• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Optellen leeftijden voor leeftijdmix

Status
Niet open voor verdere reacties.

pbongenaar

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2007
Hallo,

wie kan mij helpen,

Ik tel de leeftijden op door vandaag minus de geboortedatum te berekenen(getalnotatie jj)
Dan wil ik aantal als formule gebruiken, dus hoeveel mdw zijn 18, dan 19 etc.
Echter hier komt steeds 0 uit. wie weet hiervoor een oplossing??

Een bestand is toegevoegd als bijlage.

Groet,

Paul

Bijlagen

pbongenaar,

Ik heb het geprobeerd met vergelijken en kwam voor de leeftijd van 19 op 3 uit. (klopt)
Bij de andere lukte het met deze formule niet.
Ik denk dat dit komt doordat de leftijd zoals wij zeggen wel klopt maar de echte leeftijd dus anders is.
B.v.b. er zijn er 3 dacht ik van 20 jaar.
Nu is de 1 20 jaar + 3 mnd = 3 dagen
nr. 2 is 20 jaar + 1 mnd
nr.3 is 20 jaar + 9 mnd + 20 dagen

Dus denk ik dat de datum (getallen) dus niet het zelfde zijn, dit kun je controleren door de eigenschappen van de cel op getal te zetten.
Zijn de getallen gelijk dan zal het wel kloppen.

Oplossing indeze zou zijn andere formule in F5 en vervolgens doortrekken naar beneden.
IN E5: =Datumverschil(D5;E5;"y"); opmaak van deze cel omzetten naar standaard.

In I zou ik verwijzen naar de cel in kolom H; dus in I5:
=aantal.als($F$5:$F$34;H5)

Groet,
Radar

Toch nog een vraag:

Hallo (warm bakkertje),

Waarom staat er een "y"achter in de formule, dit begrijp ik niet? Kun je me dat laten weten. En kan ik in de formule ook twee zaken toevoegen.

Leeftijd 23 en ouder ipv alleen 23
Leeftijd 18 jaar en jonger ipv alleen 18

Is dit mogelijk?

Daarnaast, ik wil dat de lege velden van de range niet worden meegeteld(anders worden alle lege velden als 18 jaar of jonger geteld

Groet,

Paul

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Volgende formule in cel F5:
Code:
=ALS(D5="";"";ALS(DATUMVERSCHIL(D5;E5;"y")<=18;"<=18 jaar";ALS(DATUMVERSCHIL(D5;E5;"y")>=23;">=23 jaar";DATUMVERSCHIL(D5;E5;"y")&" jaar")))
vervolgens door te trekken naar beneden.

de "y" zorgt er voor dat de formule uitkomst in year(s) is. Het kan b.v. ook met "m" om het aantal maanden te krijgen.

Paul, het zal wel mooier kunnen maar dat is voor de formule-experts. Voorlopig ben je echter wel geholpen

Mvg

Rudi

Bijlagen

Hallo,

Warm bakkertje, de formule werkt perfect, dus bedankt daarvoor!
Bob, dank voor je antwoord mbt Y, weer iets geleerd. Wel werkt de formule zoals je hem hebt voorgesteld niet bij mij(maar ik kan het ook fout invoeren!)
Zou je evt de formule in het bestand willen zetten en kijken of het werkt, want ik weet niet wat ik fout doe. (ik ben namelijk benieuwd naar deze (mooie) formule!)

Iedereen iig alvast bedankt!!

Groet,

Paul

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan