Opstartproblemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

STRATO

Gebruiker
Lid geworden
1 aug 2003
Ik heb na het vervangen van de harde schijf telkens de melding : disk boot failure, insert system disk and press enter.

ik gebruik normaal windows xp (de installatie-cd xp zit in de cd-rom tijdens het opstarten)

hoe is dit op te lossen?

alvast thanks

Heb je de opstartvolgorde in je bios goed staan?

Als de schijf leeg is en je probeert te booten van de harde schijf dan werkt het niet.

Staan de jumpers op je nieuwe schijf goed?

En de nieuwe harde schijf is wel geformateerd en daarna xp er opgezet.

Waarom laat je de cd van xp in de cdrom zitten?

Heb je de opstartvolgorde in je bios goed staan? Hoe kan ik dit zien??

Als de schijf leeg is en je probeert te booten van de harde schijf dan werkt het niet.

Staan de jumpers op je nieuwe schijf goed? Hoe is dit voor mij te zien?

Als je een beetje moderne pc / bios hebt, dan hoef je de bootvolgorde niet in te stellen, de pc "kijkt" naar de huidig ingestelde first boot device en als 'ie daar niets vindt, automatisch naar de 2e en dan naar de 3e.

Bij een huidig ingestelde hdd als first bootdevice :
die vlieger gaat dan natuurlijk alleen maar op als de hdd "leeg" is. Staat er een (beschadigde) versie van Windows op en staat de hdd als first bootdevice, dan kan je lang wachten, maar zal 'ie never van cd opstarten.

In dat geval zal je in het bios de opstartvolgorde alsnog moeten veranderen naar D A C.

Bios ingaan kan met vele toetscombinaties (afhankelijk van je bios versie) Veel voorkomende zijn :

ESC
DEL
F1

(in te drukken vanaf het moment dat je de pc aanzet)

Kom je er niet uit dan is er een listige kunstgreep om toch in je bios te komen:
"hengst" tijdens de opstart er op los (toetsenbord) en de kans is groter dan 90% dan je pc "overstuur" raakt. Het gevolg van het overstuur raken is dan een melding dat 'ie aan je vraagt wat je nu eigenlijk precies wilt gaan doen : "normaal opstarten" of dat je het "bios in wilt gaan". Met deze 2e optie geeft het zwarte scherm dan gelijk aan WELKE toets (toetscombinatie) gebruikt moet worden OM in het bios te komen.

Suc6!

Jumpers kan je aan de achterkant van de schijf vinden.
Hoe in te stellen staat op de sticker van de schijf.

In het Bios zal je moeten kijken naar iets van "Firstboot".
Het Bios kom je in door meestal de DEL-toets in te drukken tijdens het opstarten.
Het staat meestal ook aangegeven welke toets je moet hebben.
Dit zie je in 1 van de eerste schremen die je krijgt.

Kijk eens met een dos flop en FDISK of je opstartpartitie wel op actief staat.

De partitie waar XP opstaat is toch wel een Primaire partitie?

Groeten,
I12no

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan