• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opstellen van AOW-Budget in Excel 2003

Status
Niet open voor verdere reacties.

Anton Doove

Gebruiker
Lid geworden
15 sep 2005
Berichten
247
Beste mensen I.v.m.de Belasting-Aangifte 2006 wil ik in Excel 2003 graag een handig overzicht opstellen van mijn AOW-budget met mijn mini-pensioentjes.

Hiertoe wil ik graag mijn Bank-gegevens ophalen om bij Excel 2003 in te kunnen voeren.
Ik heb ergens gelezen dat dit wel kan,maar ik weet niet hoe Inmiddels kreeg ik een vermoeden.

Mijn Bank-gegevens dien ik eerst op halen bij de bank en per maand opslaan in een aangemaakte map.
Daarna kan ik Excel 2003 openen en klikken op het menu Invoegen/Uit Bestand.

Op deze wijze kan ik per maand de gegevens in de tabel invoeren. Ik weet echter niet of dit wel werkt.
Komen die gegevens wel echt in de juiste kolommen en cellen terecht? Dat wil ik graag weten.

Het Basis-boek Office 2003 van Addo Stuur leert mij wel over Excel,maar net niet over de mogelijk automatische invoer van die Bank-gegevens. Hopelijk heeft iemand van jullie reeds ervaring hiermee.

Daarbij rijst mij de vraag,welke opstelling per maand ik het beste kan toepassen,zodat de noodzakelijke gegevens er direct "uitspringen".

Voor de man die mij komt helpen met het invullen van de aangifte,is het natuurlijk erg handig als hij die gegevens er snel in kan vinden omdat er er a.h.w.al "uitspringt".

Wie van jullie heeft hiermee ervaring om mij de aanwijzingen te beschrijven?
Dat kan heel goed in dit Forum,zodat andere eventuele beginners er ook wat aan hebben.

Heel graag verneem ik de mogelijke reacties en ik groet iedereen vriendelijk.

Anton Doove
 
Laatst bewerkt:
Anton

laat eens zien waar je zelf al geraakt bent? Uiteraard zonder persoonlijke gegevens.

P.S. ik weet zelfs niet wat AOW wilt zeggen, misschien is meer uitleg nodig (maar ook geen bladzijden lang, want dat leest waarschijnlijk toch maar weinigen). Gewoon de essentie die nodig is om jouw bestand verder richting afwerking te krijgen.

Wigi
 
Reactie naar Wim Gielis.

Beste Wim. Ik heb nog niets ingevoerd met Excel 2003,want ik weet niet of het wel
automatisch vanuit mijn map direct in de betreffende Kolommen en Cellen beland.

Daarom heb ik gevraagd of dat kon. Heb jij hiermee reeds ervaring verworven?
Ik heb wel gezien dat er door het klikken op Invoegen/uit bestand er invoer mogelijk is.

Daarmee weet ik nog niet of die getallen in de juiste cellen belanden en de omschijving in de juiste kolom onder elkaar. Dit wil ik graag weten.

Voor mij is het zinloos als de gegevens ongeordend in de tabel belanden.
Dan weet ik zeker dat het een puinhoop wordt.

Over die AOW kan ik zeggen dat dit een soort Pensioenfonds is dat in Nederland wordt uitgekeerd als iemand 65 jaar wordt en dus niet meer hoeft te werken.
In Nederland wordt dit uitgekeerd door de Sociale VerzekeringsBank.

AOW staat voor Algemene OuderdomsWet.
Hiernaast heb ik nog 2 mini-pensioentjes van de Soc.Werkvoorz. Den Haag.

Die bedragen wil ik graag opstellen in een goed overzicht t.o.v.de maandelijkse en jaarlijkse kosten. In Tabelvorm of Kasboek-indeling.

Welke indeling zou volgens jou het handigste zijn om het gewenste overzicht te krijgen? Heb jij hiermee zelf reeds ervaring opgedaan?

Ik heb vroeger wel Boekhoudlessen gehad,maar nooit met Excel 2003,dus ik weet niets over de Invoer-opties van Excel 2003 in dit geval.

Graag verneem ik je reacties hierover en ik groet je vriendelijk. Anton Doove
 
Anton,

tabelvorm zal denk ik het handigste zijn.

Waar staan de gegevens nu eigenlijk? In welk soort bestand: een ander Excelbestand? Dat zal bepalen hoe moeilijk / makkelijk het zal zijn en of het überhaupt mogelijk is wat je vraagt.
 
Je kan bij alle grote banken via hun internet diensten je gegevens downloaden in csv formaat. Deze file kan je in Excel openen.

Denk dat je eerst dit onder controle zal moeten krijgen voordat er een lay-out aangekoppeld gaat worden ivm de kolom koppen welke de bank doorgeeft in zijn cvs file.

Als we deze lay-out hebben kunnen we er formules aan gaan koppelen.

Zoek ook eens mbv een zoekmachine voor een soort gelijk programma, deze zullen er zeker zijn.
bv: http://www.orov.nl/index.html en op die pagina naar de helpfile om cvs bestand te verkrijgen:
http://www.orov.nl/help/csv/index.html


Groet,
Ferenc
 
Laatst bewerkt:
Reactie naar Ferenc.

Beste Ferenc Bij de ABN-AMRO kan ik alleen kiezen tussen MT940 en Tabgescheiden,zoals in hun laatste mail aan mij staat beschreven.

Over de cvs wordt niet gerept,dus ik hou het maar op Tabgescheiden,voor de invoer naar mijn reeds aangemaakt map.

Vanuit die map wil ik die gegevens per maand kunnen invoeren in Excel 2003.
Daarvan wil ik weten of die gegevens dan ook direct in de juiste Kolom en/of Cel komen.

Ik zal trouwens ook eens kijken op de site van OROV,hoe dat systeem werkt.
Misschien is dat handiger dan die Excel 2003. Dit weet ik dus nog niet.

Met vriendelijke dank voor die OROV-tip,sluit ik nu dit bericht en ik groet je vriendelijk.

Anton Doove
 
Anton,

Als je eerst Excel opent en via hier je cvs bestand zal openen vraagt Excel een aantal specifieken. Hieronder kan je ook tab gescheiden kiezen waardoor de gegevens tussen de verschillende tabs ieder worden geplaatst in een nieuwe cel.
De volgende regel in je cvs begint ook in Excel op een nieuwe regel.
Vaak is het ook zo dat de eerste regel in je cvs file de kolom kop namen geeft.

Succes.

We horen graag van je voortgang en vragen staat altijd vrij :).

Groet,
Ferenc
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe reactie naar Ferenc.

Beste Ferenc.Op jouw laatste bericht kom ik na het eten even terug.
Ik heb ondertussen ook die OROV gedownload als zip in Programm Files.

Deze unzip ik eerst en installeer het daarna,voordat ik ga eten.
Ik wens ook jou smakelijk eten en kom daarna terug op je laatste bericht.

Tot straks dan met mijn vriendelijke groeten. Anton Doove
 
Vervolgbericht aan Ferenc.

Beste Ferenc.Ik zit nu weer achter mijn PC om terug te komen op 2 eerste zinnen uit jouw laatste mail aan mij.
Jij schrijft dan dit: Als je eerst Excel opent en via hier je cvs bestand zal openen vraagt Excel een aantal specifieken. Hieronder kan je ook tab gescheiden kiezen waardoor de gegevens tussen de verschillende tabs ieder worden geplaatst in een nieuwe cel.

Ik wist niet dat Tabgescheiden viel onder cvs-bestand. Hoe herken ik het cvs-bestand in Excel 2003?

Helaas kan ik de handleiding van de Bank nog niet uitprinten om naast mij neer te leggen,
want mijn printer drukt niets af. (Na 5 gebruiksjaren).

Ik kan hierdoor dus niet echt verder en zoek elders een Printer-oplossing.
Zodra ik dit printer-probleem heb kunnen oplossen,kan ik die Handleiding uitprinten.

Mocht ik daarna nog vragen hebben over de verwerking in Excel 2003,dan meld ik mij weer en ik groet je nu vriendelijk. Anton Doove
 
Anton,

Je kan een csv file openen met behulp van:
Bestand/openen en dan bij bestandstypen selecteer je tekstbestanden(*.prn,*.txt,*.csv).
En zoek je bestandje op (handig om deze op je desktop te hebben :)). en open deze.
Hierna komt Excel met een aantal opties.

Een csv file kan bestaan uit tekst welke door verschillende tekens gescheiden kan worden.
Je kan kiezen voor:
spatie
;
:
tab.

Succes.


Groet,
Ferenc
 
Anton,

In de bijlage vind je een tabgescheiden txt-bestandje en een Excel-bestandje. In het tweede heb ik wat formules gemaakt, die overeenkomen met de vragen die je stelt. Het txt-bestandje kun je openen met Excel en dan wijst die je bijna automatisch de weg.

Groet,
 

Bijlagen

  • abnamro.zip
    3,1 KB · Weergaven: 65
Reactie naar Rob

Beste Rob.Ik heb je voorbeelden opgeslagen en bekeken.
Het gaf mij wel een nieuw idee,dat ik wel gewijzigd probeer uit te voeren,qua indeling.

Nu nog die kolommen van titels voorzien via 1 der menu`s,waarover ik instructies vond.
Daarmee ga ik de komende dagen aan de slag,dus voorlopig heb je mij geholpen.

Kom ik er toch nog niet uit dan weet ik dit Forum wel te vinden :D
Ik dank en groet je vriendelijk. Anton Doove
 
Reacties naar Rob en/of Ferenc.

Beste Rob en Ferenc. Ik heb toch nieuwe vragen aan jullie.
Hiertoe toon ik jullie 3 printscreens die ik in Excel maakte.

Daartoe klikte ik op het menu Data en daarin op Gegevens Importeren
Ik kreeg toen deze 3 vensters te zien,waarvan ik de screens maakte.

Sorry,het lukt mij niet om die screens te tonen,middelels de linken.

Vraag 1.Staat alles goed ingesteld op deze vensters?

Vraag 2.Hoe kan ik die Kolomkoppen eerst van titels voorzien?

Vraag 3.Hoe kan ik de ontvangsten en uitgaven gescheiden aangeven in die Tabel?

In die vensters werd niet aangegeven wanneer ik de Kolomkoppen van titels kan voorzien.
Dat heb ik nog niet kunnen ontdekken in Excel 2003.

Kan 1 van jullie mij mailen hoe dat werkt? Hiermee heb ik geen ervaring.
Wel zie ik dat ik per kolom een Kostensoort kan plaatsen.Dat geeft overzicht.

Ik zie echter geen optie om dat via automatische Invoer te kunnen regelen.
Dat komt door mijn gebrek aan gebruiks-ervaring met Excel 2003.

Vandaar dat ik zoek naar een gerichte cursus,want tabellarisch werken is makkelijk.
Vooral als er automatische invoer mogelijk is,dat leidt tot een effectief kosten-overzicht.

Dat overzicht kan ik gebruiken bij het invullen van de Belasting-aangifte 2006.

Ik dank jullie bijvoorbaat vriendelijk voor jullie mogelijke nieuwe reacties en ik groet jullie
vriendelijk. Anton Doove
 
Laatst bewerkt:
Anton,

Doordat er geen plaatjes bij zitten, zijn je vragen moeilijk te beantwoorden. Ik kan niet zien of kolomkoppen goed staan. Maar dat is ook niet zo spannend.

Ik vermoed dat een txt- of csv- bestand download vanuit je bankprogramma. Dat bestand kun je gewoon openen in Excel. Dan markeer je kolom A en ga je naar Data - Tekst naar kolommen. Daar kun je kiezen tussen vaste breedte of een scheidingsteken. Daarin maak je de juiste keuze. Dan worden alle gegegevens verdeeld over kolommen. Bij de Postbank staat er ook altijd een kolom met daarin af en bij. Daarmee kun je naast de kolom waarin het bedrag staat twee nieuwe kolommen maken. Daarin kun je dan de bijschrijvingen zetten en in de tweede de afschrijvingen. Hiervoor kun je een formule gebruiken.

Je mag mij het bestand sturen met de vragen die je hebt, dan wil het met plezier voor je verbouwen.

Groet,
 
Reactie naar Rob

Beste Rob. Ik had inderdaad moeite met het tonen van die screens.
De vorige keer bij een ander lukte het wel,maar daarna vergat ik hoe ik dit deed.

Per Forum werkt dit ook verschillend heb ik ontdekt en helaas ben ik het programmatje kwijt,waarmee ik die screens kon oppakken en van een link werd voorzien voor plaatsing bij de diverse Fora. Ik dacht dat dit programmatje de naam Tiny had.

Ik zoek dat nog op,want ik weet het niet meer zeker.

Ik ga nu eten en kom daarna terug met een voorbeeld van wat ik ontdekte. Dan zie je wel wat en hoe ik het bedoel.

Tot straks dan en ik wens jou ook smakelijk eten. Vriendelijke groeten van Anton Doove
 
Anton,

Straks kan de daggrens overschrijden.

Groet,
 
Late Reactie naar Rob

Beste Rob.Ik kan je nu pas die afbeeldingen tonen,want ik heb eerst gezocht naar
het programmatje tinypic.com,waarmee ik die afbeeldingen kan tonen met Linken.

De linken zijn deze 4,die ik hieronder plaats,zodat je er op kunt klikken.
Helaas kunnen die afbeeldingen niet groter,omdat tinypic het niet aankan.

Je hebt echter toch alvast een algemene indruk van wat ik reeds probeerde.
In die screens kun je zien dat ik nog geen Kolommen kon voorzien van de juiste titels.

Zo kan ik de kosten dus nog niet per soort bundelen voor een juist overzicht.
Het liefst zie ik het ouderwetse Kasboek-systeem zonder tabellen.

Dan heb ik op die manier de Ontvangsten en Uitgaven naast elkaar.
Wat je op die screens ziet,is dus niet mijn bedoeling.

332o38z.jpg


2hqh5ps.jpg


33o05tj.jpg


300ds7m.jpg


Na het bekijken van deze screens,weet jij wellicht een handiger Kolommen-indeling.
Elke kolom een eigen kosten-categorie.

Je mag er gerust ook morgen op terugkomen,want dan kan ik hopelijk weer uitprinten.
Morgenavond wordt geprobeerd om mijn printer te herstellen door eerst te de-installeren en
daarna opnieuw te installeren en het ophalen van de juiste Drivers e.a.software.

Hopelijk zal de printer het dan toch weer doen,zodat ik geen nieuwe hoef te kopen.

Bijvoorbaat mijn vriendelijke dank voor je mogelijk nieuwe reacties en ik groet je vriendelijk.
 
Reactie naar Rob

Beste Rob. Ik kom hier later nog even op terug,want ik ben nu eerst met iets anders bezig,dat ik graag wil afronden voor zover mij dat nog mag lukken.

Dat gedoe met die import-kolommen in Excel wierp mij nieuwe vragen op,die ik graag aan jou wil stellen,maar ik maak eerst af waarmee ik momenteel bezig ben.

Tot later dan maar en ik groet je vriendelijk. Anton Doove.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan