• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Optellen in Power Pivot/DAX met kolom met getallen en tekst

Status
Niet open voor verdere reacties.

nederland123

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2020
Hoi allemaal,

Ik probeer het gemiddelde van een kolom te berekenen echter bevat deze naast getallen ook soms lege regels of een tekst (meestal een "i" of "GK"). Deze moet hij automatisch overslaan. Ik kom er maar niet achter welke functie ik moet proberen. Ik heb al SUMX(Filter) geprobeerf of Calculate maar beiden lijken niet te werken of doe iets fout. Hieronder het voorbeeld van Calculate (wat dus niet werkt). Hopelijk weet iemand raad?

Meting 2:=calculate(Tabel1[Integraal product 1];Tabel1[Integraal product 1]<>"i";Tabel1[Integraal product 1]<>"GK";Tabel1[Integraal product 1]<>"")

Plaats het bestand eens

Bij mij werkt de normale average functie gewoon

Klopt het bestandje wel? 1 kolom in de tabel met niet eenduidige gegevens en een lege cel. Is nou niet echt een voorbeeldbestand dat de vraag ondersteunt.

Ja klopt wel. Ik heb veel informatie ikv privacy weg moeten halen (aantal rijen, kolommen is veeeel groter). Maar de essentie is dat deze informatie binnenkomt, ook op deze manier. Aan mij de taak dus om hier voor die rijen die getallen vormen gemiddeldes etc. te kunnen berekenen..

Gebruik een extra 'calculated' kolom in jouw datatabel met bijv. de volgende formule:
Code:
 =iferror(VALUE(Tabel3[Vak]);blank())
Gebruik vervolgens die kolom voor jouw gemiddelde

Bedankt! Dat werkt inderdaad. Het is alleen omslachtig met zoveel kolommen waarvoor ik de berekening moet doen. Het zou mooi zijn als het in één keer via een ‘meting’ kan dan kan ik dat ook telkens weer gebruiken. Dat zou toch moeten kunnen zou ik denken?

Als measure:

Code:
=AVERAGEX(filter(Tabel3;iferror(VALUE(Tabel3[Vak]);blank())>0);iferror(VALUE(Tabel3[Vak]);blank()))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan