• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

optellen met als formule onder voorwaarden.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pinkel

Gebruiker
Lid geworden
24 dec 2006
Hallo,

Ik wil het volgende met excel. Ik wil sommige cellen bij elkaar optellen m.b.v. de z.g. als formule. Nu is het zo dat ik aangeef met het cijfer 1 welke hij dan moet hebben. Nou is dit niet lasig. Maar ik heb zo wel honderden cellen die ik met 1 aangeef die ook weer op verschillende werkbladen zitten en zeker niet onderelkaar. Alles met een 1 moet dus bijelkaar op geteld worden.

Voor de duidelijkheid:

A1 = €200 B1 = 1.
A2 = €150 B2 = 0
A5 = €300 B5 = 1. (zit bijv: op 2de werkblad)
B7 = €500 C7 = 1. (zit bijv: op 3de werkblad

Nou wil ik alleen de getallen met daarachter de 1 bijelkaar op tellen. Kan dit uperhaubt wel? Aangezien excel zoveel mogelijkheden heeft?

Super bedankt voor eventuele reacties :D:thumb:

Dit zal het makkelijkst gaan met somproduct()

en daarvan dan per blad de som nemen.

sorry voor de later reactie. Ik zal het eens proberen. Ik denk dat de vraagstelling wat onduidelijk is?:o

Pinkel, Persoonlijk vind ik je vraagstelling niet onduidelijk. De structuur van je sheet wel!:rolleyes:
Dat je gegevens over verschillende tabs staan, is nog wel te overbruggen. Maar dat je de ene keer de kolommen A en B en de volgende keer de kolommen B en C nodig hebt vind ik vreemd! Kan je het niet zo aanpassen dat je 'codes' (0 en 1) en je bedragen steeds in hun 'eigen' kolom staan???

Groet, Leo

Bedankt.

Ik leg het nu uit aan de hand van mij excel. Wat ik dus wil doen.
Ik heb een overzicht gemaakt van me inkomsten en uitgaven. ( ik doe administratie dus ja:o) Nou wil ik aantal uitgaven bijelkaar optellen. Die uitgaven zijn de uitgaven die ik bij de albert heijn heb gedaan en of dixons. Nu is het zo dat ik het wat wil automatiseren. Nou moet ik aangeven wat de uitgaven is bij de albert heijn. Nou wil ik in kolom L met behulp van een cijfer aangeven wat nou wat is. Laten we zeggen dat ik achter elk uitgaven bij de albert heijn een 1 achter zet. Nu wil ik met een formule ervoor zorgen dat hij alleen al die 1tjes optelt. Dus ook van andere werkbladen. En dat hij bijv cijfer 2 niet meetelt. (best stom om zo'n overzicht voor jezelf te maken mja:o) Nu kun je, als ik de formule heb, gewoon alles doortrekken naar onderen, zodat het voorlopig automatisch is*)

Even samengevat:
Ik wil dus alle uitgaven van 1 specifieks optellen. Dit wil ik met een ''doorgetrokken*'' formule doen, zodat het voor een tijdje automatisch is. De cijfers, zoals ik denk dat het makkelijkst is, komen maar in 1 kolom.

Overzicht

Cel J Cel K Cel L
Albert heijn 28,15 1
Dixons 256,00 2
Albert Heijn 27,00 1

Kan ik met een formule dus alleen die eentjes optellen. Aangezien dit 100den cellen zijn(ook van afgelopen jaren) te veel werk dus:P Is dit mogelijk? Hopelijk is het nu duidelijker, als het niet is, dan moet ik wss maar langskomen:D;):):eek:

Zo te lezen kan jij het beste uit de voeten met een DBSOM functie.

Ik zal eens even zoeken waar een mooi voorbeeldje staat.
edit: Kijk eens bij Wigi op z'n site: www.wimgielis.be > excel > voorbeeldbestanden > databasefuncties.
Zo hoef je ook geen 1-tjes te plaatsen.

Laatst bewerkt:
Voor Kolom K naam invoegen, bijvoorbeeld Bedrag en de formule:
Code:
=INDIRECT("Blad1!$K$1:$K$"&AANTALARG(Blad1!K:K))

Voor Kolom L naam invoegen, bijvoorbeeld Teller en de formule:
Code:
=INDIRECT("Blad1!$l$1:$l$"&AANTALARG(Blad1!$L:$L))
Dan berekenen met
Code:
=SOM.ALS(Teller;1;Bedrag)

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reactie:) ik zal het even proberen:thumb: Top deze forum:thumb:

JA, ik heb ze geprobeerd. Aangezien ik nog niet zo heel veel weet:P snap ik van de eerst niets:o De tweede snap ik wel maar krijg dan steeds kringverwijzing. Vergeten te vertellen mocht het van toepassing zijn: het is wel office 2007:p:D

Dan berekenen met
Code:
=SOM.ALS(Teller;1;Bedrag)
Deze mag niet in kolom K of L staan, maar moet buiten die twee bereiken staan.

bedankt voor je reactie. Het is inmiddels gelukt. Bedankt aan allen die een reactie hebben gestuurd :thumb: Top!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan