• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Optellen, maar hoe?

Status
Niet open voor verdere reacties.

hdekok

Gebruiker
Lid geworden
28 aug 2007
Berichten
10
Ik heb in een werkblad een aantal kolommen, die gevuld worden met gegevens als aan een aantal criteria wordt voldaan. Hiervoor maak ik gebruik van de functie ALS.

Wordt dus aan die criteria voldaan, dan wordt de cel in de kolom gevuld met de door mij gewenste waarde. Wordt niet aan de criteria voldaan, dan wordt de cel in de kolom niet gevuld met de door mij gewenste waarde, maar is de cel wel gevuld met de functie ALS.

Ik wil de kolom uiteindelijk optellen waarbij het aantal cellen die waarden bevatten die aan de criteria voldoen worden opgeteld (aantal) en de cellen waarin uitsluitend de functie ALS staat worden genegeerd.

Heeft iemand een suggestie hoe dit kan worden gedaan?

Ter verduidelijking heb ik een voorbeeldbestandje meegestuurd.

Met vriendelijke groet.

Hendrik de Kok

Bekijk bijlage OPTELLEN.xls
 
Weet niet of ik het goed begrepen heb.

Cobbe
 
even voor de duidelijkheid, want je vraagstelling is dat niet:

wanneer de cel een waarde bevat dan optellen?
wanneer de cel leeg is (dus niet aan de voorwaarde voldoet van de formule, blijft deze leeg) dan niet op tellen.

Dan is het de formule die cobbe je heeft gegeven:

Code:
=count(   )

Als het niet de oplossing is van cobbe zou je met een countif moeten werken
 
Beste Cobbe, Beste RaymondC,

Allereerst mijn dank voor jullie snelle reactie. Ik kom zojuist thuis van mijn werk en kon daardoor niet eerder reageren.

Dit is inderdaad de oplossing. Ik zocht het in de functie aantal.arg, en dat lukte niet.

Ik ben het met jullie eens dat de vraagstelling niet zo duidelijk was. Vandaar dat ik er nog een voorbeeldbestandje had bijgedaan.

Hartelijk dank voor jullie hulp!

Ik waardeer dit enorm!

M.vr.gr.

Hendrik de Kok
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan