakeling naar windows. Kan iemand mij helpen? Het gaat om de doorschakeling van A:/ naar windows. Welk commando is daarvoor nodig?
 
Opstarten

Wybe,

Sorry voor het oponthoud, ik was eventjes weg ...

Je kunt in de bios komen door geheel opnieuw op te starten en tijdens de opstart staat er (meestal onder in het scherm) dat je op F8 of op F2 of op (in de meeste gevallen) op de Del-knop moet drukken.

Wanneer je dan in het BIOS zit, moet je zoeken naar de opstart-volgorde. Meestal staat er iets als: A,C,CDROM.
Dit kun je veranderen door erop te gaan staan en dan met de Page-Up en Page-Down toetsen op je toetsenbord te drukken.

Daar moet je dan kiezen voor b.v. C,A,CDROM, dan staat je bios in ieder geval goed.

De commando's WIN of EXIT werken niet meer bij de laatste Windows-versies.

Welke Windows-versie heb je ? Windows 95, 98, ME XP ???

Gr.,
Richard
 
Laatst bewerkt:
Richard,
Gisterenavond realiseerde ik me dat ik persoonlijke bestanden eraf heb gehaald. Waarschijnlijk heb ik ook andere belangrijke bestanden eraf gehaald.
Een andere fenomeen doet zich ook voor ik kan mijn computer niet meer uit krijgen. Als ik de start/uit knop indruk dan sluit hij af en start metteen weer op. Vandaag heb ik verder geen tijd om er weer naar te kijken dat wordt vanavond.
Ik heb nog wel geprobeert te formateren dat dat lukte niet direct.
Kom ik er niet uit dan probeer ik of de systeembeheerder van mijn werk er tijd wil insteken of hij dit kan oplossen.
Heb je nog suggesties dan hoor ik ze graag.
Maar bedankt tot nu toe voor je meedenken en suggesties.

met vriendelijke groet,

Wybe
 
Opstarten

Hoi Wybe,

Graag gedaan hoor, ik hoop dat je er uit komt.
Ik zou je toch willen adviseren, en misschien wil die systeembeheerder dat wel eventjes doen, om alle kaarten en drive-aansluitdraden los te koppelen.
Opnieuw erin zetten, dan een schone format doen en als er geen problemen met de drives zijn, MOET het gewoon lukken.

Sorry, maar ik heb geen ander telefoonnummer dan een 06!

Gr. en succes,
Richard
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan