• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

optellen bepaalde tekstvolgorde

Status
Niet open voor verdere reacties.

witlofje

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2012
Hallo,

Ik heb een reeks met codes in kolom f staan met daar achter een getal, nu wil de codes met een bepaalde tekst volgorde de getallen laten optellen. een code kan zijn KRG24 5KG PB415 PP 8NL of KRG29 5KG PB415 PP 9NL nu wil ik dus waar KRG in voor komt laten optellen. Kan dit? ik kom er niet uit of dit kan en hoe het dan moet. :confused:

bijvoorbeeld:

Code:
=AANTAL.ALS(A1:A10;"*KRG*")

of
Code:
=SOM.ALS(A1:A6;"*KRG*";B1:B6)

Laatst bewerkt:
Ja, dat is het. ik kon het nergens vinden op internet, heel erg bedankt.

Nog een vraagje, wat als je ook nog op een andere criteria wil selecteren. bv op krg en 8nl?

zo bijvoorbeeld:

Code:
=SOM(SOM.ALS(A1:A5;[COLOR="#FF0000"]{[/COLOR]"*KRG*";"*8nl*"[COLOR="#FF0000"]}[/COLOR];B1:B5))

O ja hoe zat dat ook al weer met die haakjes in het rood?

Die moet je niet vergeten. Ik heb ze even rood gemaakt zodat je ziet dat het accolades zijn. Maakt het tot een matrixformule.

Oke, maar hij doet het niet goed? ik moet de matrix niet op een bepaalde manier schrijven?

Plaats eens een bestandje, of maak van som.als eens sommen.als

Alternatief, hoeft niet als matrixfunctie ingevoerd te worden, niet korter dit keer...
Code:
=SOMPRODUCT((LENGTE($F$1:$F$100)>LENGTE(SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN($F$1:$F$100;"KRG";"");"8NL";"")))*($G$1:$G$100))
Heb aangenomen dat een code als "KRG24 5KG PB415 PP 8NL" slechts 1x telt voor de criteria KRG / 8NL.

Laatst bewerkt:
Zelfde aanname als mijn voorgangers.
Code:
=SOMPRODUCT(ALS.FOUT((VIND.SPEC({"KRG";"8NL"};F1:F6)=1);0)*(G1:G6))

Voor de andere aanname.
Code:
=SOMPRODUCT(--ISGETAL(VIND.SPEC({"KRG";"8NL"};F1:F6))*(G1:G6))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan