Opstelling netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

jakkemaz

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2002
Hey

Graag zou ik wat advies krijgen ivm een op te stellen netwerk in volgende initiële situatie:

1 server (met MS Windows Small Business Server 2003)
3 desktops

Welke bijhorende netwerkcomponenten heb ik nodig? Zowel een router als een switch of volstaat de switch en fungeert de server als router?
Hoe uit dit zich in de praktijk? Wij gaan ADSL nemen, maar hoe is de netwerkopstelling dan eigenlijk? Wat is waarmee verbonden?

Kortom, ik apprecieer alle info die ik hier krijg :D

Bedankt
Jan

1 Server windows 2000
1 router met VPN (om server over te nemen vanaf huis)
1 12 poort 1gigabit switch
Hierop aangesloten 8 pc 's. met win2k
Op de server Winproxy gezet i.v.m. de afhandeling van de e-mail.

Dit is mijn opstelling en werkt perfect.

Komt de router te staan tussen de WAN en de switch, en aan de switch hangen dan zowel server als desktops?

Klopt helemaal.

En dus een hardware router is aan te raden?
Welk type router raad je bvb aan? Welke specificaties moet ie minimaal hebben, want volstaat een gewoon broadband routertje?
En enig idee qua kostprijs?

Als je voor switch en router zou kiezen uit bvb volgende lijst, waarvoor ga je dan:
http://www.allwebsales.be/pc_parts.php?category=Networking

Ik veronderstel voor de 8poorts gigabyte switch en qua router?

Ja ik zou voor een 8 poorts gaan.
Ik gebruik een zyxell router die dus vpn verbinding ondersteunt.
Dit is voor mij makkelik omdat ik dan vanaf thuis mijn kleine bedrijfsnetwerk kan overnemen.
Ik heb op de server en op elke pc het stukje remote administrator geinstalleerd en kan zo ook elke pc overnemen.Bij ons is het dus een gewoon broadband router. kostprijs twee jaar geleden € 245,-
Maar de routers zijn in deze twee jaar al flink gedaald.
Maar er zijn tegenwoordig routers genoeg die dit ook kunnen. Thuis gebruik ik een draytek ook met vpn ondersteuning en werkt ook perfect.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan