Opstartproblemen bij opnieuw opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sander Jansma

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2005
Hallo, heb het volgende probleem op mijn Windows XP systeem.

Normaal opstarten gaat gewoon prima, maar als ik kies voor opnieuw opstarten of de computer handmatig opnieuw opstart (uit en weer aan met de knop) blijft hij hangen in het XP opstart scherm (het balkje beweegt een seconde of 10 maar staat daarna stil).
Haal ik dan de stroom van de kast met de knop op de achterkant of op de verdeeldoos waar het systeem op zit en zet de stroom er even later weer op, dan start hij gewoon weer op.

Wie kan mij helpen dit probleem op te lossen?

Met vriendelijke groet,

Sander Jansma.

Bovenstaand probleem is nog steeds niet opgelost.
Iemand enig idee?

Alle tips zijn welkom!

Opstarten van de Windows CD, kiezen voor R(eparatie), dan kom je in de herstelconsole

Achter de prompt trommel je de volgende commando's, alle gevolgd door: "enter":

chkdsk /r

fixboot

fixmbr

Exit.

Succes.;)

in het hierboven genoemde wil ik nog wat aan toevoegen

chckdsk /r

fixboot

fixmbr

bootcfg /rebuild

exit

Bedankt allebei.

Kon eerst niet in de herstelconsole komen, aangezien de windows cd deze optie bij mij niet aangaf.

Uiteindelijk via volgende link toch in de herstelconsole gekomen: http://computertotaal.nl/article/1935/windows-xp-herstellen.html

chkdsk /r en fixboot uitgevoerd

bij fixmbr krijg ik de volgende melding:

--------------------------------------------------------------------

**waarschuwing **

Het lijkt erop dat deze computer een niet-standaard of ongeldige MBR heeft.

fixmbr kan de partitietabellen beschadigen als u doorgaat.

Hierdoor kunnen alle partities van de actieve vaste schijf ontoegankelijk worden.

Ga niet door als u geen probleem hebt met het verkrijgen van toegang tot het station.

Weet u zeker dat u een nieuwe MBR wilt schrijven?

----------------------------------------------------------------

Hier heb ik eerst maar 'n' geantwoord, maar het probleem is nog niet opgelost.

Ik zal dus bootcfg /rebuild ook eens proberen.

Wat is jullie advies m.b.t. 'fixmbr'?

Sander.

Als ik het goed begrijp kan ik met bootcfg /rebuild een ander besturingssysteem toe voegen aan de opstartlijst?

Aangezien ik maar één Windows installatie heb kan ik met dit commando volgens mij het probleem niet oplossen...

Heb me een beetje in fixmbr verdiept en volgens mij heb je hier alleen wat aan als je helemaal niet meer kan opstarten?

Graag advies

Alvast bedankt.

**waarschuwing **

Het lijkt erop dat deze computer een niet-standaard of ongeldige MBR heeft.

Genoeg reden om fixmbr uit te voeren....
Succes.:d

Helaas, ook na uitvoeren van fixmbr blijft het probleem bestaan, zijn er nog andere mogelijkheden die het probleem zouden kunnen oplossen?

Als ik het goed begrijp kan ik met bootcfg /rebuild een ander besturingssysteem toe voegen aan de opstartlijst?

Aangezien ik maar één Windows installatie heb kan ik met dit commando volgens mij het probleem niet oplossen...

als je fixboot en fixmbr hebt uitgevoerd dan moet je dat doen
en dan vraagt hij wat voor naam je het wil geven...dan doe je gewoon windows xp bijv.

dit werkt egt negen van de tien keer...

wie niet waagt wie niet wint;)

Bedankt voor je reactie Jeroen.

Ik heb alle commando's uitgevoerd, inclusief bootcfg /rebuild. Als naam heb ik gewoon Microsoft Windows XP Professional gekozen en bij de optie voor opstarten /fastdetect.

Hij voegt nu dus in het boot.ini bestand een tweede verwijzing toe naar dezelfde windows installatie, exact identiek aan de oude verwijzing. Ik kies bij opstarten dus de nieuwe verwijzing. Bij opnieuw opstarten ook maar het probleem blijft dat tijdens het windows laadscherm (alleen bij opnieuw opstarten zoals eerder beschreven) de computer vastloopt.

Er is dus niets aan de situatie veranderd en vandaar dus mijn vraag: zijn er nog andere mogelijkheden die het probleem zouden kunnen oplossen?

Dan hebben we meer informatie nodig!

Kijk eens ff in het logboek of er wat te vinden is. [Windowstoets+r] -> eventvwr.msc
Logboeken "Setup" en "Systeem" zijn het meest interessant.

Over het algemeen kan je witte en gele balonnetjes negeren. Rode kruisjes zijn niet zo gezond
Kijk of je hier iets ziet over het afsluiten

Hallo Dorado,

Ik heb in het logboek gekeken. Ten eerste zijn er geen fouten te vinden die elke keer optreden als de computer afgesloten/opnieuw opgestart wordt.

Ik heb als bijlage een printscreen toegevoegd van een fout die regelmatig terugkeert en waar je misschien wat mee kan...

Printscreen logboek.GIF

Hoi,
voor zover ik het zie is er een probleem met de controller v.d. schijf, jammer trouwens dat je het detailvenster precies over de andere foutmeldingen hebt laten staan.
Kijk anders eens of je je drivers kunt updaten bij de fabrikant van je pc e/o moederbord.
Het zou wel handig zijn als je wat meer info zou geven over je systeem, hoe oud, merk/type enz.
Succes.

Laatst bewerkt:
Hallo, ook jij bedankt voor je reactie.

In de bijlage nogmaals een printscreen, nu zonder detailvenster.

Informatie over het systeem:

Windows XP Professional versie 2002 service pack 3
3.00 GHZ CPU, 1 GB RAM geheugen

In apparaatbeheer geeft hij aan als schijfstation:

HDT722520DLA380

Heb op internet gezocht naar drivers, maar kan niet iets vinden wat betrouwbaar oogt. Misschien kunnen jullie hier bij helpen?

Alvast bedankt.

Printscreen logboek-2.GIF

Onderstaand het systeemoverzicht dat 'PC Wizard' weergeeft. Is het de bedoeling dat de drivers voor het moederbord en de harde schijf allebei worden geüpdate of is het zo dat beiden aangestuurd worden door dezelfde driver?

Moederbord : Asus P5S800-VM
Chipset : SiS 661FX/GX
Processor : Intel Pentium 4 630 @ 3000MHz
Fysiek Geheugen : 1024MB (2 x 512 DDR-SDRAM )
Videokaart : RADEON 9600 PRO Family (Microsoft Corporation)
Harde Schijf : HDT722520DLA380 (200GB)
DVD-Rom Station : _NEC DVD_RW ND-4550A
DVD-Rom Station : LITE-ON DVD SOHD-16P9S
Monitor Type : AOC International LM728 - 17 inches
Netwerkkaart : Realtek Semiconductor RTL8139/810x Fast Ethernet Adapter
Besturingssysteem : Microsoft Windows XP Professional 5.01.2600 Service Pack 3 (32-bit)
DirectX : Versie 9.0c (november 2006)

Hoi,
voor zover ik kan zien is alleen een Bios-update interessant voor je en wel versie 1023 van 04-07-2007 want er zijn nog al wat updates geweest wat dat betreft sinds de first release versie.
Je kan ook nog het Bios utility Asus Update v.6.07.01 als dat nog niet op je pc staat. http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us&model=P5S800-VM
Maar of dat nou jouw specifiek probleem oplost dat betwijfel ik, wat ik je wel zou aanraden om de binnenkant van je pc eens goed onderhanden te nemen (stofvrij maken).
Pc stofvrij maken voor beginners.

trek de stekker v.d. pc uit het stopcontact (of aan de achterkant v.d. pc)
ontlaadt de statische spanning door de pc-kast vast te houden (beste is een blank gedeelte) en b.v. een waterkraan aan te raken.
maak de pc open
leg hem op z'n kant
voorzichtig met een schoon kwastje het koelblok en de ventilator (vasthouden) v.d. processor schoonmaken
(dat is de ventilator die op het moederbord zit)
alle andere stof op het moederbord en onderdelen voorzichtig losvegen, zet de pc rechtop en verwijder met het kwastje de stof die evt. achterblijft van het moederbord en zuig met de stofzuiger (lage stand) het stof v.d. bodem op.
Evt. de ventilator v.d. voeding (aan de achterkant) schoonmaken en stof wegzuigen.
De onderzijde v.d. voorkant waar meestal de verse lucht aangezogen wordt, schoonmaken/uitzuigen (evt. frontpaneel verwijderen).
Succes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan