Opstartproblemen harde schijven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roosm

Gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2010
Beste mensen,

Ik heb mijn vraag in deze rubriek geplaatst, omdat ik momenteel denk dat het probleem aan mijn mobo ligt.

Ik kom op het volgend probleem. Al enige tijd heb ik twee harde schijven in mijn computer, maar de laatste maanden heb ik opstartproblemen met mijn PC: beide schijven starten 9 van de 10 keer niet op. Bij ongeveer een tiende keer wordt Windows XP op een normale manier opgestart en constateer ik verder geen problemen met mijn schijven.
Als ik Windows XP niet opgestart krijg, hoor ik de harde schijven op gang komen maar slaan vervolgens weer snel af. Wat ik vervolgens doe is de computer helemaal uitzetten, enkele minuten wachten en daarna opnieuw proberen. Deze procedure probeer ik net zo lang totdat de harde schijven wel gewoon opstarten, zodat ik uiteindelijk toch in Windows kan komen. Dit kost af en toe wel een half uur.

Ik heb geprobeerd dit probleem op te lossen door beide harde schijven te formatteren en om te wisselen: van de master een slave gemaakt en vice versa. Na de harde schijf switch constateer ik nog steeds het probleem. Ook stroom- en datakabeltjes verwisselen helpen niet. Ik denk zelf dat het of aan het moederbord ligt (Asus P4P800) of dat mijn voeding misschien niet meer genoeg stroom kan leveren. Na een goede stofzuigbeurt werkt het apparaat nog steeds niet naar behoren.

Ik neig momenteel tot het kopen van een nieuwe computer, want ik ben dit probleem een beetje zat. Ik vind het wel jammer dat ik dan mijn PC moet wegdoen aangezien het apparaat anders dan het probleem nog helemaal in orde is ook al is de computer alweer 6,5 jaar oud. Mijn keuze zou vele malen eenvoudiger zijn geweest als de computer gewoon “poef” had gezegd.

Kan iemand met mijn probleem helpen? Alvast zeer bedankt.

Groet, Joran :thumb:

Blijft je Bios wel in stand?
Hoe oud is het batterijtje? ook 6,5 jaar?
Doe er eens een nieuwe in.
Niet geschoten....altijd mis.

Nee, denk toch je voeding,slecht,
OF condensatoren op het bord.
beetje bol,of lek.

Laatst bewerkt:
warander, bedankt voor je antwoord. :cool:

In het geval dat mijn harde schijven niet opstarten, worden deze door BIOS niet vermeld/herkent. Het batterijtje is 3 jaar oud. Dat het aan het batterijtje kan liggen lijkt mij sterk, omdat ik geen problemen geconstateerd heb met het aangeven van de tijd en/of datum.

Dus het zou aan mijn voeding of toch aan mijn mobo kunnen liggen. Tja, dat klinkt voor mij niet goed in te horen. Ik hoop alsnog dat ik het probleem kan oplossen.

Misschien heeft iemand nog andere suggesties?

Hallo

Persoonlijk verdenk ik de voeding.

Probeer eens een ruilvoedng.

Peter

Voeding kan je andere proberen. Joran.

De condensatoren zou je in de kast moeten kijken.
Op de Condensatoren is een X ingestantst.
Daardoor kunnen ze bollen.of ploffen.
Test dat eerst eens,gezien het feit,opstarten,en afvallen.

Bedankt voor de reacties. Top!

Ik heb op ruilvoeding gegoogled, omdat ik niet precies weet wat het inhoudt, kom ik op een andere thread op helpmij.nl met gelijksoortig probleem.

mrmusic meldde toentertijd het volgende:
"Bekend probleem bij een zwakke/brakke voeding, koude start problemen!
En brakke voeding kan nog wel genoeg stroom leveren om een fannetje te laten draaien of ledje te laten branden, maar niet meer genoeg om de hele pc op te starten.

Ik hou het ook op een zwakke/brakke voeding"

Het grappige is dat ik vorig jaar rond deze tijd deze opstartproblemen ook had. Toentertijd had ik doorgezet. Na enkele maanden, lente brak aan, constateerde ik het probleem niet meer. Sinds de wintermaanden heb ik weer last van hetzelfde probleem. Grote kans dus dat het dan toch aan de voeding ligt.

Ik zal als ik de computer heb uitgezet, nog even de condensatoren checken zoals warander het heeft aangegeven.

Kijk wel voor een zelfde voeding(wattages.300-400 watt)
Zijn niet zo duur.
En bolle caps(capasitor) herken je dus wel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan