• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Optellen hoe vaak een dubbele waarde voorkomt.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Remco909

Gebruiker
Lid geworden
2 jul 2017
Berichten
19
Goedemiddag,

Ik ben op zoek naar een formule om op te tellen hoe vaak er dubbele nummer of meer keer voorkomen.
In het voorbeeld staan er 3 nummers dubbel en één komt er 3 keer in voor.
Als uitslag wil je dan aangeven dat er 4 nummers dubbel of meer keer voorkomen.

Bekijk bijlage Voorbeeld6.xlsx
 
Je vraag is niet geheel duidelijk maar bedoel je dit?
 

Bijlagen

  • Voorbeeld6 (1).xlsb
    10,1 KB · Weergaven: 460
unieke nummers tellen is wat lastiger in excel ik gebruik meestal hulpkolommen zoals in de bijlage of een draaitabel.

om te tellen of een waarde uniek is gebruik ik.

=--(AANTAL.ALS($A$3:$A3;A3)=1)

dit geeft als resultaat een 1 (WAAR) of en 0 (Onwaar)
som formule onder de tabel en je weet het aantal unieke nummers

Om het aantal waarden per nummer te tellen gebruik ik.

=AANTAL.ALS($A$3:$A$14;A3)

die formule plaatst achter elk nummer het aantal keer dat dit voorkomt in het totale geselecteerde bereik.

Middels filteren op kolom uniek met waarde 1 zie je dan ook welke nummers allemaal voorkomen.

de tweede methode is via een draaitabel de nummers zet je in rij bereik voor een andere kolom zet je in het berekenbereik op aantal van code (zoals ik hier gedaan heb)
je hoeft dan alleen nog een forumel te maken het aantal nummers te tellen met AANTALARG formule


Als je googled op excel distinct count vind je ook nog wat andere oplossingen (op engelstalige sites)
 

Bijlagen

  • Kopie van Voorbeeld6.xlsx
    14,8 KB · Weergaven: 318
Met deze in een cel krijg je het aantal unieke nummers die vaker dan 1x voorkomen:
Code:
=SOM(--(INTERVAL(ALS(AANTAL.ALS($A$2:$A$13;$A$2:$A$13)>1;$A$2:$A$13);$A$2:$A$13)>0))
Let op: matrixfunctie, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter.

PS in je voorbeeld komen 4 nummers dubbel voor en 1 nummer drie keer, verwachte uitkomst van optelling van aantal unieke waarden die 2 of meer keer voorkomen moet dus 5 zijn dacht ik zo... (komt ook uit formule hierboven)
 
Laatst bewerkt:
Zo gaat het ook, met een gewone formule:

Code:
 =SOM(ALS(INTERVAL(A2:A13;A2:A13)>0;1))
 
Dat is een stukje simpeler ja. Nog 1 kleine correctie:
Code:
=SOM(ALS(INTERVAL(A2:A13;A2:A13)>[COLOR="#FF0000"]1[/COLOR];1))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan