• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

optellen en aantal bepalen aan de hand van 2 of meer voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

renew000

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2009
Hallo Experts,

Ik heb een vraagje met betrekking tot het optellen van bedragen aan de hand van 2 voorwaarden.

Voor de duidelijkheid heb ik heel snel een voorbeeldje in elkaar gezet, maar de bedoeling is als volgt.

Ik heb een bestand met 2 sheets. 1 voor een totaaloverzicht (sheet 1) en 1 waarin gegevens vanuit een formulier worden weggeschreven (sheet 2).

Beide sheets hebben in kolom A een datum staan.

De bedoeling is dat in de overzichtssheet per datum wordt aangegeven hoeveel er van een bepaald soort storting wordt overgemaakt en hoeveel verschillende storingen er zijn gedaan.
Nu heb ik dit geprobeert te bewerksteligen dmv de volgende code: =som(als((Blad2!A2:A=A3)*(Blad2!B2:B="kas");Blad2!C2:C))

Het probleem is alleen dat hij bij mij een 0 geeft terwijl dat toch echt anders is.

Hopelijk weten jullie hoe ik dit kan oplossen en ook een suggestie kunnen geven om de aantallen van een ebpaald type te bepalen.

Alvast bedankt

Mvg
Renew

Bijlagen

Renew,

De formule die je hebt bedacht is een matrixformule, ga op de formule staan druk op F2 alsof je hem wil wijzigen en druk dan tegelijk op Ctrl + Shift + Enter.
Dit activeerrt de matrix formule dit kan je zien omdat excel de formule automatich tussen accolades {} plaatst.
De formule is niet helemaal goed deze moet zijn:
=SOM(ALS((Blad2!$A$2:$A$37=A3);ALS(Blad2!$B$2:$B$37=$B$1;Blad2!$C$2:$C$37;0);0))
en voor het aantal stortingen
=SOM(ALS((Blad2!$A$2:$A$37=A3);ALS(Blad2!$B$2:$B$37=$B$1;1;0);0))

Veel Succes.

Hallo allemaal,

Superbedankt voor jullie input.... Alle antwoordenm helpen mij mijn doel te bereiken :)

@popipipo... Dat draaitabel is eigenlijk precies wat ik zoek, maar ben hier niet zo bekend mee... hoe kan ik dit precies voor elkaar krijgen, want dit gaat de eerste keer dat ik deze toepassing ga gebruiken :)

greetz

ps// heb al het 1 en ander geprobeert en ben eigenlijk nog benieuwd naar 1 dingetje... hoe heb je die aantallen in dat draaitabel gekregen?

Laatst bewerkt:
mijn excel versie: engels; 2007

Heb 2 maal het bedrag er in gezet, eenmaal de value field settings om gezet 'count' en eenmaal in 'sum'

thanks voor je hulp.... ik ga dit topic nu sluiten... echt super die draaitabellen :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan