Opstartproblemen WinXP

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zwozwedra

Gebruiker
Lid geworden
22 feb 2007
Hello, folks

Ik heb een probleem bij het opstarten van Win XP Pro, SP2.

Eerst mijn Pc:
Asus A8N-SLI Premium
AMD XP 4200 X2
2GB memory

Dit moederbord is uitgerust met een SATA-Raidcontroler Sil 3114. Hierop heb ik 2 HD's van 500Gb en 2 HD's van 300 GB aangesloten, niet in raid. Deze HD's worden feilloos herkend door de controler, maar met de aangesloten drives weigert Win op te starten. Na het boot-proces krijg ik een zwart scherm (nog voor de balk en het logo), is er geen HD-activiteit meer en hangt de PC.

Koppel ik deze HD's af, dan start windows probleemloos op. Sluit ik nu de HD's één voor één aan (SATA is hot-swapable), dan worden de drives probleemloos herkend en werkt Win normaal (Win wordt opgestart van de C:-drive, aangesloten op de on-board Nvidia controler).

Schakel ik 2 HD's in Raid0, en twee HD's afzonderllijk, dan start win ook op.

Het is nu wel de bedoeling, gezien de grootte van de HD's, deze solitair te laten (niet in raid).

Weet er iemland raad?

Dank U

Jan

Ik heb verder gezocht, en mijn vaststellingen zijn, zoals eerder gezegd, de PC enkel wil opstarten als er minstens 1 raid-configuratie aanwezig is op de Sil3114. Kan er iemand mij dit bevestigen?

Jan

Dan zal er toch iets in de bios staan van die raid controller, ben je daar ooit ingeweest met een paar schijven eraan?

Lange Pier,

Ik ben ondertussen een paar stappen verder geraakt. Ik heb geprobeerd olp te starten met een Dos-CD en een Windfows Rescue-CD (Bart's PE), en ook hier weigert de PC op te starten (settings voor boot-volgorde OK), dus moet ik het probleem elders zoeken. Zal eens het net afzoeken. Ik vrees dat ik vastzit aan minstens één raid-configuratie.

De latste updates voor de sil3114 in windows zijn geïnstalleerd.

Jan

Laatst bewerkt:
Deïnstalleer die raidcontroller in windows, reboot, installeer de controller van de Asus website of cd en reboot nogmaals met die schijven er weer aan.

Dacht dat de controller voor windows al problemen maakte, maar het zit dus in de drivers voor windows.

Zal ik proberen, maar 't zal voor vandaag niet mer zijn, ben bezig een film op te nemen en kan dus niet rebooten. Dinsdag probeer ik het, dan hoor je wel weer van mij. In elk geval bedankt.

Jan

Lange Pier,

Ik heb gedaan wat je voorstelde, maar ook dit brengt geen oplossing. Uiteindelijk zal ik maar met één set drives in raid werken, schijnt de enige oplossing te zijn. Het doet wel vreemd deat nog niemand anders dit probleem heeft voorgehad, want de SIL3114 is een zeer populaire raid-controler. In ieder geval bedankt voor je hulp.

Jan

Ik heb zo'n geval op een Sweex pci kaartje zitten, en ook nog een 3112, beide functioneren als een gewone SATA kaart, indien er niet in de bios ervan een schijf wordt aangemeld, indien wel, staat die info daarop en werkt die schijf alleen als er ook een andere aanhangt, zonder een raid array aangemaakt te hebben, alleen getest met die 3112, de andere is uitgeleend.

Maar als de partities zijn verwijdererd, opnieuw gemaakt en geformateerd, werken ze weer solo.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan