Opstartproblemen XP

Status
Niet open voor verdere reacties.
Was het maar zo makkelijk, als ik een toets indruk/ingedrukt houd krijg je zo'n irritante harde piep en gebeurd er verder niks...
 
Even recapituleren:

aanname:

1. je machine is niet hardwarematig stuk, (is niet aannemelijk omdat je 'slechts' een virus had en besloot Windows opnieuw te installeren)
2. in het bios staat starten vanaf CD / DVD als eerste bootoptie
3. de gebruikte Windows CD is een goede (desnoods getest in een andere machine óf ermee geboot kan worden,

als het 3x ja is en jij drukt na de biosboodschappen (zeg op het moment dat de cd drive begint te ratelen) regelmatig op bijv. de letter A dan kán er geen beep komen, maar start de Windows setup.
 
alle punten kloppen. Verder heb ik nu in de bios ingesteld dat als ik op F12 druk ik kan kiezen waarvan ik wil booten en heb erna cd-rom geselecteerd.

Erna start windows op en komt er te staan dat ivm de installatie de computer opnieuw moet opstarten, als ik dit doe start de computer op en zie ik de pijl van de muis. Deze is groter en hieraan kan ik dus zien dat de resolutie veranderd is (net zoals bij de installatie van windows) en na een paar seconde krijg ik weet de crash:

0x0000000A (0x00000116, 0x000000002, 0x00000000, 0x804FA726)
 
alle punten kloppen. Verder heb ik nu in de bios ingesteld dat als ik op F12 druk ik kan kiezen waarvan ik wil booten en heb erna cd-rom geselecteerd.

Erna start windows op en komt er te staan dat ivm de installatie de computer opnieuw moet opstarten, als ik dit doe start de computer op en zie ik de pijl van de muis. Deze is groter en hieraan kan ik dus zien dat de resolutie veranderd is (net zoals bij de installatie van windows) en na een paar seconde krijg ik weet de crash:

0x0000000A (0x00000116, 0x000000002, 0x00000000, 0x804FA726)
Ik houd dingen graag simpel.
Zet in het bios de CD / DVD bootoptie op 1 en svp niet op een bypass F12 mode of whatever.
Dat opnieuw opstarten kort na het booten is namelijk volledig abacadabra. De volgorde van gebeurtenissen direct bij en na het booten van een Windows setup zijn (even uit mijn hoofd):

cd erin, druk op een toets om te starten vanaf CD en daarná worden allerlei bestandjes overgezet (flitsen voorbij). Een hernieuwde opstart van Windows is in het begin helemaal niet aan de orde.
 
De cdrom staat nog steeds op 1 en ik heb de F12 functie uitgeschakeld.

Het zou kunnen zijn dat er al een klein gedeelte geinstalleerd is en dat de computer daarom opnieuw moet opstarten zoals altijd.

Weet je misschien een manier om in de ms dos te komen zonder dat windows opstart, ik heb namelijk wel een alle bestanden op een back op staan, dan kan ik c: formateren
 
Zit er een floppydrive in de machine? Zo ja, download van de bootdisk.com een bootdisk Windows 98SE en boot ermee. Met de a:> op het scherm staande kun je dan idd. vrij simpel gaan formatteren, maar niet eerder dan dat je met FDISK de NTFS partitie hebt verwijderd.

Dus: booten met de 98SE

Staat de A:> te knipperen dan eerst FDISK draaien en de non dos partitie verwijderen. Daarna kun je formatteren.
 
Er zit geen floppydrive op de laptop en één bootable usb-stick maken lukt me ook niet.
 
Dan kan ik nog maar 1 oorzaak voor het BSOD verzinnen en da's de aanwezigheid van een SATA hdd in de machine i.p.v. een IDE. Klopt dat?
Zo ja, dan dien je een geslipstreamde XP CD te maken waarop de SATA drivers staan die geladen worden tijdens de setup van Windows.
Het ontbreken van SATA drivers is óók een keiharde oorzaak van een BSOD vrij in het begin van een Windows setup.

Een andere optie is om een Vista CD te pakken, daar staan de SATA drivers al op. Dan kun je gaan formatteren en de installatie van Vista stoppen en dan eindelijk XP gaan installeren.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Pasja,

ik zou echt niet weten of het een IDE of SATA hdd is, zou je me misschien kunnen zeggen hoe ik hier achter kan komen?

Voorheen heb ik met deze windows XP cd wel XP geinstalleerd op deze laptop.

Ik wil je alvast heel erg bedanken voor alle moeite.
 
Dan zal het wel een IDE zijn. Dan is de beste methode een willekeurige Vista CD pakken en opstarten. Je gaat door met de setup totdat je kunt formatteren, doe dat en breek de installatie daarna af. Nu zou je XP probleemloos moeten kunnen installeren.
 
Ik heb geen Vista cd, alleen deze XP cd, mogelijk kan ik een Vista lenen van iemand.

Bedankt
 
Zonder meer, je hebt geen key of whatever nodig want zover ga je niet installeren en mocht je wel een key nodig hebben (ik weet namelijk even niet exact uit het hoofd wanneer Vista om een key begint te brullen), dan voer je die in zoals deze bij die CD hoort. Daar je de installatie toch niet gaat voltooien en ook geen internetverbinding gaat maken, benadeel je de licentiehouder van die CD niet én voer je ook geen illegale handelingen uit.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt, ik ga kijken of ik een Vista op de kop kan tikken en hou je dan op de hoogte.

Nogmaals bedankt voor al je moeite.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan