Optellen in Access [lastige]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Smoofert

Gebruiker
Lid geworden
21 sep 2006
Bekijk bijlage Databestand 0.6.zip

In het bestandje heb ik een 'databestand' gemaakt met daarin een kolom met het gewogen gemiddelde.
door een weeknummer in te voeren of een van/tot datum krijg ik de waarden die ik elke week invoer.

Echter lukt het mij niet om de totalen van het gewogen gemiddelde bij elkaar op te tellen.

Bij week kun je weeknummer 2 invullen.

Laatst bewerkt:
Doe eens een beschrijving van het probleem...

Octafish,

op 1 of andere manier werkte het bestand niet meer, althans.. ik kon geen week meer invoeren... bij het invoerveld van/tot kon het weer wel, maar kreeg ik geen totaal. (zie printscreen bijlage)

Bijlagen

• 9-11-2010 12-48-43.jpg
    9-11-2010 12-48-43.jpg
    58,8 KB · Weergaven: 69
Je hebt daar een functie staan die niet bestaat: =totaal([tekst60])
Dat moet uiteraard de functie SOM zijn.

D'r zit iets niet jofel in de db, want als je de formule in het totaalveld weghaalt doen de andere formules het ook weer. Ik zou eerst eens naar de gegevensstructuur van de tabel en query kijken.
En je maakt het jezelf zóóóóóveel makkelijker als je de tekstvelden fatsoenlijke namen geeft..... Een criterium als Between [Forms]![tbl_Skills Nota]![Tekst16] And [Forms]![tbl_Skills Nota]![Tekst18] zegt toch geen hond wat???

nou volgens mij werkt het wel redelijk, aleen die formulie op totaal is lastig.
en ik snap dat het tekstgedeelte een naam moet krijgen, maar dat is meer geweest voor de test.,..

Als een correcte formule op een tabelveld er voor zorgt dat andere correcte fomules niet meer werken, en die andere formules bij een incorrecte formule op dat tekstveld wèl werken, dan zit er iets niet jofel ;)
Dan blijft het bij, zoals je al aangaf, een redelijk werkende query, en nooit een goed werkende.

Je gebruikt om te beginnen een veld in je tabel dat je hebt gedefinieerd als een Keuzelijst, en waar je een berekening in maakt. Dat is dus niet de bedoeling. Berekeningen maak je in een query.
Verder heb je van de query een Totalenquery gemaakt; in dit geval een zinloze actie, omdat je op alle velden groepeert. De formule die je in het veld [Som_nota] maakt is daar ook zinloos, omdat je die ook al op het formulier maakt. En als je hem toch in de query wilt maken, hoef je daarvoor de Totalen functie niet te gebruiken. Je zult zien, dat je formulier dan al boven 'redelijk' uit gaat komen ;)

ja, en wat jij daar opnoemt heb ik dus toegevoegd om zo die berekening uit te kunnen proberen. als iets niet lukt ga je natuurlijk van alles proberen. die namen en labels kom ik uiteindelijk wel uit... het ging meer over die optelsom op de Gewogen gemiddelde

Zoiets dus.... Alleen het gewogen gemiddelde moet je opnieuw maken ;)

Dat is precies wat ik wil...

nog 1 vraag: wat heb je precies gedaan?

Alvast bedankt

Om te beginnen: het veld in de tabel aangepast. Verder de query teruggezet naar een gewone query, en daar een berekend veld in gemaakt. En op het formulier het tekstveld `(Gewogen gem geloof ik) op dit veld gezet. Omdat er nu goed gerekend wordt, kun je de functie Totalen gebruiken voor de totaalvelden. Eigenlijk simpel...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan