• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Optellen 3 punt 0 (althans voor mij)?

Status
Niet open voor verdere reacties.

DJ.Funny

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2006
Berichten
112
Ik heb een vraag over optellen, maar dan wel optellen met wat voorwaarden.

Om e.e.a. duidelijk te maken heb ik een voorbeeld excel bijgevoegd Bekijk bijlage optellen_3punt0.xlsx

In deze Excel staan 10 werkbladen 4 beginnen er met een B en 4 met een R. De andere 2 beginnen met CB of CR. Wat is nu precies mijn vraag:

In het blad CB moet in veld B2 alle velden B2 uit de andere werkbladen worden opgeteld, mits het werkblad met een B begint (in dit geval dus B01, B02, B03 en B04) en er in cel D1 van het betreffende werkblad 01 staat en in cel D2 van het betreffende werkblad het getal 100 staat. In C2 komt ook zo'n soort som, maar dan wanneer er 01 staat in D1 en in D2 een getal <> 100. Extra is dan dat het getal vermenigvuldig moet worden met die waarde en daarna / 100. In die voorbeeld alleen de waarde uit Werkblad B02 (D1 = 01 en D2 = 50), in C2 van B01 komt dan 50 te staan = 100 x 50 / 100

Voor het tabblad CR geld dan precies hetzelfde als CB, echter moet gekeken worden in het tabblad welke begint met een B of er in D1 01 staat en in D2 100 enz enz.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is??
 
Laatst bewerkt:
Als je de b01, b02, b03, b04 bladen eerst in de goede (aaneengesloten) volgorde zet:

PHP:
=IF(SUM('b01:b04'!D2)=400;SUM('b01:b04'!B2);"")

en vervolgens:

PHP:
=IF((SUM('b01:b04'!D2)=400)*('b01'!D1&'b02'!D1&'b03'!D1&'b04'!D1="01010101");SUM('b01:b04'!B2);"")
 
Laatst bewerkt:
Beste snb,


Helaas is het niet mogelijk om de volgorde aan te passen. De B van B01 staat voor balans van bedrijf 01 en de R van R01 staat voor Resultatenrekening van bedrijf 01 en die moeten altijd bij elkaar staan voor de overzichtelijkheid. Maar bedank voor het meedenken!
Ik heb nu wel weer een mogelijkheid gezien die mij wellicht op een ander denkspoor zet :)
 
Er is niets onoverzichtelijks aan om eerst alle balansen en daarna alle resultatenrekeningen te zetten.
 
Het kan wel eenmalig bij invoeren van de formule, maar deze past zich niet aan als er nieuwe bladen worden toegevoegd. Om dat te doen tik je (bijvoorbeeld):

Code:
=SOM('B*'!B2)

en druk je op enter. Excel verwerkt de wildcard vervolgens tot een juiste formule.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan