• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

optellen gemarkeerde cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

robbie32

Gebruiker
Lid geworden
21 dec 2001
Hoi,

Wie weet een oplossing voor het volgende:

Ik heb een kolom waar bedragen instaan.
Nu wil ik graag dat de bedragen welke roodgekleurd zijn bij elkaar opgeteld worden. En de zwarte bedragen (wat standaard is) niet meegerekend worden.
Is hier een oplossing voor of moet ik dit anders aanpakken?

Robbie32

Hoi Robbie,

Waar staan de rode bedragen voor en waar de zwarte?

Het meest waarschijnlijk is dat de rode bedragen voor negatieve bedragen staan:
=som.als(C10:C99;"<0";C10:C99)

Jeroen

Hoi Jeroen,

De rode bedragen staan voor welke betaald zijn
de zwarte welke nog betaald moeten worden.
Maar ik denk inderdaad dat het makkelijker (niet mooier.. helaas) om 2 kolommen te maken

Robbie

Robbie,

Hier vind je alles:

http://www.cpearson.com/excel/colors.htm

Alhoewel ik het geen goede methode vind om op dergelijke manier met kleurtjes te werken.

Ik zou betaalde facturen gewoon aanduiden door iets als een 'b' in een cel te plaatsen. Vervolgens kan je deze cel toch nog kleuren via Voorwaardelijke opmaak.
In elk geval werkt het makkelijker als je met die b moet rekenen (Bijvoorbeeld met draaitabellen, of autofilter)

Luc

Hoi Robbie,

Als er iets is in je spreadsheet waaruit duidelijk wordt dat rood betaald is, zoals bijvoorbeeld een kolom datum betaald of de oplossing van Luc met een b ergens, dan kun je werken met somproduct. Kleur je zelf handmatig de cellen rood als je ze betaald hebt, dan moet het via een macro.

Overigens het voordeel van een kolom waarin je zet dat de betaling uitgevoerd is, heeft als voordeel dat je altijd kunt zien wanneer deze betaald is en met voorwaardelijke opmaak kun je de cel automatisch rood kleuren.

Jeroen

hallo allemaal,

Bedankt voor alle antwoorden.
ik heb het inderdaad gewoon maar met 2 kolommen opgelost. Niet helemaal zoals ik had gehoopt, maar met deze antwoorden kan ik ook wel weer verder prutsen (de kleurtjes dus) als ik weer meer tijd heb.

robbie32

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan