opstartproblemen win95

Status
Niet open voor verdere reacties.

zwolski

Gebruiker
Lid geworden
23 apr 2006
Hallo,

Ik heb een probleem met het opstarten van win95 na het installeren van het besturingssysteem op een lege pc via een opstartdiskette win98 oem version.

Ik heb win95 geinstalleerd en vervolgens start ie niet meer op. Ik heb geprobeerd om op te starten met de opstartdiskette win98 oem version en krijg vervolgens steeds de melding van NO SYSTEM DISK.

Ik heb de CD van win95 toch niet nodig?
Wat heb ik eventueel fout gedaan?

Wie weet raad??

Alvast bedankt voor de antwoorden op mijn vraag

met een 98 flop opstarten om 95 te installeren.
de fout melding geeft aan dat het geen systeem disk is dus dat deze niet gereed is omop te starten.
Heb je wel dos op die pc staan??

Er stond geen dos op vandaar dat ik win95 met een win98 opstartdiskette moest installeren.

Maar als er geen dos opstaat hoe wil je het dan laten werken.
volgensmij heeft win 95 nog wel dos nodig.

Aangezien er geen dos op zit heb ik een win98 opstartdiskette moete gebruike om te kunnen booten van cdrom om win95 te installeren. Dat is gelukt maar vervolgens start ie niet meer op. Heb geen id of win95 DOS nodig heeft.

Op een lege harde schijf waar je Windows 95 op wilt installeren, moet je eerst een DOS-versie installeren (DOS 6.0).

DOS (config.sys en autoexec.bat) test mem, "herkent" HD en set-commands.

Laatst bewerkt:
Nou, met een opstartdiskette van 95B wil dat ook, heb je geen dos versie nodig, alleen sys c:, en de bestanden kopieëren naar de c:, rebooten en vanaf de c: prompt de drive zoeken, meestal D:, en de setup draaien.

Dit moet ook kunnen vanaf de 95B flop, daar deze ook ondersteuning heeft voor de cdrom.

Maar als het goed is moet windows er op staan! Hij start m alleen niet op!
Weet iemand daar een oplossing voor of moet ik alles opnieuw installeren!

Haal eens een 95B opstartdis bij Bootdisk.com, brouwsel daar een flop van, start ervan op, tiep "sys C:" in, kopieeër de inhoud van de flop naar de C: en reboot.

Pas de autoexec.bat en config.sys aan in dos of windows.

Sorry maar wat bedoel je met pas autoexebat etc in dos of windows aan?

En hoe doe je dit? ben niet zo'n expert helaas!

Bedankt voor antwoord!

zwolski zei:
Ik heb een probleem met het opstarten van win95 na het installeren van het besturingssysteem op een lege pc via een opstartdiskette win98 oem version.

Ik heb win95 geinstalleerd en vervolgens start ie niet meer op. Ik heb geprobeerd om op te starten met de opstartdiskette win98 oem version en krijg vervolgens steeds de melding van NO SYSTEM DISK.
Even terug naar het begin. Vanaf welk medium heb je Windows 95 geinstalleerd? De originele 21 diskettes?
Als je dat doet wordt in de C-schijf een aantal systeembestanden geplaatst, zoals config.sys en autoexec.bat, met behulp waarvan het systeem de aansluiting met C:\Windows kan maken.
(In C:\Windows\Command staan alle Dos-commando's)

Als dat goed is gebeurd, start Windows meteen na afloop van de Setup, goed op.

Daarom: waarmee heb je W95 geinstalleerd?

Ik heb windows95 met de originele cd geinstalleerd! na de setup starte die inderdaad op! toen heb ik vervolgens windows weer afgesloten en nu start ie niet meer op.

zwolski zei:
Ik heb windows95 met de originele cd geinstalleerd!
Dat is duidelijk.
Je schrijft: op een lege PC.
Had daar niet eerst iets opgestaan?
Heb je de harde schijf eerst geformatteerd met het commando c:\format?

Als dit geen antwoorden oplevert, probeer dan opnieuw c:\format en installeer Windows 95 dan opnieuw.

Laatst bewerkt:
Ik heb idd eerst de computer geformateerd via c:format en toen via een opstartdiskette win95 geinstalleerd. Dat is gelukt totdat ik de computer opnieuw wilde opstarten. Toen gaf ie alleen aan NO SYSTEM DISK

Heb je nu al eens sys C: gedaan? vanaf de opstartflop, zo kom je geen cm verder.

Heb de computer voor de duidelijkheid niet hier staan. Probeer dit probleem op te lossen voor een kennis dus kan helaas niet alla minuut iets proberen helaas!

Dus vandaar dat ik vragen stel en niets kan probere.

Excuses

Toch nog wat aanvulling op het "sys c:" commando van Lange Pier.
Windows 95 staat geinstalleerd op de C-schijf, maar waarschijnlijk heeft de Setup van W95 de systeembestanden niet goed op de C-schijf geplaatst.
Je hebt een Windows 95 opstartdiskette. Doe die dan in de A-drive en start de PC.

Op de opdrachtprompt type je de volgende regels, iedere regel gevolgd door "Enter":

c:
cd\windows\command
attrib c:\msdos.sys -s -h -r
copy c:\msdos.sys c:\msdos.xxx
a:
sys c:
attrib c:\msdos.sys -s -h -r
del c:\msdos.sys
copy c:\msdos.xxx c:\msdos.sys
attrib c:\msdos.sys +s +h +r

Haal de diskette uit e A-drive en herstart de PC.

Bron: een website van Microsoft.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan